• Det är bara andra dagen på lägret och redan nu har de flesta deltagare testat att spela på instrument de aldrig rört innan. Här får de lära sig att spela på saxofon och cello. 
  • När Annika Marmén gick jazzlinjen på Fridhems Folkhögskola försökte hen arbeta för en förbättrad jämställdhet på utbildningen. Men det är som projektledare för Popkollo Jazz som hen känner att det gör en riktig skillnad. 
Skånes Fria

Premiär för jazzigt popkollo i Svalöv

Under Popkollos drygt tio år långa verksamhet har de arrangerat mängder av musikläger med inriktningar på alltifrån punk och metal till hiphop och elektro. Men det är nu på Fridhems Folkhögskola i Svalöv som det första lägret arrangeras med fokus på jazzmusik.

Alla dörrar är stängda men musiken strömmar ut i skolans korridorer. I ett rum övar en grupp på att spela saxofon, i ett annat trummor och längre ner sång, bas och gitarr. Annika Marmén är projektledare för lägret som har pågått på Svalövs folkhögskola under veckan. Hen har tidigare gått jazzlinjen på Fridhems Folkhögskola och tycker att den skeva könsfördelningen är extremt tydlig inom jazzmusiken.

– När jag gick jazzlinjen var vi tio tjejer av fyrtiosex elever, det är omöjligt att inte märka av det. Förutom att det är få tjejer på de flesta jazzutbildningar är det dessutom ofta segregerat där de flesta tjejer sjunger medan killar spelar instrument.

Liksom de flesta läger Popkollo arrangerar är deltagarna mellan fjorton och arton år gamla. Annika Marmén tror att ett viktigt steg för en mer jämställd musikvärld är att nå unga tjejer.

– Tidigare fanns det en musiklinje på Fridhems Folkhögskola som var till för kvinnliga musiker. Men den lades ner för två år sedan för att för få personer sökte till den. Det är tydligt att arbetet måste nå yngre tjejer och få dem att överhuvudtaget börja med musik.

Bristen på förebilder tror Annika Marmén kan vara en stor anledning till varför så många tjejer inte vågar söka sig till jazz.

– Jazzmusik är en mansdominerad genre där det behövs fler kvinnliga förebilder som inte finns på samma sätt som det finns i andra musikgenrer. Ett positivt exempel är den kvinnliga basisten Esperanza Spalding som vunnit en stor musiktävling. Hon har blivit stor de senaste åren och fått många tjejer att spela kontrabas.

Esperanza Spalding verkar redan ha satt prägel på några av deltagarna för flera av dem är imponerade av just instrumentet kontrabas.

– Jag har knappt någon känsel i fingrarna nu! säger Johanna Hellsten glatt och några andra deltagare skrattar.

Johanna Hellsten hade spelat piano i ett år när hen såg en affisch om jazzlägret på sin skola.

– Jag hade nog inte kunnat vara i ett sådant här avslappnat sammanhang om det inte vore för Popkollo. Jag tycker att det är läskigt att testa nya saker för i andra musiksammanhang brukar det inte vara som det är här. Här är alla jämnbra och testar saker för första gången. Det går att våga mer här.

Hedvig Fogelström tycker att tjejer behandlas annorlunda än killar inom musikvärlden.

– Sedan jag var liten har jag tänkt mycket på att alla killband och killar som Justin Bieber och One Direction har en massa tjejer efter sig hela tiden. Tjejer ses inte på samma sätt och det är mycket svårare för dem att bli kända. Därför tycker jag att Popkollo är bra för de sätter tjejer i fokus.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Trädgårdsbion som fortsätter engagera

En bio som drivs av solenergi och ett bibliotek där besökare kan låna böcker om aktivism. Konstnärerna Kalle Brolin och Kristina Müntzing i Höja vill engagera.

Skånes Fria

© 2024 Fria.Nu