Stockholms Fria

Boende protesterar mot bredare motorväg

Väg E18 i norra Stockholm behöver breddas. Långa köer, buller och trafikstockningar är några av problemen. Så långt är alla överens, men hur vägen ska byggas ut har skapat en konflikt. I torsdags lämnade en kommitté bestående av bland andra vänsterpartiet in protestlistor till miljöministern.

Regeringen har beslutat att två nya filer ska byggas till väg E18 som går genom Rinkeby-Hjulsta-Tensta-Bålsta. Konflikten gäller om vägen ska gå genom en tunnel eller på marken. Socialdemokraterna tog ett beslut redan 1999-2000 om att låta vägen gå ovan jord. En tunnel skulle blir alldelas för dyr, sa man.

- Jag var först med och kämpade för att det skulle bli en tunnel, men ändrade åsikt efter hand, säger Abdu Goriya, s, ordförande i stadsdelsnämnden i Spånga-Tensta. Det var en konflikt mellan olika kommuner, ingen ville drabbas personligen av vägen.

Abdu Goriya säger att regeringen krävde en kompromisslösning.

- Jag påstår inte att det var den bästa lösningen, men inom politiken måste man göra kompromisser.

Torsdagen den 24 februari lämnade Kommittén lägg E18 i tunnel, vänsterpartiet och miljöpartiet in mellan 1 000 och 1 500 namnunderskrifter till Miljödepartementet, där en miljöprövning av det planerade vägbygget ska göras.

- Den demokratiska processen har varit usel, socialdemokraterna har inte velat diskutera, säger Ann-Margarethe Livh från vänsterpartiet. När jag har varit ute och samlat in namnunderskrifter, har folk inte känt till att E18 ska byggas om.

Men Abdu Goriya menar att allmänheten har kunnat delta i upprepade möten.

- Visst finns det medborgare i vår kommun som känner oro, bland annat kolonistugeägarna, säger Abdu Goriya. Men min uppfattning är att detta inte är den högst prioriterade frågan bland majoriteten av Tenstas invånare. I stället är det barn och ungdomsfrågor, drogförsäljning och arbetslöshet som oroar.

Kostnaderna för de två nya filerna betalas av Vägverket, och beräknas uppgå till 2,1 miljarder. Utöver detta kommer två så kallade överdäckningar, en form av broar, att byggas i Hjulsta och Rinkeby. Tanken är att bostäder ska kunna byggas på dem i framtiden.

Oppositionens förslag är i stället att bostäder ska byggas på den plats där E18 går i dag.

Enligt Ann-Margarethe Livh skiljer sig inte den totala kostnaden för vägombyggnaden och överdäckningarna särskilt mycket ifrån beräkningen för vad tunneln skulle ha kostat.

- Det är klart att en extra kostnad tillkommer för att rena luften i tunneln, men när man gör det på Norra och Södra länken varför kan man inte kosta på Rinkeby det? undrar hon. Om man ska vara ärlig och cynisk så räknar politikerna med att i dessa områden kommer oppositionen mot en väg inte vara så stark. Försök att dra en motorväg genom Bromma, då skulle politikerna få en opinion emot sig som de aldrig skulle klara av.

Ombyggnaden av E18 beräknas pågå mellan 2006 och 2012.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Framtid kan vara annat än jobb"

Som en motvikt till de företag som visade upp sig på Södertörns högskola anordnade Södertörns anarkistiska sammanslutning alternativa framtidsdagar.

Stockholms Fria

Mondos kafé för hemlösa har öppnats

I måndags invigdes det nya kaféet för hemlösa i Medborgarhuset, en vecka försenat. Potatis- och purjolökssoppa, läsk och kaffe serverades gratis till gästerna. Det är nöjes-bolaget Mondo, som till vardags sysslar med konserter och klubbar, som står bakom satsningen.

Stockholms Fria

'Man borde krama mer på de hemlösa under vintern'

På anslagstavlorna i mataffärerna i Bagarmossen har någon satt upp lappar med texten: 'Hej, vi är några uteliggare som vill köpa yllekläder, om du har några ring oss på nummer...'. Vi ringde upp och träffade Sara,18, Anne Maria, 18, och David, 36 år.

Stockholms Fria

Mondo har öppnat kafé för hemlösa

I måndags invigdes det nya kaféet för hemlösa i Medborgarhuset, en vecka försenat. Potatis- och purjolökssoppa, läsk och kaffe serverades gratis till gästerna. Det är nöjesbolaget Mondo, som till vardags sysslar med konserter och klubbar, som står bakom satsningen.

Stockholms Fria

© 2025 Fria.Nu