'Nästan alla skulle tjäna på ett avgiftsfritt SL'
Den 1 mars genomför SL sin prishöjning. SLs ordförande Anna Berger-Kettner menar att den är nödvändig, medan hennes kollega i styrelsen, Jan Strömdahl, har en vision om en avgiftsfri trafik.
- Vi måste göra så här, landstinget har mycket dålig ekonomi, säger Anna Berger-Kettner, s, ordförande i SLs bolagsstyrelse.
Prishöjningarna innebär att månads-kortet blir 20 procent dyrare, förköpskupongerna 30 procent och kontantbiljetterna 50 procent dyrare.
Det förväntas ge en intäktsökning på 315 miljoner kronor, samtidigt som det kommer att ge en sex procentig minskning av kollektivtrafikresandet, det har konsultföretaget Transek räknat ut.
Organisationen Planka.nu, som anser att kollektivtrafiken bör vara gratis, tror att prishöjningen kommer att öka plankandet.
- SL målar in sig själva i ett hörn, och ger oss fler medlemmar, säger Ulf Slotte från organisationen. Han säger att Planka.nu vill sätta press på politikerna så att de finansierar kollektivtrafiken på ett, enligt honom, rättvisare sätt, vilket skulle vara genom skatten.
SLs ordförande Anna Berger-
Kettner känner till Planka.nu.
- Jag tycker att de har ett borgerligt tänkande. Deras agerande slår emot de andra betalande passagerarna, av vilka de flesta är låg-
inkomsttagare, säger hon, och tillägger att kvalitet anses viktigare än lågt biljettpris bland majoriteten av SLs resenärer.
Anna Berger-Kettner menar att om kollektivtrafiken ska bli billigare måste pengarna tas någon annanstans från, vilket skulle betyda att sjukvården blir lidande. Men hennes kollega i SLs bolagsstyrelse Jan Strömdahl, v, har en annan syn på frågan.
- En kollektivtrafik som finansieras genom skatten skulle definitivt ge ett ökat resande, dessutom skulle man slippa kostnader och bråk kring spärrar och kontrollanter, och framför allt skulle bilismen i Stockholm minska, säger han. Ekonomer på landstingskontoret har räknat ut att en höjning av skatten på 1,25 kr skulle täcka kostnaden. Uträkningen visar att nolltaxan blir billigare för personer som tjänar upp till
50 000 kronor i månaden.
- Det här är enkelt att räkna ut, säger Jan Strömdahl, problemet är att det inte finns någon politisk majoritet som vill genomföra det, inte ens inom mitt eget parti.
Han säger att efter de skattehöjningar som redan gjorts för att klara underskottet i landstingets ekonomi, finns ingen politisk möjlighet att genomföra nolltaxa.
- Jag ser det som en vision inför framtiden.
SL har ansökt hos Vägverket om att få höja sin straffavgift från 600 kronor till 1000 kronor.
I torsdags svarade Vägverket att SL får ta ut en avgift på 800 kronor.