• Mattie Brice har gjort spelet Mainichi, där spelaren får möta omvärldens oförståelse. 
  • Transpersoners erfarenheter är en av flera viktiga frågor för queerspelscenen. Bild ur spelet Mainichi. 
Fria Tidningen

Gör spelvärlden mer queer

Snart kommer nästa generations konsoler från Microsoft och Sony. Men vid sidan om etablerad spelkultur växer det fram en queer spelvärld, som riktar spelarnas sinnen mot moraliska och politiska frågor.

Mattie Brice och Merritt Kopas hör till en bubblande queer spelscen. På andra sidan Atlanten, i olika delar av USA, verkar de som ultramoderna kulturkritiker genom bloggar och nätmagasin. Båda är trötta på stereotypa skildringar, men deras kritik mot spelbranschen går djupare än så.

– Just nu ignoreras ofta minoriteters intressen, mest därför att människor inte ser några problem. Andra vill tjäna pengar på ytliga stereotyper, vilka de tror kommer från en publik av unga killar. Men saker förändras. Dock inte tillräckligt snabbt, tycker Mattie Brice.

Brice har samlat på sig erfarenheter som spelkritiker och är för närvarande chefredaktör på nättidningen re/Action, som fokuserar på att betrakta denna värld utifrån minoriteters intressen. Men att bara skriva var inte nog för Brice. Hon skapade sitt eget spel, Mainichi, där spelaren i visuell retrostil under en dag får följa Brice alter ego.

Det är lättare sagt än gjort att bryta mot könsnormerna. I Mainichi ifrågasätter icke spelbara figurer om huvudkaraktären verkligen är en ”äkta” kvinna. De stöter bort henne. Reaktionerna efter att spelet släpptes var blandade.

– En del e-postade för att tacka mig. De berättade att de kunde skicka Mainichi till familj och vänner för att hjälpa dem att förstå, lite som jag gjorde till mina egna vänner. Men det kom givetvis också en backlash, berättar Mattie Brice.

En del hävdade att Mainichi inte är ett ”riktigt” spel. Det finns ju ingen tydlig och våldsam konflikt, inget poängjagande. Kanske beskrivs det bäst som ett rollspel, i ordets rätta bemärkelse.

Bland konventionella spelföretag har responsen på kritik från minoriteter och feministiska spelare varit blandade. En del har tagit åt sig, men ofta har förändringarna varit ytliga. Som att då och då inkludera en kraftfull kvinnlig gestalt eller möjliggöra för karaktärerna att skapa homosexuella relationer.

Sociologen och speldesignern Merritt Kopas, som bland annat har uppmärksammats för labyrintspelet Lim, anser att nyttan med dessa förändringar är överdrivna. Spelmekaniken och branschens bärande idéer består, menar hon.

– Många blir väldigt upphetsade över en kvinnlig eller gay rymdmarinsoldat, men skillnaden är främst estetisk. Jag vill inte att folk ska skämmas över sina önskemål, men jag är intresserad av att föreställa mig hur saker skulle kunna se ut bortom inkluderingen av marginaliserade erfarenheter i traditionella spelstrukter och narrativ, berättar Merritt Kopas.

Några av Merritt Kopas verk är enkla, interaktiva dialoger i textform. Conversations with my mother skildrar ett kort samtal mellan två familjemedlemmar. Genom att påverka moderns ordval, drivs berättelsen framåt mot sin egen upplösning.

– Större delar av mitt arbete hämtar inspiration från mitt liv. Mina spel handlar om mina vänner, älskare, erfarenheter – och om kamp. Jag skulle vilja uppmana folk att hämta inspiration från deras egna liv och känslor, från andra källor än biofilmer, Tolkienfantasy och spelen de spelade när de växte upp.

Kopas är pessimistisk gällande spelindustrins möjligheter att erbjuda något annorlunda än det vi ser i dag.

– Jag tror att det industrin kan erbjuda oss som är marginaliserade, liksom all mainstreammedia, är smulor av representation. Jag kanske är girig, men jag vill ha mer än så. Många människor producerar redan nu arbeten som går bortom detta, poängterar hon.

Fakta: 

Merritt Kopas

Merritt Kopas är sociolog, speldesigner, författare och fotograf. Hon är starkt engagerad i genusfrågor och har skrivit en masteruppsats om könsneutrala offentliga toaletter. Har bland annat gjort spelet Lim. Läs mer på http://mkopas.net.

Mattie Brice

Mattie Brice är spelkritiker, designer, engagerad i social rättvisa och studerar vid San Franscisco State University. Har utvecklat spelet Mainichi (japanska för ”varje dag”). Läs mer på http://www.mattiebrice.com.

Fakta

Den queera spelscenen är ännu i sin linda och utgörs av en handfull oberoende spelutvecklare från framför allt USA. Spel som Dys4ia, Lim, Mainichi, Mighty Jill Off och Lesbian Spider Queens of Mars kan sägas vara en del av denna rörelse. • Ofta handlar det mer om att kommunicera en idé eller visa på problem i tillvaron för hbtq-personer än att göra spel som liknar traditionella spel.

Annons

Rekommenderade artiklar

För en fantasins politik

Allt fler befinner sig bortom arbetsgemenskaperna, i en flexibel och otrygg tillvaro – de kallas prekariatet. Bokaktuelle Guy Standing menar att de osäkert anställda också är en klass som är i färd med att skapa sig en egen röst.

Fria Tidningen

En rasande röd rockpoet

Skivaktuella Nike Markelius berättar om sorgen över den politiska utveckliingen och avskyn mot arbetslinjen.

Fria Tidningen

Filmer som vill skapa förändring

Val 2014

Med kortfilmsantologin Samhällssår vill Klara Levin och femton andra filmare väcka debatt om hur politiken kan gynna fler. Nu turnerar de runt i Skåne inför valet.

Skånes Fria

© 2014 Fria.Nu