Inledare


László Gönczi
Fria Tidningen

Släpp nödbromsen i järnvägssystemet

Genom den kapacitetsutredning som trafikverket har ute på remiss har flera centrala frågeställningar dykt upp. Ska storstädernas behov av järnvägstrafik, de mellanstora städernas eller landsbygdens behov prioriteras. Utgångspunkten är att nuvarande regering inte satsar till närmelsevis nog med pengar för att tillgodose behoven. Varken på kort sikt eller på längre. Samtidigt som alltmer gods vill upp på räls, vilket ju är en absolut fördel jämfört med lastbilslösningar, ökar också behovet av persontrafik med tåg. Dels reser vi mer, kanske ställer en del bilen också, och dels har den undermåliga infrastrukturpolitiken under decennier lett till alltmer arbetspendling på långa sträckor. En pendling som blir något drägligare om det kan ske via tåg.

Vad säger de rödgröna då? Miljöpartiet säger att de vill ”fördubbla kapaciteten för det befintliga järnvägsnätet och satsa på höghastighetståg”. V skriver i sin tur på sin hemsida: ”I Vänsterpartiets infrastrukturförslag har vi massiva satsningar på nya järnvägar.” Ja, ungefär så låter det även från S: ”Vi vill göra en kraftfull satsning på att rusta upp och bygga ut järnvägsnätet, satsa på strategiska infrastrukturprojekt som till exempel nya höghastighetsbanor, och bygga ut Stockholms tunnelbana.”

Det tråkiga är att med den regering som sitter reser trafikverket ytterligare frågor om prioriteringar. Ska till exempel godstrafiken få gå före i södra Norrland och de regionala tågresenärerna ta buss? Vi pratar om resor upp emot 2 timmar, enkel, som i normala fall förlängs med 30 minuter när de frekventa tågkvaddarna tvingar oss att ta bussen och missa alla vidare förbindelser. Det är illa nog att folk på landsbygden ska behöva ta allt längre resor till jobbet, studierna, länsresidensen och så vidare, även livskvaliten är så mycket högre på tåg för de flesta. En livskvalitet som behövs.

Självklart kan man fundera på om tunga laster ska behöva stå efter lätta resenärer, ur klimatsynvinkel verkar det vara ett dumt val. Å andra sidan lär bra många välja bilen och inte alls bussen om de inte får åka med tåget. Denna skrämmande balansakt är destruktiv. Det är en följd av decenniers överprioritering av motorvägar, stora genomfartssystem och, om man så vill se det, satsningar på JAS och stridsvagnar.

Det måste bli en annan utväg än en tvekamp mellan folk och gods! Det behövs stora satsningar på mötesplatser, dubbelspår och annat! Det duger inte att prata klimat, vilket regeringen desutom gör i allt mindre utsträckning, det behövs resolut vilja och mod att satsa ekonomiskt.

En del ministrar i alliansens regering får avgå beroende på att de klantar till det. Deras inblandning i affärer kan vara ett problem. Men de viktigaste missdåden, den vardagspolitik som de ägnar sig åt, leder inte till massmediala drev. Som jobbpolitiken, infrastrukturpolitiken, skolpolitiken och den internationella politiken. Det är orsak nog att avgå och vi får väl hoppas att så sker senast 2014.

Fakta: 

László gillar att åka tåg och grämer sig över att europaresor är så himla dyra jämfört med flyget

ANNONSER

© 2024 Fria.Nu