Roadbook i queermiljö med magiska inslag | Fria.Nu
Fria Tidningen

Roadbook i queermiljö med magiska inslag

På det nystartade förlaget Charlie By Kabusa, som ger ut litteratur med Queer-, HBT- och genusinriktning, debuterar Hanna Wikman i dagarna med sin roman Lift. I romanen hämtar hon bitvis inspiration från beatlitteraturen, samtidigt som den överskrider många av genrens gränser. FRIA träffade henne på bokmässan, där hon bland annat framträdde tillsammans med Birgitta Stenberg för att prata om den moderna pikareskromanen.


Hur känns det nu när din debutroman finns till försäljning här på mässan och strax också kommer till bokhandlarna?
– Det känns fantastiskt. Det är spännande när folk nu har börjat läsa den och hör av sig och berättar vad de tycker. Helt hisnande att tänka att den här historien som jag har hittat på och utvecklat pågår i andra människors huvuden nu. I somras när jag jobbade med det sista av manuset fanns det tider när det var rätt ångestladdat. Att jag oroade mig för hur den skulle mottas och så. Men sedan sista versionen for till tryck har jag mest gått runt i ett rus eller en lättnad. 

 

Boken beskrivs av förlaget som ”En magisk realistisk roadbok med högt tempo”, hur tycker du att det sammanfattar boken?
– Det stämmer ganska bra, även om den är rätt långsam ibland också. Man kan säga att den ansluter sig till, och gnabbas med, en genre som finns, vägboken, och att det inte är intrigen som är det viktiga utan de anekdoter som händer och de personer som huvudpersonen träffar under resans gång.

Men hur förhåller sig boken till denna ganska manliga genre, med företrädare som till exempel Jack Kerouac?
– Den förhåller sig faktiskt inte så mycket. Den kör sitt eget roadrace. I boken kunde jag verkligen frossa i vägromantik. Jag gillar ju dom böckerna, men samtidigt har jag använt genren på mitt sätt och skrivit en ganska queer historia. Även om boken inte är ett angrepp på Roadbook-genren så är liftandet ett fält där könspositioner blir väldigt tydliga, vilket gör det tacksamt att jobba med dem. Man kan beskriva boken som att den handlar mycket om berättande. Om vikten av ett myller av berättelser om världen. Det kändes också viktigt att få skriva fram musan som ett aktivt subjekt som tar livet i egna händer.
 

En av bokens karaktärer är en 135-årig kvinna med liftandet som yrke, hur tänker du kring bokens magiska inslag?
– Det kom som en naturlig följd av det jag ville berätta. Jag tror att de magiska inslagen handlar om att vilja bryta fram och spränga upp, medan man berättar en historia, precis som jag vill att språket ska ge skjuts in i exempelvis en stämning jag vill förmedla. Sedan är det en ren konsekvens av att jag gärna skrev om exempelvis en uråldrig kufisk hjältefigur. Det finns ovanligt få 135-åriga lesbianer som förför och uppviglar nedtecknade i historieböckerna. Och då blir hon automatiskt magisk realism när hon förekommer i min berättelse.

Har du några nya projekt på gång?
– Just nu går jag en skrivarpedagogutbildning på distans på Skurups folkhögskola, och går och klurar på saker som karaktärer, miljöer och arbetarhistoria till nästa roman. Och så är vi några som håller på att starta ett bokcafé där allt man drömt om kommer att finnas. Så som  queerfeminism och frihetlig socialism, så som billigt fika och all världens studiecirklar. Det blir grejer det.

Annons

Rekommenderade artiklar

”Staden mittpunkt för politisk kamp”

Kampen mot kapitalet måste föras i staden, inte i fabrikerna. Det är numera i städerna som ekonomiska värden skapas. Det menar urbanforskaren David Harvey som besökte Stockholm i förra veckan.

Fria Tidningen

Iransk storvinnare på Berlinalen

Mycket handlade om Iran på årets filmfestival i Berlin. Den iranske regissören Jafar Panahi, känd för bland annat Kvinnor offside, bjöds inför festivalen in till att sitta i juryn som delar ut festivalens stora priser. Men strax efter att Panahi bjudits in till Berlin fängslades han av den iranska regimen och förbjöds att under de kommande 20 åren göra nya filmer. Festivalen beslöt att låta Panahis stol i juryn stå tom och visade ett antal av regissörens filmer i en extrainsatt retrospektiv.

Fria Tidningen

Bokprojekt får mothugg

Google vill digitalisera all världens böcker. Men vad händer om företaget säljs? En kritisk panel försökte ställa Google mot väggen under bokmässan förra veckan.

Fria Tidningen

Svenska framgångar i Berlin

Erik Persson summerar elva händelserika dagar på Berlinalen, där biografens framtid var ett av huvudämnena. Sverige tog hem två segrar: Ruben Östlunds Händelse vid bank och Babak Najafis långfilmsdebut Sebbe, en film med ett benhårt klassperspektiv.

Fria Tidningen

60 år och ung i sinnet

På torsdag öppnar 60-årsjubilerande Berlinale. Vår utsände Erik Persson rapporterar från en av de största publika filmfestivalerna i världen.

Fria Tidningen

© 2021 Fria.Nu