Tar ton mot ensidig mansroll | Fria.Nu
Fria Tidningen

Tar ton mot ensidig mansroll

På lördag får Stockholm och Södra teatern finbesök från västkusten. Den 50-hövdade manskören Hellmans Drengar kommer för att sjunga – men också för att visa att även män kan sy gardiner.

Manskören Hellmans Drengar bildades i Göteborg 1995. Från att ha varit en åtta man stark ensemble samlar man i dag ett femtiotal skönsjungande herrar som uppför allt från lovsånger på latin till folkliga visor. Och framgångarna har inte låtit vänta på sig.

– Vår publik har vuxit snabbt. Det beror på att vi har en väldigt bra organisation och på att vår kör inte bara handlar om musik utan även om mansarbete, säger Per Isaksson, förste bas i Hellmans Drengar.

Mansarbetet går ut på att göra körmedlemmarna till tryggare människor. Är man tryggare i sig själv blir man tryggare på scenen och presterar bättre, menar Per Isaksson. Genom återkommande trygghetsövningar och gruppdiskussioner, där mansrollen är ett återkommande ämne, lär sig deltagarna att våga vara nära varandra.

I den aktuella föreställningen Karlakarlar, som ges på Södra teatern den 20 september, kommer ifrågasättandet av den traditionella mansrollen – hur den ser ut behöver knappast förklaras – bland annat till uttryck i egenkomponerade sången När är en man en man?. Är det okej att snickra ihop ett hus, men inte att sy gardiner till huset? Kan en man med målade naglar ligga under en oljig bil?

Kvällen bjuder i övrigt på ”en härlig blandning av rysk manskörslyrik, glättigt dansband, raggarrock, hårdrock och förföriskt vackra tvärflöjtstoner”, säger Per Isaksson.

– En salig röra i två akter, som vi binder ihop med bland annat små sketcher.

På vilket sätt är körmusik ett bra sätt att jobba mot normativa föreställningar om mansrollen?

– På det sättet att man arbetar i grupp, det är teamwork. När man var liten trodde man att alla har det precis som jag hemma, men sedan när man blir äldre tror man tvärtom att ingen har det som jag. När man börjar diskutera med andra märker man att ”det är ju så jag har det”, och då kanske man vågar ta itu med sina problem och fördomar som förtrycker andra.

Förutom det biologiska könet och viss sångerfarenhet finns inga särskilda kriterier för att platsa i Hellmans Drengar. Man behöver inte kunna noter, som i många andra körer, det är bara att komma på en provsjungning.

– Vi är ett ganska speciellt gäng. De flesta av oss är bra på att våga bryta segmenterade roller och mönster, säger Per Isaksson.

Syftet är att bli trygg i sig själv och att våga vara annorlunda. Per Isaksson hittade själv till kören omkring år 2000, efter att ha blivit tipsad av några vänner. Han hade sjungit i blandad kör tidigare.

– Först var jag jätteskeptisk, särskilt till det här mansarbetet, jag tyckte att det verkade suspekt. Undermedvetet kanske det berodde på en rädsla för att jag hade en massa som skulle bubbla upp. Nu tycker jag att det är bland det bästa jag har gjort. Det har utvecklat mig som människa – och så har vi ju så roligt!

Nästa år bär det av till London och gaykörfestivalen Various voices, där ett sextiotal körer från Europa och USA kommer att delta. Men först ska drängarna erövra Stockholm – med rock’n’roll, rysk körsång och en stor portion humor.

Annons

Rekommenderade artiklar

Nu skrivs 80-talets ockupanthistoria

Boken Vårt 80-tal dokumenterar husockupationer och vänsteraktivism. "Nu skriver vi vår egen historia", säger Mandra Wabäck, redaktör.

Stockholms Fria

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

Stockholms Fria

Podden som skapar ett vi

Från en källare på krogen Paradiso vid Mariatorget gör Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida podden Ni e med oss, om urban kultur och framgång.

Stockholms Fria

© 2019 Fria.Nu