Stockholms Fria

Färdtjänstväxlar utomlands orsakar språkproblem

Färdtjänstresenärer i Stockholms län prövas hårt. När landstinget för fyra år sedan lade ut beställningarna på entreprenad hamnade telefonväxlarna i baltländerna och Moldavien. Och på hemmaplan brister stadens eget system. Ulla Berg, 79, vittnar om språkliga missförstånd och timslånga förseningar.

– Det finns exempel på dem som missat sina flyg eftersom taxin kör långa omvägar för att komma till målet, säger Guy Löv, ombudsman i socialpolitiska frågor på PRO, pensionärernas riksorganisation.

Han säger att det framför allt är med samordningen av resorna som det brister. Det är när flera personer ska samåka i en taxi. Då betalar personer med färdtjänsttillstånd 15 procent av resans pris jämfört med 50 procent om de väljer att åka ensam i en taxi.

– De som planerar resan verkar inte ha någon lokalkännedom.

Guy Löv menar att detta problem borde kunna lösas genom ett bättre datoriserat system. Men först måste problemet identifieras och analyseras.

– Men färdtjänstnämnden i Stockholms läns landsting, som tagit det politiska beslutet om utlokaliseringen, verkar inte bry sig. Det blir ju betydligt billigare att lägga färdtjänstväxeln i låglöneländer.

När en person ska beställa färdtjänst kan personen hamna hos Taxi kurirs växel i Tartu i Estland, hos Nynäshamns taxi eller hos företaget Samres växel i Chisinau i Moldavien som även betjänar ett 70-tal kommuner i Sverige. Telefonisterna i Chisinau har gått en intensivkurs i svenska och får drygt 400 dollar per månad i lön, vilket är tre gånger mer än vad en gymnasielärare får enligt Björn Falk, vd på Samres.

– Även om en person hamnar i en växel i Sverige, kan hon betjänas av någon som bryter på svenska, säger Björn Falk.

I växeln får den som vill beställa färdtjänst svara på vem den är, vart den ska åka, när den ska åka, varifrån och om den har några hjälpmedel. Men Ulla Berg som är 79 år och har svårt att gå längre sträckor vittnar om att även dessa enkla frågor leder till missförstånd. En resa till och från sommarstugan på Blidö har sedan några år tillbaka blivit ett vågspel.

– De brukar kalla mig för Olle. När jag frågar om de kan köra Malmövägen, och hämta upp mig vid Konsum, säger de att jag bor i Malmö och har ringt fel. Jag hör bra och det måste bli ännu mer missförstånd när de pratar med någon med nedsatt hörsel.

Men språkförbistring till följd av landstingets försök att spara pengar är inte det enda som drabbar färdtjänstresenärerna. Ulla Berg berättar om ändlösa väntetider på färdtjänsten när hon ska åka hem igen till bostaden i Björkhagen. Även när hon har beställt taxin dagen innan och ringt och påmint dem samma dag, får hon oftast vänta minst en timme.

– De kunde åtminstone ringa och säga att de är försenade, säger hon. Jag har vidarekopplat hemtelefonen till mobilen. Jag blir orolig när jag sitter där vid vägen och väntar eftersom jag har färjor att passa.

Anledningen är att landstingets egna system är omoderna, enligt Per Junesjö, avdelningschef på Färdtjänsten.

– Vi håller nu på att gå igenom och modernisera systemet som vi använt sedan 1992, säger han. Vi ska förse det med koordinatorer på adresser så att det blir kompatibelt med GPS.

Eva Klingström (m), ledamot i färdtjänstnämnden, säger att tillgängligheten diskuteras vid varje sammanträde.

– Det är ytterst viktigt att gamla människor kommer i tid dit de ska och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra systemet. Men många tror att färdtjänsttaxi fungerar som en vanlig taxi utan samåkning.

Men så var det ju förr. Varför ändrade ni det systemet? Och varför finns inte telefonväxlarna i Stockholm?

– Med bra lönsamhet kan vi utveckla systemet. Exempelvis ska vi införa rullstolstaxi i höst.

Fakta: 

I Stockholms län har 68 000 personer som har svårt att själva förflytta sig färdtjänst. I genomsnitt gör de 40 resor var under året.

Högkostnadsskyddet per månad är 690 kr eller 420 kr för ålderspensionärer, barn och ungdomar.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”Jag hoppas att jag kan vara en förebild”

Hon är det första kvinnliga kommunalrådet i Åsele. Och det yngsta. Linnéa Lindbergbrinner för landsbygdsfrågor med fokus på att ge ungdomar inflytande och mod att våga stanna kvar.

Landets Fria

Folkomröstning klubbad – men frågetecken kvarstår

Doroteaupproret

Det blir en folkomröstning i landstinget om neddragningarna i vården i Västerbotten. Men när den ska ske och vad som ska stå på valsedlarna är ännu oklart. Frilansjournalisten Karin Svanebro bevakade tisdagens fullmäktigedebatt i Umeå.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu