• Svett, spelglädje och hejaramsor. Allt låter inte perfekt när La Vela Perca står på scen, men med en till synes oändlig entusiasm kommer de undan ändå
Stockholms Fria

Latinamerika höjer temperaturen på Söder

När åttamannabandet La Vela Puerca, bördiga från Uruguay, slutligen äntrar Kägelbanans scen dånar det i lokalerna. Den förväntansfulla publiken har redan hoppat, dansat och sjungit hejaramsor i åtminstone en halvtimme. De två sångarna byter några ord med varandra på spanska innan de börjar spela. Ungefär hälften av de samlade åhörarna tycks förstå språket och jublar, den andra hälften jublar ändå. Jublet hinner aldrig lägga sig, utan drunknar i stället i en explosion av spelglädje.

Musikaliskt är La Vela Puerca en smältdegel. I grunden låter de förmodligen mest som ett latinamerikanskt punkband, men ett punkband som tillåtit sig att influeras av, och sväva ut i, ett flertal genrer. Ibland är influenserna väntade. Den lilla blåssektionen gör genom hela konserten ett mycket bra jobb och låter som om de lyssnat flitigt på tidig jamaicansk ska. Ibland bjuds publiken mer oväntade audiella inslag. De två gitarristerna turas om att köra solon, och där den ene överraskar den oinvigde lyssnaren genom att plötsligt slå an bluestoner går den andre ännu längre och får sin gitarr att hårdrockstjuta som ett gällt eko ifrån åttiotalets Los Angeles.

Det är inte påkallat, det är inte taktfullt, och det låter inte ens särskilt bra, men på något sätt får La Vela Puerca det hela att fungera. Stundtals känns de som ett syskonband till Sublime, fast med rötterna i en dammig pampas snarare än Kaliforniens konstbevattnade ökenklimat.

Förmodligen är det häri bandets styrka ligger, och även här den punkiga attityden är som tydligast. Det måste inte låta perfekt, det finns utrymme för improvisation och lekfullhet. La Vela Puerca är en utpräglad liveakt och spelglädjen är påtaglig. Det är på något sätt generöst, inbjudande och fullständigt fritt från pretentioner. Såväl musiken som scenframträdandet präglas av en okonstlad enkelhet som är tilltalande. Stundtals känns det som om konserten utspelar sig på ett fullsatt fotbollsstadium i Montevideo, några minuter från slutsignalen och med hemmalaget i ledning. Afrikanska trummor håller takten, publiken tycks aldrig tröttna på att studsa, och det är inte bara den spansktalande delen av den som sjunger med i refrängerna.

Konserten blir faktiskt bara bättre och bättre ju längre den håller på, och den håller på länge. La Vela Puerca behöver inte tjusas av en inställsam publik för att spela extranummer, och publiken är alltför glad och alltför medtagen för att formulera ett gemensamt krav på mer. Applåderna hinner över huvud taget inte tystna från det att bandet tar en kort paus tills det att de kliver på scen igen.

För ett kort ögonblick tycks det som om spelningen ska sluta stillsamt. Den ene av sångarna plockar fram ett munspel och sjunger lidelsefullt om hjärta och smärta, om ondskan och socialismen. Det är faktiskt riktigt vackert, men att låta sig luras vore naivt. Munspelet försvinner i ett crescendo av trummor, blås och sång liknande fotbollsramsor. När La Vela Puera slutligen kliver av scen är det varmt som i en bastu inne på Kägelbanan.

Fakta: 

KONSERT
La Vela Puerca

Plats: Kägelbanan

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Suverän Pirinensamling

När Kvarteret Kniven, en samlingsvolym över Joakim Pirinens 1980-tal, kom 1989 utnämndes den av Expressens kulturredaktion till årtiondets bästa svenska bok. När Galago nu, 20 år senare, ger ut en nyutgåva har originalets redan imponerande 256 sidor utökats till 416 för att kunna härbärgera även delar av Pirinens 1990-talsproduktion.

Fria Tidningen

Världspolitiken som tragedi och fars

På världssamfundets politiska arena utspelas en maktkamp mellan hökar och fredsduvor. USA:s president och Storbritanniens premiärminister vill kriga, men måste först besegra motståndet inom de egna administrationerna. Och mitt i denna konflikt hamnar Simon Foster (Tom Hollander), en brittisk biståndsminister som har mycket att lära om mediehantering.

Fria Tidningen

Med litteraturen som livlina och försoning

”En av de verkligt stora grafiska romanerna, jämförbar med Marjane Satrapis Persepolis eller Art Spiegelmans Maus”, skriver förlaget om Alison Bechdels Husfrid, som tre år efter utgivningen i USA nu iklätts svensk språkdräkt. Det är ett minst sagt anspråksfullt påstående, och det gjorde mig redan från början skeptisk.

Uppsala Fria

Bromander låter tuschen styra intensiteten

Henrik Bromander, som för Fria Tidningars räkning nu tecknar serien Kidnappningen, har gjort skönlitterär debut. Och med risk för att låta viktig – något man kanske undantagsvis kan tillåta sig då man följt en upphovsmans produktion (nästan) från början – är Det händer här i stort sett exakt vad jag väntat mig.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu