Franskt matkooperativ vill motarbeta klasskillnader | Fria.Nu
  • Initiativtagaren Tom Boothe inspirerades av Park Slope Food Coop, ett matkooperativ i Brooklyn med 16 000 medlemmar som funnits sedan 1973.
  • Trots att La Louve inte officiellt har öppnat än har intresset varit enormt – medlemstalet ligger redan på 4 700 och varje vecka ansluter sig hundratals nya.
  • Tack vare att medlemmarna själva gör merparten av arbetet i butiken kan priserna hållas 15–40 procent lägre än i vanliga butiker.
  • På hyllorna finns såväl ekologisk- och gourmetmat som billiga konventionella varor.
  • Butiken har även en social funktion där människor i olika åldrar och med olika klassbakgrund möts på lika villkor.
Fria Tidningen

Franskt matkooperativ vill motarbeta klasskillnader

I takt med en växande kritik mot stora mataffärer ökar intresset för mer demokratiska och kundstyrda butiker. Matkooperativet La Louve i Paris tar strid mot stadens socioekonomiska problem genom att erbjuda lokalproducerad mat till reducerade priser.

La Louve befinner sig i en testfas och har inte officiellt öppnat dörrarna än. Försäljningen är igång men innan alla bitar fallit på plats, och innan utbudet som för tillfället främst består av ekologisk- och gourmetmat fylls på med mer konventionella produkter som man kan hitta i vilka mataffärer som helst, välkomnas kooperativets besökare via bakdörren. Här kommer däremot varorna att vara betydligt billigare – 15–40 procent – än i vanliga mataffärer.

– Affären ligger i ett ekonomiskt blandat område där många har en stadig försörjning men där det även bor ganska många som kämpar med att få in en inkomst. Vi vill att mataffären ska kunna tillgodose alla, säger initiativtagaren Tom Boothe.

Tom Boothe är en amerikansk filmskapare med en bakgrund som vinexpert och har bott i Paris sedan en lång tid tillbaka. Genom vänner i New York upptäckte han Park Slope Food Coop, ett matkooperativ i Brooklyn med 16 000 medlemmar som grundades av ett tiotal aktivister år 1973 och som kommit att bli ett av de största i sitt slag i USA. Tom ville själv ha möjligheten att handla i en butik utan vinstintresse och tillsammans med landsmannen Brian Horihan importerade han konceptet till Frankrike.

– Det är ett arbetskooperativ vilket innebär att det endast är de som är medlemmar och arbetar i butiken som kan handla här. För att bli medlem måste du bli delägare genom att köpa aktier värda 100 euro och sedan delta i arbetet var fjärde vecka.

För de som har en ansträngd ekonomi finns möjligheten till delbetalning och för de som uppfyller vissa kriterier räcker det med att köpa aktier för 10 euro för att bli medlem.

Sysslorna inkluderar att väga grönsaker, ta emot medlemmar eller besökare, stå i kassan, ställa mat på hyllorna samt att städa. 80 procent av arbetet görs av medlemmar men saker som involverar inköp av mat, redovisning och finansiella sysslor sköts av betald personal. Det är just den låga driftkostnaden som gör att La Louve har möjlighet att sätta priser som är lägre än i de konkurrerande mataffärerna.

Ryktet om La Louve har spridit sig snabbt. För tillfället är medlemsantalet uppe i 4 700 och varje vecka ansluter sig hundratals nya. Tom berättar även att de ständigt kontaktas av folk som vill öppna mataffärer efter samma modell på andra håll.

– Vi gör inga intervjuer med fransk press för tillfället för vi har för många medlemmar, vi är för populära, säger Tom och förklarar att de har en två månader lång väntelista.

La Louve är belägen i Paris 18:e arrondissement vilket är ett av de fattigaste områdena i staden. Tom tror att La Louve hade blivit en succé var de än hade valt att etablera sig men menar att behovet är större i ett arbetarklassområde som detta.

– Klientelet har en relativt blandad inkomst för tillfället men det är inte den mångfald vi tror att vi kommer att ha om några år, som hos mataffären i New York som vi har inspirerats av. De som är kvalificerade för ett 10 euro-medlemskap eller har rätt att delbetala utgör i dag 10–12 procent av kooperativet men den siffran kommer troligtvis att stiga när vi öppnar huvudingången.

Namnet La Louve betyder honvarg och kommer från en gammal tradition av att döpa kooperativ efter beteckningar för djur. Honvargen är, menar Tom, ett moderligt djur som skyddar sina barn, vilket påminner om idéen som kooperativen bygger på. Det handlar om självförsvar och att ta tillbaka kontrollen över vilken mat vi äter i en värld där affärerna påverkar detta i stor utsträckning.

Till skillnad från den amerikanska föregångaren som uppmärksammats för sina politiska aktioner och bojkotter av produkter från Israel värjer sig Tom Boothe från att prata politik. Han medger att La Louve är en antikapitalistisk verksamhet men menar att kooperativet uppstod som konsekvens av ett missnöje med den rådande situationen och att de beslutade sig för att gå från ord till handling.

Advokaten Marco Lubrano, 45, har tagit på sig rollen som gruppledare och ansvarar för organiseringen av arbetsfördelningen på La Louve. Han tillbringade 15 år i USA innan han återvände till Frankrike och berättar att det var tillgången till bra mat för rimliga priser som fick honom att ansluta sig till kooperativet.

– Det som överraskade mig när jag kom tillbaka hit var bristen på tillgänglig kvalitetsmat. Det finns väldigt bra matvaror här i Paris men för att få tag på dem måste du känna till rätt ställen och vanligtvis betala ganska mycket pengar för dem.

– Jag har förbättrat min hälsa sedan La Louve öppnade för nu äter jag bättre och är mer bekymrad över vad jag stoppar i mig. Jag vet även att om någonting är dyrt så är det av en anledning, det är inte på grund av att butiksägaren försöker blåsa mig på något sätt utan priset jag betalar är rättvist, fortsätter han.

La Louve är den första butiken i sitt slag i Paris men i andra städer i Frankrike finns redan liknande medlemsdrivna matkooperativ och det poppar upp nya hela tiden. Orsaken till den växande trenden menar Marco är en större insikt bland människor om vikten av att äta bra till följd av skandaler som galna ko-sjukan. I dag ställs högre krav på transparens från konsumentens sida.

– Mat är en hälsofråga och folk har börjat inse det. Det råder mycket misstänksamhet, folk vill vara säkra på vad de äter, säger han.

Marco lyfter fram vikten av att känna sig delaktig och att ha en påverkan som fördelar med kooperativet. Han menar att även den sociala aspekten är viktig.

– Det finns en brist på kommunikation mellan människor i samhället i dag, folk pratar inte med varandra, speciellt inte i storstäder. Mataffären är det vi har kvar av medeltidens marknad som var en viktig plats för umgänge och diskussioner. Människor behöver möta varandra och det verkar vara lättare att göra det i en mataffär som de själva äger. Här pratar folk med främlingar och de duar varandra istället för att nia och bara det är en stor skillnad.

Annons

Rekommenderade artiklar

© 2017 Fria.Nu