• Sophia Alexandersson arbetar för att musiklivet ska kunna inkludera fler.
Fria Tidningen

Ny teknik gör musikbranschen mer inkluderande

Share Music Sweden vill öppna musikscenen för alla. Med ny teknik kan människor med funktionsvariationer få chansen att spela.

Med ny teknik kan musikbranschen bli mer demokratisk och inkluderande. Nu arrangerar organisationen Share Music Sweden ett symposium på Göteborgsoperan, där de ställer frågan om hur ny teknik kan främja konstnärligt arbete för tonsättare och musiker med funktionsvariationer.

”Inclusive creativity” är ett koncept som är framtaget av professor Frank Lyons vid University of Ulster i Nordirland, i samverkan med nyckelpartners, som Share Music Sweden. Syftet är att skapa lika villkor för musikutövande genom att utveckla innovativ teknik och nya metoder.

– Det här är ett område som vi inte ser så mycket av i Sverige och genom symposiet hoppas vi kunna sprida kunskap och förståelse för hur ny teknik kan möjliggöra att fler får möjlighet att skapa musik och skapa en mer jämlik scen inom musikområdet, säger Sophia Alexandersson, verksamhetschef och konstnärlig ledare på Share Music Sweden, en internationell kulturorganisation som arbetar med konstnärlig utveckling och innovativ scenkonst.

Förhoppningen är att locka en bred publik, som berörs av frågor om tillgänglighet och kulturutövning, men också teknik.

– Vi hoppas att alla som är intresserade av området kommer, både de som själva är utövare, till lärare och forskare inom ny teknik. Dagen har tre olika huvudområden. Dels vilken teknik det finns och som är under utveckling. Sedan är det fokus på musikskapandet utifrån ett tonsättarperspektiv och sedan berör vi även utbildning, säger Sophia Alexandersson. Hon tillägger att arrangemanget även innehåller en nätverksdag för att skapa nya kontaktytor, vilket är viktigt då det inte finns något samlat nätverk i världen inom det här området.

Hur långt framme är Sverige i de här frågorna?

– Sverige står långt framme när det gäller teknisk utveckling, men när det gäller att ta in funktionsvariation har vi inte varit i framkant. Det gäller att lägga till ett perspektiv som har att göra med tillgänglighet, och att se hur teknik kan användas på andra sätt av andra målgrupper. Ta som exempel det svenska företaget Tobii. De utvecklar ögonstyrning och är tänkt att kunna användas av alla, men delar av deras teknik kan även användas av personer som saknar rörlighet för att skapa musik, berättar Sophia Alexandersson.

För att skapa ett mer inkluderande musikliv är det viktigt att börja rucka på de invanda synsätt och normer som råder.

– Vi vill skapa nya synsätt på hur man kan skapa musik, och även ifrågasätta den traditionella musikerutbildningen där man måste gå en viss väg. Hur gör vi för dem där den ”godkända” vägen är stängd, frågar sig Sophia Alexandersson.

Vilka tekniska innovationer kommer ni presentera?

– Vi kommer bland annat visa upp Gestrument, en musik-app utvecklat av tonsättaren och musikern Jesper Nordin. Just app-utvecklingen har gett nya möjligheter för personer som har nedsatt motorik. Framförallt har ny rörelsekänslig teknik inneburit att inte fingrarna behöver användas för att styra, utan man kan använda andra kroppsdelar. Att musicera handlar inte enbart om att kunna spela på ett instrument, utan lika mycket om att kunna spela tillsammans med andra, och vi kommer att ha en punkt i programmet där vi presenterar en innovation som gör det möjligt för en blind flöjtist att spela i en orkester och följa dirigenten, säger Sophia Alexandersson.

Fakta: 

Inclusive creativity Sweden: The impact of creative technologies in performing arts

Var: Göteborgsoperan

När: 28 april, kl 12.45–17

Medverkande: Bland andra Frank Lyons, professor och chef för Arts and humanities research institute; Gawain Hewitt, musiker, ljudkonstnär och pedagog; Lizbeth Goodman, professor, ordförande för Creative technology innovation; Peter Larsson, musiker.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu