• Mariam Wallentin och Andreas Werliin
Fria Tidningen

Minimerar för att maximera sitt uttryck

På färska albumet Rhythm väljer den hyllade duon Wildbirds & Peacedrums att utgå ifrån enbart slagverk och röst. Fria träffar Mariam Wallentin och Andreas Werliin, som berättar att tanken var att göra musik lika kaotisk som världen runt omkring oss.

Trots det avskalade uttrycket på Rhythm skapar Mariam Wallentin och Andreas Werliin i Wildbirds & Peacedrums en i högsta grad levande musik, som aldrig känns förutsägbar.

– Vi ville att skivan skulle kännas lika intensiv som våra livespelningar och lika kaotisk som världen runt omkring oss, säger Mariam Wallentin.

De debuterade 2007 med Heartcore, som hyllades av kritiker och gruppen fick utmärkelsen Årets jazz av Rikskonserter. Sedan dess har de turnerat och uppmärksammats världen över. Efter tredje skivan Rivers (2010) beslöt sig Wallentin och Werliin för att ta en paus för att arbeta på andra projekt.

– Vi behövde förutom att vara kreativa på olika håll och vidga oss musikaliskt även vårda bandet lite. Vi båda kräver så mycket av oss själva och av varandra när vi spelar, säger Mariam Wallentin, som använde tiden till att etablera sig som soloartist under namnet Mariam The Believer, dessutom har hon hunnit med att spela huvudrollen i Ben Frosts hyllade opera The Wasp Factory. Andreas Werliin har spelat med Fire!, Angles9, Tonbruket och Time is a mountain.

Som inspelningsplats för förra skivan Rivers valde de en kyrka i Reykjavik. Rhythms däremot är inspelad i deras egen studio, där de stått för hela processen själva.

– Vi ville denna gång göra hela skivan själva utan någon annans inblandning. Gör man hela inspelningsprocessen själv kan man se till att rummet och ljudbilden är precis som den ska vara redan från början. Visst, det tog lite längre tid och allt blev försenat med något år. Men nu känns det som det var värt det alla gånger, säger Andreas Werliin.

– Istället för att ha mys i parken en ledig söndag har vi åkt till studion och pillat. Strödagarna har varit vattenhål för den här skivan att få växa till sig. Tidigare skivor har vi ju varit i studion max fem dagar totalt så det säger ju också en del. Pröva nytt, det är enda sättet för att få nya saker att uppstå, säger Mariam Wallentin.

Nästan alla låtar är oklippta förstatagningar, berättar Andreas. Under inspelningarna placerade de sig väldigt nära varandra, utan skärmar och isolering, så att de kunde se varandra djupt i ögonen.

– Vi ville fånga känslan av att det sker nu. Det ska kännas som om man sitter på golvet mellan oss med cymbalen vobblandes precis ovanför huvudet. Vi kräver väldigt mycket av varandra musikaliskt för att vi vet vad den andra faktiskt är kapabel till. Eftersom vi hade all tid nu i världen att spela in släppte vi inte igenom några halvdana energilösa tagningar.

– Samtidigt är det vi letar efter i en tagning inte perfektion utan snarare friktion och spänning. Man kan alltid göra någonting bättre känns det som, men att fånga en lekfullhet, nerv och framåtrörelse på en inspelning är inte lika lätt, tillägger Mariam.

Första singeln Offbeat är ett bra exempel på skivans sound. Intensiteten och närheten är total. Det är uppenbart att det är två musiker som känner varandra. Men den musikaliska processen är inte alltid spikrak medger de.

– Vi kompletterar varandra på ett otroligt bra vis. Sen är vi båda Lejon och kan båda vara oerhört bestämda och envisa, många och starka vrål kan det bli. Himla tur att vi älskar varandra, säger Mariam, med ett skratt.

Vad har ni för relation till era tidigare alster?

– I den takt vi släpper skivor med olika projekt hinner man inte riktigt analysera allt. Vissa saker fastnar. Några låtar blev bra. Något omslag kan man stirra på i evighet. Vissa konserter önskar man att man aldrig hade gjort. Fast det är klart de där första demoinspelningarna man gjorde är så fantastiska och naiva. Det kommer man aldrig kunna göra om tyvärr, säger Andreas Werliin.

Det kan ibland kännas onödigt att genreindela musik. Wildbirds & Peacedrums är en grupp som är svår att etikettera då själva idén med gruppen tycks vara att överskrida invanda föreställningar och kategoriseringar. Det går istället att se Rhythm som en attraktiv mix av gospel, afrikanskt, blues, punk, tropicana, hiphop och rock. Och mer. I början av karriären omnämndes Wildbirds & Peacedrums som en jazzakt. Något de inte var helt nöjda med.

Andreas understryker att han verkligen inte har något emot jazz och att han ”generellt inte gillar folk som inte gillar jazz”. Däremot är han tydlig med att han inte gillar att spela det.

Mariam säger att hon har slutat med att försöka beskriva vad de gör för musik.

– Frågar någon jag träffar på en fest vad jag gör får de nog bara svagt mummel tillbaka. Jag är så trött på att behöva definiera mig själv, för att andra ska ha lättare att kategorisera. Ibland är det punk, ibland är det pop, ibland är det soul, men musiken är universell och fri från alla benämningar på alla språk och så är det med det bara.

Ett amerikanskt magazine beskrev Werliin och Wallentin som ”pretty cool for a married couple”. Och visst stämmer det. Samtidigt är Wallentin och Werliin båda musiker som gärna bidrar till nya familjebildningar. Storfamiljen är givetvis Fire! Orchestra, där 28 av landets främsta impro-, avant-, frijazz-, noiseartister ingår. Fire! Orchestra är lite som ett levande släktträd, med förgreningar som gör den alternativa musiken starkare. Både Wallentin och Werliin pratar entusiastiskt om Mats Gustafssons storensemble.

– Det är helt galet att vara mitt uppe i det välorganiserade fantastiska kaos som råder på scenen. Åldersspannet från 25 till 75 skapar en helt unik dynamik. Som en musikalisk version av Fanny och Alexander, säger Andreas, i ett försök att beskriva upplevelsen av att vara en del i Fire! Orchestra.

Efter skivsläppet i slutet av månaden väntar ett intensivt turnerande. Trots att de säger sig ha blivit duktiga på all logistik kring turnerandet är de medvetna över att något oförutsett kan ske:

– Samtidigt är det vackert när det skiter sig. Bensin i dieseltanken. Missade flyg och strömavbrott. En spelning blir ju ändå aldrig bättre för att allt stämmer, ofta är det tvärt om, konstaterar Andreas Werliin.

Fakta: 

Albumet Rhythm släpps den 29 oktober.

Wildbirds & Peacedrums spelar i Stockholm på Kägelbanan den 4 november och i Göteborg på Pustervik den 6 november.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

Solidaritetsorkester med hopp om framtiden

Christopher Ali Solidarity Quartet är svåra att sätta fingret på. Muslimsk mystik, ökenblues och svenskt vemod är några av inslagen på debutalbumet To Those Who Walked Before Us.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu