Lärare kritiska till hantering av skolvalet
Konkurrensen mellan grundskolor i Uppsala sänker kvaliteten på utbildningen och skapar kaos, menar lärare i kommunen. – Problemet har exploderat den senaste tiden, säger Carolina Lindberg, lärare på Almtunaskolan.
På senare tid har även de kommunala grundskolorna i Uppsala börjat konkurrera om eleverna med olika profiler. Det har lett till att eleverna har börjat byta skolor mitt i mellan- och högstadiet, något som skapar kaos och riskerar kvaliteten i undervisningen, menar lärarna Caroline Lindberg och Johanna Sjögren Eklund på Almtunaskolan.
– Skolorna rycker i eleverna, bytena har fullkomligen exploderat på senare tid. Resultatet blir att kursplanen bryts och eleverna missar saker de skulle ha lärt sig i en viss årskurs, säger Caroline Lindberg.
Situationen påverkar även de elever som väljer att stanna kvar på sin skola.
– Eftersom konsekvensen blir att elever försvinner och klasser slås hop, och man blir kanske av med sin lärare, säger Johanna Sjögren Eklund.
Men svårigheter uppstår även på de nya skolor dit eleverna flyttar.
– Läraren får försöka pejla in vad 30 elever kan och inte kan, annars riskerar vissa elever få gå igenom världsreligionerna en gång till, samtidigt som de går miste om både den franska och den industriella revolutionen.
– Och lärarna ska sätta betyg på eleverna inom tre månader, trots att de inte ens bedrivit den undervisning betyget ska grundas på, säger Caroline Lindberg.
Kritiken handlar inte om skolvalet, utan när skolorna har sina intag.
– Vi tar varken ställning för eller emot skolval, det handlar inte om det. Och självklart ska man få byta skola om man inte trivs – när som helst. Men när olika skolor har sina intag i olika årskurser leder det till kaos. Det är så många elever som flyttar från år till år och det blir svårt att planera, säger hon.
Själv har hon en femma och hon börjar redan känna av oron inför hösten.
– Det är en särskild situation. Eleverna är ledsna för att kamraterna kommer att byta skola och oroliga för vilken lärare de får och hur det blir i höst.
Om alla skolor hade intag samtidigt efter läroplanens stadier, i ettan, fyran och sjuan skulle en del av problemet vara löst, menar de.
– Skolverket har kommit med en plan. Då måste kommunen ha spelregler så att det går att följa den så mycket som möjligt, men det finns inte i dag. För oss som jobbar med klasserna märks det här så tydligt, menar Caroline Lindberg.
Hon är också kritisk till hur barnen lockas till olika skolor.
– De får reklam från skolor som lockar med lite dans eller något annat. Profileringen är på en ylig nivå för att locka barnen – inte för att säkra kvaliteten.Det här är uppåt väggarna galet. Det är vi längst ner på marken som vet hur det verkligen går till, säger Caroline Lindberg.
Kommunalrådet Mohammad Hassan (FP) är medveten om problemet.
– Det är vanligare i dag än tidigare och det är en stor utmaning för kommunen och skolorna att hantera det. Störst är problemet på gymnasiet, men det finns även i grundskolan.
När det gäller gymnasiet behövs en informationsinsats, menar han.
– Men i grundskolan väljer man av lite andra skäl och då får man leva med att eleverna byter, säger han.
En stor del av problemet som han ser det är att överlämningen mellan olika skolor inte fungerat till fullo.
– Men vi tittar på det, säger Mohammad Hassan.
