• Gitarrister på besök i Göteborg
Göteborgs Fria

Gitarristerna - en absurd och rolig fars

Unga Folkteatern har sett till att den danska succéföreställningen Gitarristerna kommer till Göteborg.

Line Knutzons dramatik har alltid kännetecknats av en renodlat absurdistisk blick för verklighetens mellanrum, situationer betraktade ur vinklar som vi vanligtvis inte brukar placera oss i, och har, bland många andra dramatiska kvaliteter, ständigt skänkt sin publik nya och oftast starkare glasögon. I Knutzons pjäs Gitarristerna kan man skönja liknande utgångspunkter, och med samma underliggande skärpa.

Hennes pjäser är ofta stöpta i komedins form, med allvaret pyrande mellan raderna, ständigt belysande allmänmänsklig svaghet och kärlekens svårighet. Gitarristerna utgör därvidlag inget undantag men denna komedi närmar sig med ljusets hastighet farsens geografi med en snabb och säker timing, något som regissören Kim Lantz mycket skickligt förvaltar. Eftersom Lantz också står för en säker översättning kan man via regin faktiskt lyssna sig inåt mot pjäsens kritiska undertext.

Den handlar ytterst om den berömde (förmente) proggaren och vissångaren, John Hansen, som på något sätt har avlidit på grund av en brödrost. Fyra sångare och gitarrister repeterar under pjäsens gång sin avskedshyllning till honom. Man skulle kunna tänka sig att de fyra genom att sjunga Hansens populära visor skulle väcka kompositören till nytt liv, delvis sker det också men Knutzon är ute efter något annat och mer komplicerat.

Hansens liv får alltmer stå tillbaka för de fyras skilda temperament under pjäsens stegrade konflikt om visornas storhet och inbördes ordning. Unga Folkteatern får här många chanser att öva på karaktärsskådespeleri och lyckas samtidigt bjuda på ett imponerande ensemblespel. Louise Böregård förkroppsligar i en ljuvlig insats med stark dynamik, i rollen som Grete, beskäftighetens egenheter medan hon med vänster hand dompterar den jagsvaga Kim som Elisabeth Göransson spelar med rent fysisk trovärdighet.

Per Sahlin utvecklar sakta men mycket säkert sin strikte kostymklädde Gregres till närmast hysteriskt rolig, konvulsivisk kramp i konfliktens hetta. Jimmy Tingstedts Hesselhud (männen bär både egenartade och skrattretande namn) framstår till en början som proggens oförvitlige försvarare men bryter under pjäsens gång alltmer samman under de andras tryck. Tingstedts spel är alltifrån första repliken finstämt humoristiskt under karaktärens så småningom ytterst skiftande humör.

Avskedskonsertens föremål John Hansen förlänas med Line Knutzons vassa penna allt tydligare ett löjets skimmer; en personlighet genomskådbar för alla utom de fyra personerna på scenen. Visorna är alla sannskyldiga pekoral; samtidigt så träffsäkert gestaltade med proggens raka attityd, med dess nostalgiska harmonier och med de fyras, åtminstone under sångerna, samstämmiga grupp, där gitarrerna hålls så högt framlyfta att igenkänningen blir total.

Recensionen är tidigare publicerad i Bohusläningen

Fakta: 

Gitarristerna
Scen: Folkteatern
regi: Kim Lantz
Scenografi: Robert W Ljung
Musik: Jens Helleman
Ljus: Andreas Donner m fl
I rollerna: Jimmy Tingstedt, Louise Böregård, Elisabeth Göransson, Per Sahlin

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Varm och rolig familjeföreställning

Orusts Teaterförening har gjort sig omtalad för ett stort antal mycket välspelade amatörteaterföreställningar, inte minst Strindbergs Hemsöborna och Ibsens Peer Gynt. Den senare framfördes också, som nu Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter, på Allmags trolska spelplats. Därför är det roligt att förkunna att Teaterföreningen återigen har lyckats; föreställningen är så genomarbetad och stämningsmättad, att det är en ren fröjd. Rollbesättningen är i stort sett perfekt; några av rollerna ageras också så nära det professionellas gräns att tiden tycks stå stilla. Ronjas frihetsbehov spelas kraftfullt fram av Rebecca Kaneld, med lika obändigt humör som man kan förvänta sig.

Göteborgs Fria

Regidebut som brister i spelrytm

Den italienska 1700-talsdramatikern Carlo Goldonis Värdshusvärdinnan passar väl in på Gunnebo, efter en, oftast mycket välspelad, rad av satiriska Molièrestycken. Goldoni, mer känd för pjäser som Två herrars tjänare och Gruffet i Chiozza, skrev ofta både lustfyllt och samhällskritiskt och Värdshusvärdinnan är inget undantag. Just denna värdinna, vällustigt spelad av Caisa-Stina Forsberg, driver värdshuset med god ekonomi och dess trånande adliga gäster till vansinne.

Expressiv show i kortformat

Bortsett från en ganska obegriplig pjästitel, med viss säkerhet skapad enkom för att ytterligare fördjupa Teater Pugilists sedvanligt provocerande bryderi, bjuder Martin Theorins pjäs, Snackmupp i TV, på hårt skruvad enmansshow i kortformat. Under endast en halvtimme, lyckas hans manus och regi komprimera ett helt spann mellan transvestitens dubbelhet och kärlekens smärta. Men en längre tids fördjupning hade nog inte skadat; ämnet skulle utan vidare tåla det.

Göteborgs Fria

Kärleksfull hyllning till Kent

Så vackert och kärnfullt humoristiskt tolkar Maria Hörnelius texterna i Kabaré Kent på Aftonstjärnan, att Kent Andersson närapå återuppstår i hennes gestaltning. Framför allt Maria Hörnelius, men också Bernt Andersson och Kjell Jansson, har under många år både arbetat med, och befunnit sig nära Göteborgs store poet och dramatiker. Det är heller inte utan viss kärleksfull lätthet de hittar det specifika och elegant drivande tonfall och den särpräglade satiriska hetta som alltid legat främst i Kent Anderssons uttryck.

Göteborgs Fria

Ett annat slags närvaro

Ibland sker något magiskt på scenen och allt blir helt genomlyst av närvaro. Det hände mig senast alldeles häromdagen på Folkteaterns Lilla scen. Pjäsen Nordost, av Torsten Buchsteiner, är ett formligt under av inlevelsefullt byggd dramaturgi. I Birte Niederhaus sällsamt täta regi, och med tre aktörer i vackert samspel, framstår berättelsen som i ett förklarat ljus.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu