Fria Tidningen

Individuella styrkeuppvisningar väger tyngst

Bredvid mig sitter två killar i 25-årsåldern – uppenbarligen gitarrister – som medan kvällens konferencier håller sin alltför långa inledande presentation av huvudakten diskuterar allehanda kända jazzgitarristers olika egenskaper. Lyckligtvis tystnar de när ljuset dämpas och John McLaughlin själv äntrar scenen med sina kompmusiker.

Sedan det stora genombrottet som viktig medlem (så pass att han fick en låt döpt efter sig) i Miles Davis tidiga elektriska konstellationer, har John McLaughlin, eller Mahavishnu John McLaughlin som han kallade sig ett tag, sökt jorden runt efter olika musikaliska intryck och impulser och sökt förena dessa med en ganska egen variant av den elförstärkta fusion som han ofta förknippas med. Ibland funkar det, ibland inte.

Han är snabb, McLaughlin, vilket mina bänkgrannar också påpekar. Snabb, men ofta ganska tråkig, skulle jag vilja tillägga (jag höll tyst för säkerhets skull). McLaughlin och hans medmusiker, av vilka basisten Etienne Mbappésärskilt utmärker sig, är visserligen oerhört skickliga, men ibland räcker det inte riktigt till. Lördagens konsert är tekniskt övertygande, men präglas stundtals av det alltför ekvilibristiska: den kollektiva insatsen, själva låtarna, får stå tillbaka för de individuella styrkeuppvisningarna.

Vid några tillfällen klickar det dock till – som i vackra Maharina från skivan Floating point, som släpptes år 2008.

Fakta: 

Konsert

John McLaughlin & The Fourth Dimension

Var Uppsala konsert & kongress När 8 maj

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Fiffigt och avslappnat

Det är något visst med jazzgitarr ändå. En långdragen klyscha säger att en gitarrist inte kan nå samma organiska eller mänskliga uttryck som, säg en trumpetare eller en saxofonist – och det stämmer säkert. Men en skicklig gitarrist kan istället nå ett annat slags musikaliskt uttryck, genom att frambringa toner, färgningar och spelstilar som ingen blåsare i världen kan åstadkomma. Det finns en del fiffiga sådana jazzgitarrister. John Scofield är en av dem.

Uppsala Fria

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

© 2025 Fria.Nu