Göteborgs Fria

”Att göra filmen var som att tämja en orkan”

Afrika är ett av årets teman under filmfestivalen. FRIA har samtalat med den östafrikanska regissören Hawa Essuman som är på plats i Göteborg för att visa sin film Soul Boy. En film som är unik på mer än ett sätt.

Med årets tema Afrika satsar filmfestivalen i år på att hitta riktigt bra filmer från afrikanska länder som sällan representeras på internationella filmfestivaler. Ett tjugotal afrikanska filmer – fler än någonsin – finns i årets festivalprogram. Ett av de mer spännande filmprojekten är Soul boy som har premiär under festivalen. Filmen är egentligen del i ett kultur- och utbildningsprojekt för unga i Nairobis största slumområde Kibera. Skådespelarna är handplockade från slummen och allt arbete med filmen gjordes under några veckor i december för ett år sedan.

– Att göra filmen var som att tämja en orkan. Vi hade begränsade resurser, en vecka förproduktion och två veckor för att filma. Det var ett fantastiskt samarbete. Professionella och amatörer som jobbade tillsammans för att få filmen så bra som möjligt. Vi var tvungna att jobba snabbt och effektivt, allt blev en erfarenhet som jag vill uppleva igen och igen och igen, säger Hawa Essuman, regissör.

Soul boy handlar om den unge killen Abi som försöker rädda sin far, en notorisk spelare och drinkare. Abi har ett dygn på sig att utföra sju uppdrag och på så sätt rädda sin pappas själ från anden Nyawawa. Genom Abi upptäcker vi flera olika aspekter av mänsklighet och utmaningar vi alla ställs inför i livet, som Hawa Essuman själv uttrycker det.

Till sin hjälp med projektet hade hon tyske regissören Tom Tykwer, känd genom filmer som Run Lola Run, Heaven, och nu senast The International.

– Han var fantastisk att jobba med. Som mentor och filmmakare personifierar han passion, driftighet och kunskap på ett fantastiskt sätt. Att arbeta med honom och lära från honom var en ädel upplevelse, säger Hawa Essuman.

Tom Tykwer driver tillsammans med kollegan Marie Steinmann projektet Onedayfilms som har till uppgift att stödja filmprojekt i fattiga delen av världen. Projektmakarna bidrar med sin kunskap och erfarenhet och jobbar tillsammans med unga filmare och blivande filmare i utvecklingsländer.

Inför årets festival reste Marit Kapla, konstnärlig ledare för filmfestivalen, till bland annat Fespaco, Afrikas största filmfestival, i Burkina Faso, för att hitta passande filmer. Några finns med i programmet.

– Burdening memories of a cleaning lady av Danii Kouyaté tillexempel – en fantastisk dokumentär som jag verkligen rekommenderar, säger Marit Kapla.

Att det blev afrikanskt fokus just i år beror på att flera saker sammanföll.

– Dels resan till Fespaco, men också vårt samarbete med filmfestivalen i Rotterdam med projektet Forget Africa som har fått en helt egen sektion i programmet, säger Marit Kapla.

Det säregna projektet med det lätt ironiska namnet är initierat av filmfestivalen i Rotterdam. En av deras programansvariga reste till ett tiotal länder över hela den afrikanska kontinenten för att hitta filmer som annars inte nått en internationell publik.

Han besökte länder som Angola, Kongo, Tanzania, Kamerun med flera länder och kom tillbaka med ett antal filmer som mer än väl höll måttet.

Det afrikanska temat syns på en mängd sätt under festivalen. Det ugandiska slagverksbandet Percussion Discussion blir en hit tror Marit Kapla. De spelar till stumfilm, en tradition som finns levande i Uganda. Utöver det presenteras två seminarier, Forget Africa och Producing african films där festivalens filmfond deltar tillsammans med samarbetspartnern Sida. Soul boy är en av de filmer som fått stöd genom fonden. Totalt kommer fyra miljoner att delas ut som utvecklingsstöd, efterproduktionsstöd och bidrag till utbildning och teknisk uppbyggnad inom filmområdet.

I år finns fler fondstödda filmer än någonsin i programmet.

Soul boy kommer att visas tre gånger, och filmens regissör Hawa Essuman kommer att närvara under festivalen och presentera sin film. Samtidigt har hon satt igång med nästa projekt:

– Jag är precis i inledningen med att skriva ett manus till en film om en vind som påverkar livet för tre människor vid kenyanska kusten, säger hon.



Fakta: 

<h2><strong>Fler filmer under temat Afrika</strong><br>
- Burdening Memories of a Cleaning Lady av Danii Kouyaté, Burkina Faso<br>
- Le Fauteuil av Missa Hebié, Burkina Faso<br>
- Harragas av Merzak Allouache, Algeriet/Frankrike<br>
- Sawa av Martin Nganguem Kamdem, Kamerun<br>
- Seasons of a Life av Charles Shema Joyah, Malawi<br>
- Shirley Adams av Oliver Hermanus, Sydafrika/USA<br>
- Soul Boy av Hawa Essuman, Kenya/Tyskland<br>
- St Louis Blues av Dyana Gaye, Senegal/Frankrike<br>
- Tell Me Who You Are av Souleymane Cissé, Mali </h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Musikalvrål från vänsterns djup

Musikalfilmen Folkbildningsterror har kallats ett feministiskt uppvaknande bortom graven. Regissören Antiffa beskriver processen.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu