Recension


Fria.Nu

Inget för den queerkunnige

Kan bilder på avklädda nymfer i utmanande poser tolkas som samkönad erotik? För vems blick är den nakne mannen respektive kvinnan avbildad och vad hände egentligen mellan konstnären och den manlige modellen i samband med nakenstudien i den där avskilda ateljén?

Stockholm Europride stundar och liksom flera andra Stockholmsmuseer väljer Nationalmuseum att satsa på hbt-temat i sommar. I samband med öppnandet av den stora nätverksutställningen Article one i Djurgårdens Båthus 1 invigde Nationalmuseum i tisdags den mindre temasatsningen Queer – begär, makt och identitet, som fokuserar på såväl normativt genusskapande som överskridande av den heterosexuella normen inom den äldre bildkonsten.

Med utgångspunkten att sammanhanget och betraktarens egen bakgrund och förväntningar laddar bilder med innebörd presenteras verk av exempelvis El Greco och Eugène Jansson, vid sidan av androgyna porträtt av gayikoner som Drottning Kristina och Gustav III. Gemensamt för de runt 30 målningarna och skulpturerna är att de alla möjliggör för en homoerotisk tolkning eller på olika vis ställer frågor kring vad som uppfattas som manligt respektive kvinnligt och hur våra föreställningar om detta är väldigt tidsbestämda. Tanken är att utställningen ska introducera ett nytt sätt att se på befintlig konst, som museibesökaren sedan kan ta med sig och använda även i andra av Nationalmuseums salar.

Det handlar alltså främst om att sätta på sig queerglasögonen för att på detta vis möjliggöra för nya tolkningar av såväl tidigare kända som mindre uppmärksammade verk. Men utställningen berättar också om homoerotikens ständiga närvaro i konsthistorien, där utvalda konstnärers produktion vid olika tidpunkter adopterats av gaykulturen. Så har exempelvis El Grecos medeltida helgonmålningar sedan 1800-talets slut fungerat som samlarobjekt inom gaykretsar, där de skarpa avbildningarna setts som symboler för erigerade könsorgan. Belgiske Meuniers bronsskulpturer har även de möjliggjort en homoerotisk tolkning, liksom mytologiska motiv som exempelvis Leda och svanen. Och Sankt Sebastian, helgonet för snabbt läkande, som under 1980-talets hivexplosion kom att fungera som skyddshelgon för aidssjuka homosexuella. Pietro Peruginos klassiska 1500-talsmålning av en korsfäst Sankt Sebastian i minimalt höftskynke började redan under 1700-talet cirkulera bland homoerotiskt intresserade män, tveklöst som ett motiv för sexuell njutning.

Utställningen berättar också hur vissa typer av verk kommit att exkluderas ur konsthistorien. Den homosexuelle Eugène Janssons målningar av nakna manliga atleter från tidigt 1900-tal har exempelvis uteslutits ur översiktsverk och ansetts som mindre betydelsefulla än hans Stockholmsskildringar, i skarp kontrast till hur Anders Zorns nakna kullor istället hyllas som det mest betydande i hans produktion. Något som kan ses som en fingervisning om att föreställningar om kärlek och sexuella begär ligger till grund för vad som får en plats i konsthistorien och vad som lämnas därhän.

Queertemat är inget nytt för Nationalmuseum, som i två års tid hållit queerinriktade guidningar av museets samlingar i samband med Pridefestivalen under ledning av konstvetaren Patrik Steorn, som även ligger bakom utställningen i egenskap av utomstående sakkunnig. Visningarna har genererat stort intresse och dragit fler besökare än väntat. Det är tydligt att queertemat ligger i tiden. Nationalmuseum betonar dock att queertematiken inom konsten inte är någonting nytt eller trendspeciellt. Homoerotiken inom konsten har alltid funnits där, och när queer nu aktualiseras genom Stockholm Europride vill man visa hur äldre bildkonst kan användas för att spegla dagsaktuella frågor.

Queer – begär, makt och identitet är en lärd liten utställning, som dock bara skrapar på ytan av ett komplext och högintressant område inom konstvetenskapen där mycket mer av intresse finns att hämta. Tvivelsutan saknas varken den kunskap eller den insatthet som hade krävts för en mer djuplodande och matnyttig variant. Inte heller lär det fattas bildmaterial i det av platsbrist lidande Nationalmuseums dignande förråd av konstskatter.

Har du någon form av tidigare erfarenhet av queerteori eller genusperspektiv i allmänhet erbjuder utställningen inte mycket nytt och det hela kan lätt upplevas som platt och lite fattigt. Som en lättsmält introduktion till området fungerar det dock utmärkt. Och förmodligen är just detta utställningens syfte – att synliggöra ett tidigare okänt perspektiv för en allmänintresserad museipublik, kanske mestadels bestående av turister som betar av Nationalmuseum bland andra sevärdheter under en späckad Stockholmsvistelse.

Fakta: 

Konst

Queer – begär, makt och identitet

Var Nationalmuseum, Stockholm Pågår 24 juni–10 september

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Fascinerande släktsaga som kunde rymt mer

Recension

Väl gömt för den som inte vet vad han söker ligger Judiska museet, inrymt i ett bostadshus på Hälsingegatan strax invid Vasaparkens sydöstra hörn. För att komma genom entréporten slår du en kod, därefter på museidörrens ringklocka och inväntar signal innan det är dags att stiga på. Det känns onekligen lite som att träda in i en annan, lite hemlighetsfull värld. Och ett besök på museets senaste utställning tar dig heller inte ur den villfarelsen.

Stockholms Fria

Rent spel existerar inte här

Recension

Jag förstår att Roberto Saviano är rädd. I ful- och dum-maffians Neapel går till synes ingen säker. Är du dessutom högutbildad, klär dig i diskreta designerplagg och skriver en bok om din hembygds sjabbigt penningkåta verklighet, finns ingen anledning att misstro att priset på ditt huvud är så högt som utlovat.

En omodern Maria

Recension

I syfte att visa upp medeltida kulturskatter från svenska kyrkor i en ny, modern inramning och samtidigt utforska bilden av madonnan som tongivande för århundraden av kvinnoideal, visar Historiska museet den ambitiösa utställningen Maria – drömmen om kvinnan. Tonsatt av Eva Dahlgren och i ljussättning av teatererarbetaren Ellen Ruge visas ikoner och altarskulpturer från hela landet, sida vid sida med väggprojicerade blomster och modern danskoreografi på storbildsskärm. Allt av kvinnliga konstnärer för att hylla kvinnan och urmodern samt ge mer oväntade bilder av den heliga jungfrun än vad som traditionellt erbjuds.

Misshandel av spännande ämne

Recension

Kanske berodde det på mina egna ogrundade förväntningar, kanske på Normal förlags vilseledande marknadsföring. Oavsett vilket hade jag förberett mig på en bok om feministiskt motiverat sexarbetande med ett fräscht perspektiv på strippbranschen. Liw Enqvists debutroman är någonting helt annat. Och överraskningen är långt ifrån glad.

© 2025 Fria.Nu