• Bli en ny Ernst Billgren. Läs hur i Vilks & Schiblis Hur man blir samtidskonstnär
Göteborgs Fria

Det är ingen konst att vara konstnär

Martin Schibli och Lars Vilks har skrivit en manual med vars hjälp man skall kunna bli en framgångsrik samtidskonstnär på inte mindre än tre dagar.

Receptet är att noggrant studera 'konstvärlden' och dess förehavanden, analysera och strategiskt använda sig av sina nyvunna kunskaper. Genom att bland annat uppträda korrekt på diverse viktiga vernissager, omge sig med rätt personer och inte lägga alltför mycket tid på själva skapandet ska det sedan enligt författarna inte vara så svårt att nå en hyfsad framgång.

Egentligen är det väl inte särskilt mycket nytt under solen Schibli och Vilks har fått ner på pränt. Att konsten, precis som allt annat i ett kapitalistiskt samhälle, verkar i ett system där pengar, efterfrågan och olika trender styr är inget som kommer som någon överraskning. Inte heller att där som inom andra fält finns inbördes koder och outtalade regler.

Att konsten inte behöver omge sig med slöjor och diverse dimridåer för att fortsätta vara inressant är jag överens med författarna om. Att konst handlar om kunskap är heller inget att hymla om. Men snart blir Schiblis & Vilks upprepningar och upprapningar av löjliga strategier tröttsamma. Man frågar sig varför och för vem boken är skriven. Delar av materialet har tidigare använts i utbildningssyfte på olika konstnärliga utbildningar. Författarna menar att eleverna på konsthögskolorna inte blir tillräckligt rustade för världen utanför institutionen. Som elev på en av dessa konsthögskolor kan jag tycka att det ligger något i det, men är inte så säker på att just Schiblis och Vilks recept är det rätta.

Boken är en märklig och haltande blandning av analys och förlöjligande. De intressanta spår som tas upp slarvas snart bort med en hurtig uppmaning till konstnären hur denne bör bete sig strategiskt. En diskussion om vad konsten egentligen är bra för, som författarna i en intervju säger sig önska, är välkommen. Men jag undrar om inte det sätt varpå Schibli och Vilks hanterar ämnet isåfall är mer kontraproduktivt. Som någon kritiker påpekade; med ett viss mått av distans blir ju allting löjligt. Och det är just den uppfattningen man får, (även om jag inte tror att det verkligen förhåller sig så), att Schibli och Vilks tycker att konsten och dess agenter är rätt larviga och ointressanta. Var det verkligen det som var meningen?

Fakta: 

Hur man blir samtidskonstnär på tre dagar
Författare: Martin Schibli & Lars Vilks
Förlag: Nya Doxa

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

The Politics of Colour

FRIA inleder en ny återkommande avdelning där vi ger tips till den mest intressanta aktuella konsten i Göteborg. Den här veckan besöker vi Galleri Box och Galleri 54.

Göteborgs Fria

Måleriet i centrum på Konsthallen

Tomorrow always belongs to us är andra delen i en serie om två utställningar med fokus på samtida nordiskt måleri på Göteborgs konsthall. Förra sommaren visades den första delen; Painting, Space & Society som innehöll ett antal mer etablerade konstnärskap. I årets utställning medverkar elva inte fullt så etablerade nordiska konstnärer.

Göteborgs Fria

Viljan att bli omhändertagen

I sin nya roman Sex återkommer Sara Villius till teman hon behandlat i sina tidigare böcker Battle och Nej det är en snöklump. Här finns saknaden efter en frånvarande far, den starka längtan efter samhörighet och svårigheten att skilja mellan sexuellt begär och trygghet.

Göteborgs Fria

Världen hopträngd i ett hotellrum

På ett hotellrum i Bryssel sitter en man. Det är oklart varför han vistas där. Hotellet visar sig vara en plats utan beständig tid eller rum. I rummet bredvid gråter en man från Libanon. Då och då kommer en städerska från Kamerun eller Indien förbi och vid ett tillfälle kryper en ung flicka ut genom garderoben och in i mannens liv.

Göteborgs Fria

McEwan fångar ett avgörande ögonblick

Ian McEwans nya roman På Chesil Beach utspelar sig under en bröllopsnatt. Den skildrar det psykologiska spelet mellan två unga människor och hur varje ord, varje gest plötsligt får en dramatisk betydelse som kan avgöra deras fortsatta liv.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu