Göteborgs Fria

Nya speldatum för Teater UNO: s Tiden är natt

Tiden är natt är en svindlande nattsvart karusell av upplevelsemättad kvinnoverklighet från det ryska åttiotalet. Lena Dahlén gestaltar helt ensam tre generationer, förutom sig själv modern och dottern, med endast en svart stol och en pall som motspelare i scenens mörka asketiska tomhet.

Hon gör det bländande roligt; med beska sarkasmer tryfferad av en lika gnistrande svartsyn balanserar hon helt kongenialt sin roll längs Petrusjevskajas slaka lina utan tillstymmelse till skyddsnät. Publikkontakten är just så total och hudlös som den brukar vara i UNO:s bästa stunder.

Petrusjevskajas undertitel är Anteckningar från en bordskant och hennes avsedda association till Dostojevskijs Anteckningar från ett källarhål kunde knappast vara tydligare. Anna Andrianovnas berättelse pulserar dramaturgiskt förtätad upp ur ett så kaotiskt virvlande svart hål att man förundras över att hon inte blivit tokig. Den utbredda fattigdomen i nutidens Ryssland drabbar kvinnorna och barnen hårdast och mellan raderna stiger med skärande påtaglighet det civila samhällets kollaps och myndigheternas totala likgiltighet inför människornas enkla behov, en katastrofal misär som under Putins nytotalitära styre bara djupnat.

Fega supande idioter till män passerar revy. Lika snabbt kommer de in i hennes liv som de paniskt flyr sin kos. Problemen hopar sig på alla kanter; med både mor och dotter medan Anna, lika impregnerad av det ryska samhällets bristande mänskliga respekt som alla andra i hennes omgivning, balanserande längs avgrundens rand, skriver dikter för att åtminstone behålla något av sig själv.

Också skådespelaren Lena Dahlén behåller rollfiguren lika intakt medan hon mer illustrerar än gestaltar de manliga söndersupna stackare som dinglande hänger från stolarna. Blickens desperation nedåt mot dotterns personifierade stol och handens smekning över pallens översida (den åldrade moderns flintskalliga huvud) är både komisk och öm. I en fotsid grå kappa, eller långkjol med knäppt kofta betraktar Anna Andrianovna sin alltmer utsatta position från alla håll på en och samma gång, i en knivskarp rasande tragikomisk skildring av nutidens ryska verklighet.

Nya speldatum i april: 19, 20, 21, 26, 27 och 28 kl 19.00.

Texten är tidigare publicerad i Bohusläningen.

Fakta: 

Tiden är natt
Scen: Teater UNO
Av: Ljudmila Petrusjevskaja
Dramatisering, iscensättning, medverkan: Lena Dahlén

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Varm och rolig familjeföreställning

Orusts Teaterförening har gjort sig omtalad för ett stort antal mycket välspelade amatörteaterföreställningar, inte minst Strindbergs Hemsöborna och Ibsens Peer Gynt. Den senare framfördes också, som nu Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter, på Allmags trolska spelplats. Därför är det roligt att förkunna att Teaterföreningen återigen har lyckats; föreställningen är så genomarbetad och stämningsmättad, att det är en ren fröjd. Rollbesättningen är i stort sett perfekt; några av rollerna ageras också så nära det professionellas gräns att tiden tycks stå stilla. Ronjas frihetsbehov spelas kraftfullt fram av Rebecca Kaneld, med lika obändigt humör som man kan förvänta sig.

Göteborgs Fria

Regidebut som brister i spelrytm

Den italienska 1700-talsdramatikern Carlo Goldonis Värdshusvärdinnan passar väl in på Gunnebo, efter en, oftast mycket välspelad, rad av satiriska Molièrestycken. Goldoni, mer känd för pjäser som Två herrars tjänare och Gruffet i Chiozza, skrev ofta både lustfyllt och samhällskritiskt och Värdshusvärdinnan är inget undantag. Just denna värdinna, vällustigt spelad av Caisa-Stina Forsberg, driver värdshuset med god ekonomi och dess trånande adliga gäster till vansinne.

Expressiv show i kortformat

Bortsett från en ganska obegriplig pjästitel, med viss säkerhet skapad enkom för att ytterligare fördjupa Teater Pugilists sedvanligt provocerande bryderi, bjuder Martin Theorins pjäs, Snackmupp i TV, på hårt skruvad enmansshow i kortformat. Under endast en halvtimme, lyckas hans manus och regi komprimera ett helt spann mellan transvestitens dubbelhet och kärlekens smärta. Men en längre tids fördjupning hade nog inte skadat; ämnet skulle utan vidare tåla det.

Göteborgs Fria

Kärleksfull hyllning till Kent

Så vackert och kärnfullt humoristiskt tolkar Maria Hörnelius texterna i Kabaré Kent på Aftonstjärnan, att Kent Andersson närapå återuppstår i hennes gestaltning. Framför allt Maria Hörnelius, men också Bernt Andersson och Kjell Jansson, har under många år både arbetat med, och befunnit sig nära Göteborgs store poet och dramatiker. Det är heller inte utan viss kärleksfull lätthet de hittar det specifika och elegant drivande tonfall och den särpräglade satiriska hetta som alltid legat främst i Kent Anderssons uttryck.

Göteborgs Fria

Ett annat slags närvaro

Ibland sker något magiskt på scenen och allt blir helt genomlyst av närvaro. Det hände mig senast alldeles häromdagen på Folkteaterns Lilla scen. Pjäsen Nordost, av Torsten Buchsteiner, är ett formligt under av inlevelsefullt byggd dramaturgi. I Birte Niederhaus sällsamt täta regi, och med tre aktörer i vackert samspel, framstår berättelsen som i ett förklarat ljus.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu