• Las Väringer och Cecilia Milocco imponerar i Kiki & Bozo
Göteborgs Fria

Omvälvande vacker teater för barn

Ännu ett framgångsrikt samarbete mellan Lars-Eric Brossner och Sören Brunes, står det i programbladet. Det är bara att hålla med; det är rent förunderligt hur just detta radarpar så i grunden lyckas förvandla Folkteaterns barnscen En Trappa Ner, förra gången med den helt underbara föreställningen Tre farbröder som inte ville dö.

Än sitter man på ena sidan, än på den andra och ser lokalen med dess ofta sceniskt integrerade bärande pelare genialt förstärka blicken mot vad som sker i rummets vida djup.

Brunes scenbild för Kiki & Bozo alstrar med dess oräkneliga mängder av lodrätt hängande bambupinnar i Charlotta Halleröds vackra ljussättning flerskiktade associationer, än av skimrande lövskog om våren, av en ogenomtränglig djungel eller av en fullt möjlig väg till havet. Mitt inne i livets skog av möjligheter möter en liten flicka, Kiki, skrämd av de mörka molnen innanför sina ögonlock, en gammal, aningen skröplig man, av henne döpt till Bozo.

Hon står uppe i sitt träd när han kommer stapplande. Hon ser honom men han ser inte henne och plötsligt skräms han av hennes upptäckt. Deras möte är så nära och växer sig så förunderligt samstämt att det, när hans själ uppenbarar sig på scenen i form av en liten man med dragspel, snart uppstår, inte ljuv men gemensam musik. Den gamle mannen och hans musiker bär strikt kostym med slips och skjortorna lika ärtgröna som deras strumpor, medan flickan har röd klänning.

Andrea Valean är rumänska och hennes pjäs upptäcktes av den förra konstnärliga ledaren, Lena Fridell, under en skrivarkurs för några år sedan och blev sedan länge liggande i Lars-Eric Brossners dator tills nu, då den äntligen lyfts ur dess trånga sammanhang ut till scenens frihet.

Ett mellaneuropeiskt drag lever också starkt i Brossners täta regi, framför allt hos Bozo. Hans varma och kroppsliga förhållande till livets möjligheter understryks genomgående av en drivande tango, av cirkusens bakomliggande orkestermusik eller helt enkelt av pjäsens befriande livskänsla.

Kiki & Bozo är, som så ofta på Folkteaterns barnscen, omvälvande vacker och fantasifull teater, vars handling hellre leder inåt mot mötets bevekelsegrunder än förfaller till sedvanligt linjärt berättande. Kiki är en liten flicka som gått vilse i början av livet; Bozo befinner sig på vandring mot dess slut. Under mötets skärningspunkt mellan livet och döden uppstår snart en sällsam svävning mellan dem, som med ett lekfullt allvar för allt djupare inåt mot livsnödvändighetens tillitsfullt klappande hjärta.

Lars Väringer och Cecilia Milocco skapar en så intensiv närvarokänsla i sitt lyhörda spel att de mitt i minsta uppsluppen jämförelse, till exempel mellan flickans och den åldrade mannens lösa tänder, lyckas famna om hela livet. Niklas Román som Bozos hemliga själsorkester travar rörande lydigt och följsamt runt med sitt dragspel, mer eller mindre tätt i sin husbondes hälar.

Cecilia Milocco låter Kikis instängda sorg långsamt pysa ut under ett härligt och energiskt speluttryck, i känslig balansgång mellan saknadens grepp och hennes begynnande frihetslängtan, medan Lars Väringer som den gamle Bozo, ger en humoristisk, gripande skildring av en människa med livets oändlighet fullkomligt intakt bakom läpparnas darrning och kroppens skröplighet.

Fakta: 

Kiki & Bozo
Regi: Lars-Eric Brossner
Scen: Folkteatern. En trappa ner
I rollerna: Cecilia Milocco, Niklas Roman, Lars Väringer

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Varm och rolig familjeföreställning

Orusts Teaterförening har gjort sig omtalad för ett stort antal mycket välspelade amatörteaterföreställningar, inte minst Strindbergs Hemsöborna och Ibsens Peer Gynt. Den senare framfördes också, som nu Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter, på Allmags trolska spelplats. Därför är det roligt att förkunna att Teaterföreningen återigen har lyckats; föreställningen är så genomarbetad och stämningsmättad, att det är en ren fröjd. Rollbesättningen är i stort sett perfekt; några av rollerna ageras också så nära det professionellas gräns att tiden tycks stå stilla. Ronjas frihetsbehov spelas kraftfullt fram av Rebecca Kaneld, med lika obändigt humör som man kan förvänta sig.

Göteborgs Fria

Regidebut som brister i spelrytm

Den italienska 1700-talsdramatikern Carlo Goldonis Värdshusvärdinnan passar väl in på Gunnebo, efter en, oftast mycket välspelad, rad av satiriska Molièrestycken. Goldoni, mer känd för pjäser som Två herrars tjänare och Gruffet i Chiozza, skrev ofta både lustfyllt och samhällskritiskt och Värdshusvärdinnan är inget undantag. Just denna värdinna, vällustigt spelad av Caisa-Stina Forsberg, driver värdshuset med god ekonomi och dess trånande adliga gäster till vansinne.

Expressiv show i kortformat

Bortsett från en ganska obegriplig pjästitel, med viss säkerhet skapad enkom för att ytterligare fördjupa Teater Pugilists sedvanligt provocerande bryderi, bjuder Martin Theorins pjäs, Snackmupp i TV, på hårt skruvad enmansshow i kortformat. Under endast en halvtimme, lyckas hans manus och regi komprimera ett helt spann mellan transvestitens dubbelhet och kärlekens smärta. Men en längre tids fördjupning hade nog inte skadat; ämnet skulle utan vidare tåla det.

Göteborgs Fria

Kärleksfull hyllning till Kent

Så vackert och kärnfullt humoristiskt tolkar Maria Hörnelius texterna i Kabaré Kent på Aftonstjärnan, att Kent Andersson närapå återuppstår i hennes gestaltning. Framför allt Maria Hörnelius, men också Bernt Andersson och Kjell Jansson, har under många år både arbetat med, och befunnit sig nära Göteborgs store poet och dramatiker. Det är heller inte utan viss kärleksfull lätthet de hittar det specifika och elegant drivande tonfall och den särpräglade satiriska hetta som alltid legat främst i Kent Anderssons uttryck.

Göteborgs Fria

Ett annat slags närvaro

Ibland sker något magiskt på scenen och allt blir helt genomlyst av närvaro. Det hände mig senast alldeles häromdagen på Folkteaterns Lilla scen. Pjäsen Nordost, av Torsten Buchsteiner, är ett formligt under av inlevelsefullt byggd dramaturgi. I Birte Niederhaus sällsamt täta regi, och med tre aktörer i vackert samspel, framstår berättelsen som i ett förklarat ljus.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu