• Henrik Olsson visar förstagångskunden Kristin Bergman mjölkdisken på snabbköpet Ekostore. Butiken har stora kostnader och kommer att få det kämpigt, befarar bedömare i branschen.
Göteborgs Fria

Snabbare väg till ekomaten

Sen två veckor är det klart lättare att handla ekologisk mat i Göteborg. Ett snabbköp vill med ett uteslutande hållbart sortiment nå nya kundgrupper. Från branschen hälsas butiken välkommen, men några tror den att kommer att få det svårt.

Första anblicken av Ekostore på Ekelundsgatan är raka motsatsen till en klassisk ekobutik. Kontorsbakgata istället för mysigt kvarter, automatiska dörrar istället för trädörr med pingla, och betong istället för tiljor.
- Vi har valt ett centralt läge för att få ut ekovaror till vanligt folk, inte bara eldsjälarna, säger Hanna Svensson.
Interiören liknar visserligen inte ett svenskt vanligt snabbköp heller. Det ekar i lokalen inte bara på grund av att kunderna är få och flera hyllor urplockade när GFT besöker butiken, utan mest på grund av den kala betongen och de glest utplacerade metallhyllorna.
- Varför ska det vara överbelamrat och plottrigt i en matbutik? Vi vill ha det rent och avskalat, med fokus på maten. Och föräldrar med barnvagnar gillar det, säger Svensson.
Förstagångsbesökarna Christina Persson och Oliver Monk som jobbar i närheten var nöjda med sitt första intryck.
- Vi är inte så priskänsliga. Det ska bara bli skönt att kunna handla utan att behöva jaga etiketter.

Det här första ekosnabbköpet i Sverige kan öppna för ett stort antal sådana butiker inom några år.
I Tyskland har den ekospecialiserade kedjan Basic på bara några år etablerat affärer i över 20 städer. ICA och Coop har besökt Tyskland och USA för att lära av konceptet.
- Hur den här butiken presterar på 2-3 års sikt kommer att ha avgörande betydelse för hur hela marknaden utvecklar sig. Det vill till att konsumenterna är beredda att gå till en sådan här specialbutik istället för det befintliga sättet ekoprodukter erbjuds på, säger Dirk van der Krogt på intresseorganisationen Ekologiska lantbrukarna med cirka 2 000 svenska kravbönder som medlemmar.

Bekvämlighet är ledordet för det nyöppnade snabbköpet. Det ska gå snabbt och lätt att hitta det man söker och utbudet ska vara brett nog att klara de flesta vardagsbehov.
Mest unikt i utbudet är butikens ost- och charkdisk, menar Hanna Svensson, och visar ett par dussin olika korvar, skinkor och lagrade ostar. Mycket bär den tyska ekologiska märkningen Bio. Svenska Krav är mer ovanligt på Ekostore, som dock tänker ansöka om att få hela butiken kravmärkt.
Tiden har hittills gått till annat, såsom den snåriga grossistmarknaden. Ett exempel finns på grönsakssidan.
- De svenska leverantörerna erbjuder allting inplastat. Det måste de för att kunder i vanliga butiker inte ska kunna blanda ihop ekofrukt med konventionell. Men det vore ju helt fel i vår butik med plast runt allt.
Hanna Svensson är 28 år gammal och lade i höstas sin verksamhet som etikkonsult för näringslivet på hyllan för att bli VD i det lilla tvåfamiljsföretag som startat butiken. Hennes föräldrar driver klädbutiker i Skåne och hjälper till med goda råd.
Pojkvännen Jonas Kuschel jobbar med det ekonomiska och är inspiratör - han är född i Tyskland och det är hans familj som står för det ekologiska kunnandet.
- Vi hade tänkt på detta i ett par år men på en europaresa i somras bestämde vi oss. Varför fanns det 22 ekosnabbköp i Berlin men inte ett enda i Sverige, säger Hanna.
Problemets orsak, menar de själva, är den kartellartade svenska matmarknaden.
- ICA, Coop och Axfood delar på nästan hela den svenska marknaden och äger allt från butikerna till grossisterna. De tittar på varandra och ingen har några incitament att satsa på något nytt. Därför är det dyrt, trögt och långsamt att köpa in ekoprodukter i Sverige, säger Jonas Kuschel, som parallellt med butiken sysslar med doktorandstudier vid universitetet.

Ekostore tvingas använda ett femtontal leverantörer för att få ihop sitt heltäckande sortiment av grönt, kontinental- och torrvaror, chark och mejeri, djupfryst, och hushållskemi som tvätt- och hygienprodukter. Eftersom butiken prioriterar fullsortiment har det varit absolut enklast att beställa det mesta från den tyska grossisten Denree.
Det allra mesta i butiken är direktimporterat söderifrån, en lastbil i veckan rullar mellan Tyskland och Göteborg. Till och med brödet köps djupfryst av en tysk bagare och bakas upp i butiken.
- Jag hittade faktiskt ingen svensk bagare som kunde erbjuda flera olika sorters bröd och med hög kvalitet, säger Hanna Svensson.
- Vi prioriterar fullsortiment, och sen försöker vi ta in det vi kan hitta svenskt. Men jag kan inte åka runt hela landet utan vi får gå via grossister och höra vad de har, nu hittade de inga svenska äpplen så det fick bli nordtyskt, säger Hanna.
I ett kylskåp ligger Scan-märkta köttbullar och falukorv.
- Men där pratar jag nu med en lokal bonde för västsvenskt smakar annorlunda. Problemet är att vi inte kan stycka själva utan måste få det kundförpackat, konstaterar Hanna.
De vill helst inte se sig som konkurrent till etablerad ekohandel som kooperativet Fram i Linnéstaden eller internetbaserade Ekobeställarna.
- Fram är jätteduktiga. Men som konsument där ville jag ha fler ostar och mer färskt kött. Och torrvaror i lösvikt är en smaksak, men då skulle Miljöförvaltningen ha ställt helt andra miljökrav på oss, säger Hanna Svensson.

Prismässigt ligger Ekostore ungefär i linje med andra ekobutiker. En konventionell produkt kostar ofta ungefär två tredjedelar av vad en ekologiskt producerad vara gör. Hos en konkurrent i innerstaden hittar GFT också åtskilliga KRAV-märkta produkter som är snäppet billigare än Ekostores.
Branschexperten Dirk van der Krogt tror att priset snart blir en konkurrensfaktor även för ekomat.
- Det som är unikt i den tyska Basic-kedjan är deras slogan 'Bio für alle' - de försöker göra ekologiskt tillgängligt för alla genom att inte ha avskräckande priser.
- Det som är på gång i Tyskland är att även lågprissortimentet Netto och Lidl satsar på ekologiskt. De pratar om att en femtedel av sortimentet ska bli ekologiskt, säger van der Krogt.
- Om inte annat lyfts det fram allt tydligare i marknadsföringen.

Fakta: 

Ekomat - en marknad som växer snabbt
Den ekologiska livsmedelsmarknaden var förra året i Sverige cirka 700 miljoner euro, i Tyskland 5 miljarder och i USA 13 miljarder euro. De ekologiska varornas marknadsandel uppges både i Sverige och i Tyskland vara tre procent.
I Sverige växer marknaden drygt 10 procent årligen, i Tyskland och USA med 15 procent.
Coop har för närvarande cirka 1 200 ekologiska artiklar i sitt sortiment, ICA 450 och Axfood (Hemköp och Willys) 260 artiklar (exklusive frukt och grönt).
Källa: Ekologiska lantbrukarna, Axfood

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En kinesisk hamnarbetare i Göteborg berättar

Arbetare från Kina arbetar i hamnen i Göteborg. Tidningarna skrev mycket om dem förra året. Först fick de kinesiska arbetarna bara fyra kronor i timmen, men de svenska fackföreningarna såg till att de fick riktiga löner. Nu ska de snart åka hem till Kina igen. Förmannen Gong Fei, 26 år, berättar.

Amer blev utvisad till Västbanken

Migrationsverket sa att Amer var jordanier. De utvisade honom till Amman. Men han fick inte stanna i Jordanien. Polisen tvingade honom att åka till Västbanken.

Göteborgare köper ekologiskt tillsammans

För tre år sedan blev Leif Strandh pappa. Han ville att hans son skulle ha den bästa maten. Men man kan inte alltid hitta ekologisk mat i affärerna. Den kan också vara dyr. Därför startade Leif Strandh Ekobeställarna.

Växande Facebook en dröm för storebror

Den i Sverige kraftigt växande nätverkssajten Facebook är en dröm för säkerhetstjänster som övervakar de egna medborgarna. Det framgår av kartläggningar utförda av amerikanska bloggare, vars uppgifter inte tidigare publicerats i Sverige.

Sverige avvisade till Västbanken

De svenska myndigheterna sa att 33-åringen var jordanier och utvisade honom till Amman. Men den jordanska polisen tvingade honom att omedelbart åka vidare till Västbanken. Migrationsverkets beslutsfattare i ärendet är själv skeptisk till hanteringen.

© 2025 Fria.Nu