• Inköpskooperativ är demokratiska och fristående organisationer för självhjälp och som styrs av medlemmarna.
Landets Fria

Så startar du ett inköpskooperativ

Finns det ingen matbutik i ditt närområde? Eller saknar butikerna i närområdet produkter som du efterfrågar? Genom att starta ett inköpskooperativ bestämmer ni utbudet och kan köpa direkt från producenter eller grossister. Alexander Ingster Hofgren, företagsrådgivare på Coompanion tipsar om hur ni kan gå till väga.

Fördelarna med ett inköpskooperativ är många menar Alexander Ingster Hofgren. Affärsidén för ett inköpskooperativ är att köpa in varor gemensamt för att till exempel möjliggöra nya eller billigare produkter, stärka lokalsamhället eller öka kunskapen kring villkoren för produktionen av varorna.

– Vanligt är att starta ett inköpskooperativ för att köpa in ekologisk, utländsk eller närproducerad mat.

Men trots de möjliga fördelarna menar han att det är viktigt att tänka igenom på vilket sätt ett inköpskooperativ skulle vara gynnsamt innan det startas upp.

Alexander Ingster Hofgren säger att det är viktigt att ni ställer er en rad frågor. Blir varorna faktiskt billigare? Om inte, är kooperativets medlemmar villiga att betala ett högre pris för att få tillgång till nya varor eller en lokal butik? Eller finns det andra vinster som att exempelvis ge utbildning till medlemmarna?

Att identifiera de gemensamma fördelarna är viktigt inför starten då det krävs en hel del arbete för att starta och driva ett inköpskooperativ. Bland annat finns det en hel del restriktioner gällande hantering och förvaring av till exempel mat.

Enligt Alexander Ingster Hofgren skulle priserna för konsumenterna minska och villkoren för arbetarna förbättras om fler företag vore kooperativa. För de som vill starta företag tillsammans finns Coompanion som kan hjälpa till kostnadsfritt från idé till start.

– Syftet är helt enkelt att öka förståelsen för vad kooperation är och för att hjälpa flera kooperativ att utvecklas.

För hans egen del tog intresset för kooperativ sin början under Occupy Wall Street-rörelsen. Under 2011 anordnades flera demonstrationer där deltagarna protesterade mot social och ekonomisk orättvisa. Rörelsen tog sin början i New York, men spred sig sedan över världen. Under den här tiden studerade Alexander Ingster Hofgren ekonomi och den rörelse som då växte fram fick honom att tänka i nya banor.

– Jag insåg att det är något skevt med hur det ekonomiska systemet fungerar. Vi måste börja jobba tillsammans istället för att konkurrera och slå ut varandra. Då är kooperativ en praktisk och välfungerande väg.

Fakta: 

Så gör ni

1. Hitta lokala intressenter

Första steget mot ert inköpskooperativ är att hitta de som vill bli medlemmar i kooperativet och därmed köpa det som ni gemensamt erbjuder. Ni kan till exempel arrangera ett stormöte för de som är intresserade att vara delaktiga. Under mötet kan ni diskutera igenom inköpskooperativets syfte, vad ni ska köpa in och hur kooperativet ska ge nytta till er som medlemmar.

2. Skapa en gemensam värdegrund och fördela ansvaret

En del av den kooperativa affärsmodellen är att skapa delaktighet för sina medlemmar. Diskutera igenom vissa frågeställningar för att hitta en gemensam värdegrund och syn på kooperativet. Finns det något syfte utöver att köpa in produkter tillsammans? Hur ska ni göra för att engagera medlemmarna och hur ska ni fördela ansvaret inom kooperativet? Vilka åtaganden ska medlemmarna ha?

3. Tålamod och generositet

Det är viktigt att alla i gruppen har möjlighet att delta i processen. Ha därför tålamod, hjälps åt och dela med er av varandras kunskaper. Lyckas ni skapa ett gott samarbete i starten av kooperativet har ni en bättre chans att det håller även om flera år.

4. Rådgivning hos Coompanion

Ta kontakt med ett av de lokala Coompanion-kontoren och bjud in en representant till ett möte. Där kan de berätta mer om hur kooperativ fungerar, vad som är bra att tänka på och se vad just ni behöver hjälp med.

Det kanske finns några inköpskooperativ i er närhet? Att göra ett studiebesök kan ge värdefull information inför starten och praktiska tips på hur ni kan hantera till exempel beställningar och betalningar.

5. Ansökan om tillstånd, grossistkontakt och rutiner

Beronde på vilka produkter ni vill köpa in till ert kooperativ kan ni behöva vissa tillstånd. Livsmedelsverket har strikta restriktioner när det gäller hantering och förvaring av mat. Det behövs till exempel en lokal att förvara maten i och vissa varor kräver en viss ventilation eller temperatur. För att ta reda på vad som gäller för er är det bäst att ta kontakt med kommunens företagskontakt. De kan hjälpa er med vilka typer av tillstånd just ert inköpskooperativ behöver.

Kolla upp vilka som säljer det ni vill köpa. Kan ni köpa mat direkt från bonden eller behöver ni kontakta en grossist? Kolla upp vilka som erbjuder de bästa villkoren och priserna. Ni behöver även bestämma hur ni ska hantera beställning, leverans och betalning av maten.

6. Affärsplan och budget

Affärsplanen är ett viktigt verktyg som hjälper er att analysera marknadens och era egna behov, förutsättningar och mål. Något ni redan kommit igång med men kanske ännu inte formulerat i skrift. Sammanfatta nu allt det ni kommit fram till i en affärsplansmall och se om det är några frågor ni ännu inte lyckats besvara. Låt alla de blivande medlemmarna få möjlighet att läsa igenom affärsplanen så att alla är införstådda med vad ert inköpskooperativ ska göra och hur ansvaret är fördelat.

Ni ska även göra en budget, som är en prognos över kooperativets ekonomi. Hur mycket kommer ni att köpa in och vad ska ni sälja produkterna för? Kommer intäkterna att täcka utgifterna? Budgeten hjälper er att se om kooperativets affärsidé är ekonomiskt hållbar eller ej.

7. Registrering av föreningen (stadgar)

Den juridiska biten kan uppfattas som svår om ni inte tidigare varit aktiva i en föreningen eller drivit företag. För att kunna köpa era varor behöver ni ha ett företag. Oftast startar inköpsföreningar i företagsformen ekonomisk förening. För att starta en ekonomisk förening behöver ni vara minst tre parter. En part kan vara antingen ett företag eller en privatperson. Föreningens regelverk kallas för stadgar. I stadgarna ska ni bland annat skriva ert ändamål, vilka som får bli medlemmar och vad som händer om någon i föreningen bryter mot stadgarna. Här kan det vara bra att ta kontakt med något av Coompanions lokala kontor för hjälp och rådgivning. När ovanstående är klart är det dags att rent juridiskt registrera er. Det gör ni på www.verksamt.se med hjälp av e-legitimation. Där kan ni även få information om hur det fungerar med skatt och moms.

8. Njut av era produkter!

Grattis! På ungefär två månader går det faktiskt att starta upp ett inköpskooperativ. Nu kan ni börja njuta av exempelvis ekologiska grönsaker, samtidigt som ni fått en större inblick i varifrån varorna faktiskt kommer. Och dessutom gör ni något tillsammans i ert närområde!

Läs mer om Coompanion på coompanion.se

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Så ska kommuner klara matkriser

Eskilstuna kommun har analyserat sin livsmedelsresiliens med Stockholm resilience centre och nu ska lärdomarna spridas till andra.

Landets Fria

© 2025 Fria.Nu