Göteborgs Fria

Få butiker ställer krav kring farliga kemikalier

Skor och leksaker kan innehålla farliga kemikalier, och butikerna är skyldiga att kunna svara på kundens frågor om dessa. Miljöförvaltningarna i fyra städer undersökte totalt 35 butiker, och bara 20 av dem kände till informationsplikten.

I Göteborg undersöktes sex skobutiker och sju leksaksbutiker, och tillsammans med de butiker som undersöktes i Stockholm, Malmö och Helsingborg blev det totalt 35 stycken. Men även om endast 20 av butikerna hade kunskap om informationsplikten, det vill säga att den som säljer en vara som innehåller vissa farliga ämnen måste kunna informera om detta inom 45 dagar om kunden begär det, bedömdes 30 ha godtagbara rutiner för att uppfylla informationsplikten.

– Att det är fler handlar om att de har bra rutiner kring hur man tar hand om kundernas frågor, även om de inte har kunskap om informationsplikten. Man tar kontakt med leverantörer eller huvudkontor, säger Ulrika Siemers som är miljöinspektör på Miljöförvaltningen i Göteborg.

Miljöförvaltningarna köpte också med sig en vara från varje butik för att analysera. I tre av stickproverna hittades otillåtna halter av kortkedjiga klorparaffiner, och tre innehöll höga halter av ftalater. De senare är inte begränsade i skor där de hittades, däremot i leksaker. Båda ämnena används som mjukgörare i plast och kan vara skadliga.

– När vi hittar det informerar vi butiken och oftast tar de bort varorna på frivillig väg. Sedan gör vi en åtalsanmälan, som vi är skyldiga att göra eftersom det är ett miljöbrott, säger Ulrika Siemers.

Däremot hittades inga azofärgämnen, som bland annat används för att färga textiler, i någon av de inköpta varorna.

Att det fortfarande förekommer farliga kemikalier i varor kan delvis ha att göra med att få butiker har skriftliga avtal kring detta med leverantörerna. Av de 35 undersökta butikerna ställde bara 15 kemikaliekrav. Ulrika Siemers säger att resultaten var snarlika hur det brukar se ut vid undersökningarna de gör med jämna mellanrum. Om det blir bättre är dock svårt att veta, då miljöförvaltningarna sällan kommer tillbaka till samma butiker igen. I stället försöker de få en bred spridning där så många butiker som möjligt undersöks.

– Vi skulle absolut kunna göra uppföljningar i butikerna, men det är en resurs- och prioriteringsfråga. Vi försöker nå ut med informationen till fler.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ny app gör att fler anmäler hinder

Höga trottoarkanter eller trappsteg och brist på skyltning är exempel på de enkelt avhjälpta hinder som försvårar mångas vardag. I våras lanserade Göteborgs stad en ny app för att anmäla hindren. Det har gett resultat.

Göteborgs Fria

© 2025 Fria.Nu