NYA SLUSSEN
Stockholms politiker har ännu inte bestämt sig för något av förslagen från arkitekttävlingen om nya Slussen. Utanför tävlingen finns ett enastående förslag från ”de fem idealisterna” som bland annat vill lägga t-banan mellan Gamla stan och Slussen under vattnet. Som en följd av detta skulle det skapas en större vattenspegel, och stadsmuseets byggnad kunna återfå sin ursprungliga gatunivå.
Beslutsvånda råder i Stockholm stad
i avsaknad kanske av medel,
eller är allting en kryptisk charad
om än tanken är storsint och ädel
att bygga så staden får ytor och luft.
Men vägen från Söder till Gamla stan
ser ut som en sexfilig autobahn,
där motortrafiken mot allt förnuft
spyr ut sin essens av gruvlig metan.
Var Fyrklöverslussen en snillrik idé,
känns nybygget mer som en skrytsam doublé
med glashus på anrika Södermalmstorg
och nedanför den i ”kartonger”
skapas en värld med stadens försorg
för mänskor med skilda diftonger.
Likt lantisen i en Stockholmsroman
som plötsligt både blev strong och urban
och alls inte känner nån ånger.
Javisst, det kan hända nån gång ibland
att vissa beslut kan gå galet,
för nu kan vi se med facit i hand
vad som hände på femtiotalet.
Behöver vi glas och betong och faner
när vi vet vad som hände i Klara?
Jämmerligt skapad av Hjalmar Mehr
– det får inte upprepas bara.