Rättegången mot The Pirate bay inledd
Efter tre år av förberedelser har det så blivit dags för vad som redan har kallats årets rättegång. I en temporär rättssal på Kungsholmen i Stockholm har förhandlingar inletts i målet mot fyra män med koppling till den ökända fildelningssiten The Pirate bay.
Under de två veckor som tilldelats rättegångsprocessen mot The Pirate bay kommer världens ögon att vara riktade mot Sverige för att se på när kammaråklagare Hans Roswall presenterar sina åtalspunkter, när en mängd internationella rättighetsförlag ställer krav på ekonomisk ersättning och när de åtalade förklarar sin oskuld.
Eftersom de åtalade inte själva anklagas för olovlig fildelning, så kallad piratkopiering, utan endast för att ha tillhandahållit kontaktyta och teknisk plattform för det, var åklagaren först tvungen att leda i bevisning att ett lagbrott skett av icke närvarande (och ej åtalade) tredje part. Rättegångens första dag fylldes därför av tekniska beskrivningar av den teknik som The Pirate bay baseras på ? fildelningsprotokollet Bittorrent ? samt presentation av dokumentation av påstådda upphovsrättskränkningar.
Till åskådarnas och lyssnarnas förtjusning (för ljudupptagningar från förhandlingarna sändes tack vare SVT och frivilliga insatser ut live på internet), inledde åklagaren en djupgående genomgång av användandet av ett populärt bittorrentprogram och presenterade därmed vad som närmast kan beskrivas som en praktisk handbok i fildelning. Ljudupptagningar av denna presentation fanns snabbt tillgängliga för nedladdning på just The Pirate bay.
Med den tekniska bakgrunden avklarad, inleddes en eftermiddag av leda för nämndemännen när Roswall började presentera sin bevisning i form av dokumentation, privat insamlad av den internationella musikförlagsorganisationen IFPI. Under flera timmar presenteras ?ögonblicksbilder?, det vill säga stillbilder tagna från en datorskärm, som i flera led sades visa hur konsulter från IFPI på The Pirate bay sökt efter, laddat ner och slutligen bekräftat olagliga kopior av musik som tillhör IFPI:s medlemsföretag. Eftersom varje skadeståndsyrkande företag måste bevisa att just dess rättigheter kränkts, blev det ett par timmar i repetitionens tecken då åklagaren om och om igen fick beskriva ett och samma dokumentationsförfarande, men hela tiden med hänvisningar till nya musikalbum och sidnummer i förundersökningsprotokollet. Under tisdagen upprepades processen, men nu med dokumentation insamlad från organisationer för film- och datorspelsbranscherna.
Om förhandlingarna i tingsrätten hittills varit lugna, var stämningen utanför desto hetare. I enlighet med önskemål i ett internetupprop från de åtalade och den närstående tankesmedjan Piratbyrån, som hävdar att åtalet saknar koppling till verkligheten och har liknat processen vid en politisk teater, genomfördes manifestationer och hölls tal i vad som beskrivs som ?aktivt men utestängt deltagande? i rättegångsprocessen som de kallar ?spectrial?. Som väntat har rättegången även engagerat många internetanvändare: på mikrobloggtjänsterna Bloggy och Twitter kommenterades rättegången i realtid, samtidigt som volontärer översatte uttalanden från förhandlingarna till en mängd språk.
Bloggare plockade snabbt upp felaktigheter i den tekniska bevisningen, och åklagarens argument har både dissekerats och ifrågasatts. Det stora intresset blev extra tydligt när SVT:s ljudsändningar och aktivisternas speciella webbplats med information från rättegången periodvis blev otillgängliga på grund av överbelastning.
Intresset glädjer Marcin de Kaminsky från Piratbyrån:
? Internet och den kollektiva rapporteringen har gjort att inget har kunnat undgå de intresserade. Rättegången påverkar så många människor världen över, och har med kollektiv kraft också nått ut till alla som velat ta del av den.
Under torsdag och fredag kommer de åtalade att förhöras, medan nästa vecka kommer att fyllas av vittesmål och skadeståndsskrav från rättighetsindustrins olika parter. Dom förväntas meddelas först i slutet av mars.