Fria Tidningen

”Till och med på bibliotek ses man som kund”

Sedan två år tillbaka väljer Adlibris ut en stor del av den skönlitteratur som köps in till biblioteken i Stockholm och Malmö. Istället för att ha ett folkbildningsideal och en vilja att göra ett brett utbud tillgängligt väljer Adlibris ut böcker som blivit medialt uppmärksammade och förväntas bli populära.

Med en budget på 3,6 miljoner kronor i Stockholm sköts 55 procent av inköpen av skönlitteratur via Adlibris så kallade profilköp. En tanke bakom detta är att bibliotekarierna ska få mer tid att göra kvalificerade urval till resten av inköpen. Men samtidigt har det skett en omorganisation inom Stockholms stadsbibliotek, där bibliotekarier inte är knutna till fasta filialer. Detta har lett till mindre tid och även minskad kunskap hos bibliotekarierna om vilka behov som måste täckas på filialerna.

– Vi tycker att det är problematiskt att det är ett enda stort monopol, säger Ann Mari Engel, ordförande i kulturnämnden i Stockholm. Det har lett till att det vid ytterbiblioteken inte finns böcker på många språk nu när bibliotekarierna inte har lika mycket att säga till om.

 Ann Mari Engel menar att Adlibris inflytande redan börjar få konsekvenser.

– Biblioteken har fått ett smalare utbud, men inte i betydelsen exklusivt, säger hon. Man köper många exemplar av någon populär bok och hoppar över den smalare litteraturen. Det är viktigt att alla språk finns representerade och att oberoende förlags utgivning finns att tillgå på biblioteken.

Susanne Hamilton, ordförande för Nordiska oberoende förlags förening, NOFF, menar att Adlibris inflytande på biblioteken strider mot de bärande idéerna bakom folkbiblioteken. Från NOFF:s sida vill man se ett brett utbud av fack- och skönlitteratur.

– Folkbiblioteken ska inte vara ytterligare en kanal för de mest sålda böckerna, utan även lyfta fram de böcker som av olika skäl har svårt att nå sina läsare. Urvalet ska ske på professionell grundval, av kunnig, välinformerad personal, säger Susanne Hamilton.

Hon menar även att detta kan påverka de mindre förlagens möjligheter att nå ut till en publik.

– Vi har ibland svårt att nå våra läsare eftersom distributionskanalerna i allt högre grad kontrolleras av de stora aktörerna. Ofta recenseras eller anmäls våra böcker inte i stora medier. Biblioteken har alltid varit en viktig kanal för våra medlemmar eftersom urvalet sker på kvalitetsgrund.

I Unescos folkbiblioteksmanifest står det att biblioteken ska hållas fria från kommersiella påtryckningar. Detta tycks vara ett ideal som biblioteken allt mer frångår.

I Nacka pågår utförsäljningar av kommunens sex folkbibliotek och i Stockholm sker en kommersialisering av bibliotekens profil och utbud. När man söker efter böcker på Stockholms stadsbiblioteks webbsida får man inte bara upp information om vilka bibliotek som har exemplar av boken. Det visas även en länk till prisjämförelsesajten Prisjakt.nu, som ägs av mediekoncernen Schibsted.

Sveriges författarförbunds ordförande, Mats Söderlund, är oroad över utvecklingen.

– Förtroendet för bibliotekens verksamhet bygger på att de är fristående. Börjar man tumma på det finns det en risk att förtroendet sviktar, säger han. Man naggar hela tiden det demokratiska grunduppdraget i kanterna. Man går från en människosyn där alla är medborgare och kännande och tänkande varelser, till att man till och med på bibliotek ses som kund.

Mats Söderlund är starkt kritisk till Adlibris inflytande över inköpen av skönlitteratur.

– Adlibris har redan en enormt dominerande ställning och Bonniers har redan något som liknar monopol, säger han. Vi ska inte ha biblioteken till att backa upp marknaden. De har ett helt annat uppdrag, det handlar om folkbildning och även ett mångfaldsuppdrag.

– Jag tror att den här lösningen är ett utfall av att man från bibliotekens sida flörtar med en annan publik och börjar få en annan funktion, där framgång mäts i antal besökare och antal utlånade böcker. Eftersom vi vet att bibliotekens resurser är begränsade ligger det nära till hands att detta drabbar smalare titlar och uppsökande och pedagogisk verksamhet.

I en intervju med tidningen Svensk bokhandel jämför Martin Hafström, enhetschef på Stockholms stadsbibliotek, inköp av böcker med inköp av mjölk. Han menar att det inte är konstigare att de låter någon annan köpa in böcker än att de låter någon gå och handla deras mjölk.

Mats Söderlund menar att Martin Hafström borde skämmas över det uttalandet:

– Jag tycker att han kan ge sig in i mejeribranschen istället.

Adlibris policy är att endast företagets vd Magnus Dimert svarar på frågor från medier. Vi har förgäves försökt nå Magnus Dimert. Adlibris ställer däremot själva frågor om Fria Tidningens profil och vad artikeln kommer att innehålla. Fria Tidningen svarar inte på Adlibris frågor utan hänvisar dem till att läsa den publicerade artikeln.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Med klasstänk i systemet

Föreningen Arbetarskrivare delar årligen ut ett stipendium på 5 000 kronor. I år går det till Helena Gillinger från Stockholm.

Fria Tidningen

Romantisk komedi om hbt-boende

Bitte Andersson, som tidigare gjort filmen Dyke Hard, är aktuell med en seriebok om ett äldreboende för hbt-personer.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu