Stockholms Fria

Budskapet hamnar i skymundan i fartfylld show

Ungdomsrevolten 1968 var en omfattande kultur- och samhällsrevolution och utmanade vedertagna normer på många områden. Det var en rörelse som ifrågasatte gamla cementerade värderingar och ville överskrida gränser. Fri kärlek, droger och fred var några av budskapen. I Stockholm yttrade sig de här företeelserna genom kårhusockupationen, almarna i Kungsträdgården och ockupationen av kvarteret Mullvaden. Musiken spelade en oerhört viktig roll på den här tiden och 1970-talet var proggens decennium, en starkt politiserad musikrörelse.

1968 var också året när musikalen Hair hade premiär på Broadway, och denna musikal kan sägas var en återspegling av den nya tiden. I centrum för handlingen står Claude, en ung man från den amerikanska landsbygden som kommer i kontakt med hippierörelsen. Slutligen blir han inkallad till Vietnamkriget och han kan inte förmå sig att bränna inkallelseordern.

En fråga som man ställer sig är varför man sätter upp en sådan föreställning drygt 40 år senare. Kan man spåra en längtan bort från dagens kommersiella samhälle, som manifesterar en rakt motsatt utveckling till den frihetslängtan som 60- och 70-talets idéer representerar, eller är det enbart nostalgi?

Publiken på Stadsteaterns uppsättning av Hair förefaller vara påfallande ungdomlig och automatiskt inställer sig frågan vad dessa ungdomar – som präglats av ett egotrippat konsumtionssamhälle – har för relation till den här föreställningen. Det var ju just krig, kommersialisering och individualism som den här rörelsen riktade sig emot och framtonade den kollektiva egendomslöshetens väl.

Men det är glädjande att tankegångarna från den här tiden attraherar dagens unga.

Det finns en ansats till denna tidens politiska budskap även i Stadsteaterns föreställning av ”Hair”, men det mesta drunknar i en tempofylld, musikalisk tillställning. Man kan inte säga annat än att skådespelarna är mycket duktiga både musikaliskt och koreografiskt. Föreställningen rullar fram i ett medryckande tempo som gör föreställningen till en sprakande show med spelglada unga skådespelare.

Möjligen tappar man bort något av budskapet i all musik och dans. En musikal ska vara lättsam, men budskapet får ändå inte tappas bort. Risken är att det blir lite för glättigt, då Hair faktiskt i grunden har ett allvarligt tema.

Fakta: 

Teater

Hair Spelas Stockholms Stadsteater Regi Ronny Danielsson Medverkande Claire Wikholm, Nadia Hussein-Johansen, Kalle Malmberg, Sara Jangfeldt m fl

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En New York-teater i Stockholm

Playhouse teater i Stockholm spelar enbart dramatik från New York. Jens Wallén träffade en av Playhouse konstnärliga ledare, Björn Lönner, för ett samtal om amerikansk dramatik och kulturklimatet i Stockholm.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu