Fria Tidningen

Gatukonsten på väg tillbaka som samlarobjekt

I veckan öppnar Nordens hittills största gatukonstauktion, med verk av flera internationellt kända målare. Det ekonomiska intresset kan innebära att även konstinstitutionerna börjar uppvärdera graffitin, hoppas konstvetaren Jacob Kimvall.

12–26 maj arrangerar nätauktionsföretaget Lauritz.com den hittills största nordiska auktionen av graffiti och annan gatukonst. Runt 50 verk från ett trettiotal konstnärer auktioneras ut, bland annat Rat with headphones av den i sammanhanget internationella superkändisen Banksy. Jean-Michel Basquiat är ett annat välkänt namn. Från Sverige deltar bland andra Nug, Jeks, Akay och Puppet.

Jacob Kimvall är doktorand i konstvetenskap vid Stockholms universitet och skriver en avhandling om kopplingen mellan graffitin och konstvärlden.

– Att det hålls en stor gatukonstauktion är nytt i Sverige men inget nytt i sig, graffiti har funnits på duk och varit en del av den vita kuben ända sedan tidigt 70-tal, säger han.

Jacob Kimvall ser auktionen som en möjlig början till en återkomst för graffitin i konstvärlden.

– Kulturinstitutionerna har inte tagit vara på graffitins kulturella värde, men nu kanske de börjar göra det i och med att dess ekonomiska värde tycks öka.

Konstvärldens intresse för graffiti har varierat genom åren. På 80-talet började många konstsamlare investera i graffitiinspirerade verk, men det ledde snart till vad man skulle kunna kalla en backlash. Graffitin trängdes ut helt ur konstvärlden eftersom den inte var ”sanktionerad” av institutionerna. Dessutom saknade de som skulle tolka och beskriva konsten – kritiker och konstvetare – de verktyg som krävdes för att diskutera graffitin.

– Graffitimålarnas utvisning ur konstsystemet under mitten på 80-talet skedde delvis på grund av klass, menar Jacob Kimvall. Graffiti var okej när det var en spännande detalj, men när den blev för dominerande var det hotfullt för vissa krafter. Konstvärlden i stort är en plats för övre medelklassen, medan graffitin var väldigt tydligt dominerad av arbetarklassmän.

En del gatukonstnärer dömer ut ”gallerigraffitin” som ett brott mot det genuina uttrycket, men Jacob Kimvall menar att det handlar om två skilda fenomen.

– Man måste vara medveten om att graff i det offentliga rummet är delvis något annat än när det görs i vita kuben. En auktion är inte principiellt problematisk tycker jag, ska man som konstnär försörja sig utanför en ren hobbynivå måste man i de flesta fall skapa konst som folk köper. Men handlar det om verk som någon har tagit ner, vilket hänt inför auktionerna av Banksys verk, då blir det en annan diskussion.

Verken som säljs på den aktuella auktionen kommer från såväl gallerier och privata samlare som konstnärerna själva, säger Sofie Sunnerlöf, marknadskoordinator för Lauritz.com, till Fria Tidningen.

Jacob Kimvall talar om graffiti i den vita kuben den 24 maj kl 15, sal D8 på Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet. Föreläsningen är gratis och öppen för allmänheten.

Fakta: 

Vernissage för gatukonstauktionen hålls kl 18–20 den 12 maj på klubben Slakthuset i Stockholm. Utställningen pågår till och med den 26 maj (men flyttas efter vernissage till Lauritz lokaler på samma gata, Slakthusgatan 22). • Medverkande: Dondi, Seen, Dwane, Banksy, Faile, Akay, Snow, Ikaros, Duro, Daze, Lucky Thief, Peter Baranowsky, PMS, Obey, Puppet, Nug, Kaos, Jean-Michel Basquiat, Jeks m fl.

• All budgivning sker på hemsidan.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Nu skrivs 80-talets ockupanthistoria

Boken Vårt 80-tal dokumenterar husockupationer och vänsteraktivism. "Nu skriver vi vår egen historia", säger Mandra Wabäck, redaktör.

Stockholms Fria

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

Stockholms Fria

Podden som skapar ett vi

Från en källare på krogen Paradiso vid Mariatorget gör Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida podden Ni e med oss, om urban kultur och framgång.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu