Cykling med mersmak | Fria.Nu
Fria Tidningen

Cykling med mersmak

Att äntligen svinga sig upp på cykeln efter denna kalla vinter med sina förrädiskt hala isgator är något många längtat efter. Andra trotsar halkan och rullar ihärdigt på året runt. FRIA har träffat Johan och Olle i Göteborg som bestämt sig för att njuta ännu mer av sina cykelturer i vår med mat, gasolgrill, bord och stolar.

Det låter som ett skämt att ha med ett helt kök på cykel men när vi träffar Johan Erlandsson och Olle Huge i ett vårsoligt Slottsskogen i Göteborg så förbluffas vi av hur enkelt det är. 

Johan packar snabbt upp mat ur sin lastcykel; en tung grill, campingbord och stolar och börjar grilla quesadillas med olika fyllningar. 

Bredvid står Olle och skär vitkål på en liten skärbräda placerad på pakethållaren.

– Vi gillar att cykla. Vi gillar också att laga mat och vistas utomhus. Med lastcykel går det jättebra att kombinera allt, säger Johan.

Han köpte sin lastcykel 2006 och blev själv förvånad över hur mycket som faktiskt går att uträtta med cykeln. 2007 sålde han bilen eftersom den kändes onödig. Sedan han byggde om cykeln till eldrift är lastens tyngd inget problem. 

Som expert på hållbar konsumtion på Ecoprofile så är han alltid medveten om sin energianvändning men anser att den lilla el som går åt håller sig inom hållbara gränser. För att inte tala om billig: 36 öre på två mil.

– En lastcykel är helt fantastisk. Man klarar så många vardagsbestyr utan att ha bil. Köra barn till dagis, göra storinköp och transportera allt utom större möbler. Men numera åker jag till Ikea max en gång om året och då kan jag hyra en bil. Det enda jag egentligen saknar är att lyssna på musik i bilen.

– Men möbler funkar också. Jag läste om Green moving i Portland där tio personer med lådcyklar flyttar hela bohag. De gör det till en social grej med god mat och allt. Det skulle vara kul att vara med om den första lådcykelflytten i Göteborg, säger Olle.

Olles lådcykel går bara med trampkraft men han packar den inte lika tungt, utan försöker välja så enkla lösningar som möjligt. Han har lagat maten hemma när han använt cykeln vid småskalig catering på olika musik- och kulturarrangemang.

Johan kommer på att han glömt bestick och tallrikar. Men det funkar ändå, quesadillas går bra att äta direkt ur handen. Olles rårivna sallad rullas in i salladsblad. Vi konstaterar att äta ute i friska luften alltid ökar smakupplevelsen och aptiten. Och det kan tillägga att cykeltransporterad, nylagad mat höjer nivån ännu ett snäpp. Inte helt fel sätt att möta våren på.

Cykla bilfritt nära havet

För den som är sugen på längre cykelutflykter finns ett 40-tal skyltade cykelleder runt om i Sverige. Just nu byggs Kattegattleden, en bilfri havsnära cykelled från Göteborg till Helsingborg. När hela sträckan är klar blir den Nordens längsta bilfria cykelled.

– 50 procent är färdigt bilfritt. Resten håller vi på att bygga ut. Helt klart tror jag det blir 2014, säger projektledaren Tommy Löfquist på Region Halland.

Men redan nu kan man cykla på de delsträckor som är klara.

– Sträckan mellan Halmstad och Varberg är fantastiskt vacker med badstränder överallt. Det är också nära till service då tätorterna ligger nära. Vissa delar av sträckan är inte bilfria men trafiken är ju gles fram till juli.

Utmed leden planeras det för så kallade ”gateways”, serviceplatser där cyklisterna kan få information, övernatta, äta och göra andra aktiviteter.

– Den verksamheten beräknas ge 25 nya arbetstillfällen. Tanken är också att dessa gateways ska gå att nå med kollektivtrafik.

– Förutom från enskilda markägare har vi fått väldigt positiv respons på detta projekt, inte minst är Cykelfrämjandet ett stort stöd, säger Tommy Löfquist.

Cykelfrämjandet, som funnits sedan 1934, har länge varit pådrivande i utvecklingen av cykellederna i Sverige.

– Vi har hela tiden drivit en trafikpolitisk verksamhet och har nu blivit ännu mer aktiva i detta, säger Marianne Jönsson, kansliansvarig.

Cykelfrämjandet har också tryckt på för att man ska kunna ta med cykeln på tåg.

– Vi gör nog mycket som är okänt för de flesta. Att kunna ta med cykeln på tåg är en av de frågor vi envist fortsätter att uppvakta politikerna om. Det går trögt men nu är det i alla fall möjligt på lokala sträckor, säger hon. 

Fakta: 

Dags att vårrusta cykeln

• Rengör hela cykeln med trasa, vatten och diskmedel.

• Rengör och smörj kedjan med vatten och diskmedel:

  1. med trasa. 
  2. ta tandborste till hjälp mellan kuggarna.
  3. ta bort sista smutsen med en svamp.
  4. Torka ren med torr trasa.
  5. Häll några droppar olja på kedjan, veva pedalerna tills hela kedjan är oljad.
  6. Låt stå några minuter.
  7. Torka av utanpåliggande olja, annars fastnar grus och smuts i oljan.

• Kolla kedjans spänning, den ska inte gå att dra mer än 1 cm upp eller ner. På standardcyklar om kedjan är för lös: lätta muttrarna på bakhjulet. Dra bakhjulet bakåt så att kedjan blir lagom spänd. Dra åt muttrarna. Se till att hjulet hamnar rakt och att hjulet sitter fast ordentligt.

• Kolla så att muttrar och skruvar inte sitter löst.

• Pumpa däcken.

• Kolla att bromsklossar och däck inte är slitna.

• Besök cykelverkstaden ibland för koll på ekrar, smörjning av styrlager med mera.

Webbtips om cykling

• Välj rätt sittställning och sadel: www.cykelmotion.se/sittstallning.html

• Mektips: www.sheldonbrown.com

• Göteborgs cykelfestival 11 juni 2011: http://club.kometbicycles.se

• Cykelblogg om allt som händer i cykel-Sverige: http://www.cykelsmart.se

Annons

Rekommenderade artiklar

Njut av uteträning i vinter

Äntligen vinter! utbrister många när graderna nu börjar öka på ”rätt” sida av nollstrecket. Andra ser minusgraderna som skäl att undvika all utomhusvistelse, inte minst träning. Men det finns mycket att vinna på att trotsa kylan och ge sig ut och träna.

Fria Tidningen

© 2019 Fria.Nu