Miljöpartiet kräver politiska beslut för satsning på biogas
Uppsala kommun var tidigt ute med att satsa på biogas. Det är 14 år sedan de första biogasbussarna togs i bruk och snart kommer cirka hälften av den lokala busstrafiken drivas på biogas. Nu kräver oppositionen politiska beslut för en fortsatt satsning.
Uppsala kommun har sedan länge satsat på biogas som bränsle för kollektivtrafiken. 1996 öppnade kommunens anläggning för produktion, och samma år rullade de första biogasbussarna på stans gator. Gamla Uppsala Buss, som kör stadstrafiken i Uppsala, har flera bussar som kan köras på biogas, och fler är på väg. När de är i bruk kommer sammanlagt 62 biogasbussar att stå för cirka 50 procent av busstrafiken i Uppsala. Men nu kräver Miljöpartiet ytterligare investeringar för att inte Uppsala ska slösa sitt försprång vad gäller biogas.
– Sedan förra mandatperioden har inte nödvändiga steg tagits för att utveckla biogasproduktionen, säger kommunalrådet Niclas Malmberg (MP).
Senast till hösten kommer Gamla Uppsala Buss att behöva utöka sin fordonsflotta. Själva skulle de gärna köpa in mer biogasbussar, men i dagsläget är det tveksamt om de kommer att få tillräcklig tillgång till bränsle och tankdepåer.
– Målsättningen är att vi ska köpa in biogasbussar. Men vi har maximerat tankkapaciteten eftersom vi har pressat fram med det här. Vi har kommit långt i Uppsala, men för att vi ska kunna köpa in fler bussar krävs det att det finns biogas att tillgå, säger Claes-Göran Alm, VD för Gamla Uppsala Buss.
Uppsala Vatten och Avfall ansvarar för produktionen av biogas i kommunen. De har en anläggning vid Kungsängens gård där organiskt avfall förädlas till biogas och där en ny rötkammare håller på att byggas. Denna kommer att öka kapaciteten, men inte tillräckligt för att alla Uppsalas bussar ska kunna köras på biogas.
För att det ska bli möjligt krävs det enligt styrelseordföranden Per Norstedt (C) att mer än bara avfall används för produktionen, men att det inte är något som bolagsstyrelsen kan fatta beslut om själva.
– Detta är en kostnadsfråga och vi måste finna lönsamhet. Om man ska ta in andra substrat än avfall att behandla så blir det en ny kostnadskalkyl och då krävs det att vi får nya ägardirektiv från kommunen.
Miljöpartiet vill att kommunfullmäktige fattar ett beslut så snart som möjligt om ett ägardirektiv som styr produktionen. De vill även att kommunfullmäktige fattar beslutar om en ny tankanläggning för att säkerställa tillgången på biogas. Niclas Malmberg säger att miljöpartiet har velat lyfta frågan i fullmäktige men att de har motarbetats av den borgerliga majoriteten.
– Om vi inte får upp motionen i vår kommer Gamla Uppsala buss att köpa dieselbussar i höst.
Men Anders Westerlind (FP), ordförande i Gatu- och trafiknämnden säger sig inte känna till att det skulle vara ett kritiskt läge för investeringar i biogas.
– Jag har inte fått några signaler om att det är akut just nu.