Fria Tidningen

Coca-Cola vill stoppa kritisk film

En ny dokumentärfilm om Coca-Cola kopplar företaget till mord på fackliga ledare i Colombia. Nu vill företaget förhindra en studentfilmorganisation från att visa filmen.

– Att ge sig på oss, en biograf på gräsrotsnivå, ser vi som ren skrämseltaktik, säger Kyle-Nathan Verboomen på Cinema Politica Stockholm.

I ett brev addresserat till kanadensiska avdelningen av filmorganisationen Cinema Politica hävdar Coca-Cola Company att filmen Coca-Cola Case far med osanning, framställer företaget i dålig dager och sprider sekretesskyddad information. Cinema Politica ska därför inte ha rätt att visa filmen, varken vid Stockholms universitet eller någon annan studentbiograf i världen.

Cinema Politica är en internationell filmorganisation som visar just politiska dokumentärer och independentfilm för studenter. Kyle-Nathan Verboomen, grundare av Cinema Politica Stockholm, uppger att de inte kommer att ge efter för läskjättens påtryckningar.

– Vi har ett avtal med National Board of Films Canada, ett av filmens produktionsbolag. Så länge de inte drar tillbaka filmen gör inte vi det heller, säger han.

Dokumentärfilmen är regisserad av German Gutiérrez och Carmen Garzia och tar upp arbetsförhållandena i Coca-Colas påfyllningsfabriker i Colombia. Filmen berättar hur fackföreningsmedlemmar har förts bort, hotats och torterats och i vissa fall även mördats av paramilitära styrkor. Frågan om Coca-Colas inblandning i händelserna har utretts av såväl amerikanska som colombianska domstolar. Coca-Cola Case följer två advokater som företräder fackföreningsledare i rättsprocessen mot det multinationella företaget.

Peter Bodor, pressansvarig på Coca-Cola Company, säger sig inte känna till detaljerna kring brevet eller att det har sänts till en studentbiograf.

– Som jag förstått det handlar det om information som hemligstämplats i efterhand och avsikten med brevet var att informera dem som arbetat med filmen, säger han.

Kyle-Nathan Verboomen kallar brevet för ”ett löjligt utspel”.

– Hade de haft auktoritet att stoppa filmen skulle de gått genom produktionsbolagen eller regissörerna. Att ge sig på oss, ett filmkollektiv på gräsrotsnivå, är ren skrämseltaktik, hävdar han.

Coca-Cola Company lär vid ett tidigare tillfälle ha försökt få scener ur filmen bortklippta.

– Eftersom den information som framkommit i filmen är, förvisso svår att få tag på, men ändå offentlig, tog vi beslut om att behålla scenerna, har regissör German Guiterrez sagt tidigare i ett pressuttalande.

Filmbolaget ska då ha förbundit sig att informera Coca-Cola om filmvisningar, samt se till att dessa är öppna så att företagets juridiska företrädare kan delta.

Peter Bodor påpekar att Coca-Cola friats från misstanke om brott av samtliga domstolar.

– Jag var själv i Colombia år 2008 för att jag var trött på frågorna om arbetsplatsförhållandena där. Jag har förtroende för att Coca-Cola Company bedriver sitt arbete i Colombia på ett ansvarsfullt sätt.

Coca-Cola Case blir nystartade Cinema Politica Stockholms andra filmvisning och Kyle-Nathan Verboom ser filmen som en viktig röst i debatten om arbetares rättigheter och stora företags skyldigheter.

– Filmen tar upp Coca-Colas ansvarsskyldighet gentemot arbetarna i påfyllningsfabrikerna. Vare sig företaget är direkt involverat i morden på fackföreningsmedlemmar eller inte, så borde ett så stort företag som Coca-Cola ta ansvar för säkerheten. Kanske överväga att flytta fabriker som ligger i utsatta områden där så allvarliga brott förekommer.

Fakta: 

Filmen visas måndagen den 8 februari kl 19 på Frescati, Stockholms universitet. Fri entré. För rum, se www.cinemapolitica.org/stockholm.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Gör upp med myterna

I dokumentären Generalen och kvinnorna skildrar Maj Wechselmann en bortglömd massaker. Med vittnesmål från den indonesiska kvinnorörelsens politiska fångar tecknar regissören ännu ett stycke nattsvart krigskritik.

Fria Tidningen

Tidsmaskin till orientens klichéer

Bara bröst och mörka, välansade mustascher. Löjliga skurkar och förföriska magdansöser. Utställningen Iranska filmaffischer för betraktaren tillbaka till det romantiska orienten och dess koloniala schabloner.

Stockholms Fria

”Lite som på ett väckelsemöte”

När Arena Baubo står på scen är publiken högst delaktig, bland annat genom allsång. I nya föreställningen har Modesty Blaise en central betydelse, berättar Katja Seitajoki.

Fria Tidningen

Bättre individer eller bättre politik löser klimatkrisen

Höstens bokskörd bjuder på två böcker om klimatkrisen, båda med ett uppfriskande fokus på lösningar. I såväl filosofiprofessor Folke Tersmans Tillsammans som journalisten David Jonstads Vår beskärda del får läsaren veta att det är hon själv som kan göra skillnad.

Fria Tidningen

Israel bannlyser palestinska kulturyttringar

Arrangörer arresteras, utställningar tvingas stänga och konstnärer hotas till tystnad. Lovisa Farrow rapporterar från 2009 års arabiska kulturhuvudstad, Jerusalem, där staten motarbetar alla former av palestinsk kultur.

© 2024 Fria.Nu