Fria Tidningen

”Lite som på ett väckelsemöte”

När Arena Baubo står på scen är publiken högst delaktig, bland annat genom allsång. I nya föreställningen har Modesty Blaise en central betydelse, berättar Katja Seitajoki.

Teaterpjäsen Jävla ensamhet frihet undersöker balansen mellan frihet och ensamhet. Och istället för att låta publiken komma till teatern utnyttjar scenkollektivet Arena Baubo redan befintliga samlingsplatser och uppträder på barer, fängelser och i centrum för hemlösa.

Skådespelaren Katja Seitajoki är en av initiativtagarna till Arena Baubo. Hon har tidigare arbetat med uppsättningar som Svenska torskar 09 och Fackmöte för prostituerade. Båda var försök att syna sexindustrin i sömmarna, utan att moralisera.

Varför blev det ensamhet den här gången?

– För att det är universellt. Vi kan vara ensamma i mängden lika väl som vi kan vara ensamma i vår avskildhet. Det här är en pjäs som vänder sig såväl till dem som lever ensamma som till dem som är fast i destruktiva parförhållanden.

Modesty Blaise har en roll i pjäsen, berätta!

– Den här pjäsen handlar om oss – mig och Guru Hustad Stugu, två kvinnor som drömmer om att vara som Modesty Blaise. Hon är fri, modig och självständig. Samtidigt är hon en manlig fantasi och en sexsymbol.

– Pjäsen är utvecklad i samtal med dem som kommer till Ny gemenskap, en samlingsplats för hemlösa, men Modesty Blaise säger kanske mest om mig och Guru.

Hur går nyttjandet av befintliga rum till?

– Ja, vi kör pjäsen i olika rum, för att se vad som händer i rummet. Vi har med oss ett enkelt sceneri och ett manus, men vi bjuder också in publiken att delta. Bland annat genom allsång. Vi experimenterar med att göra tvärtom och inte anpassa pjäsen efter publiken, utan istället se vad som händer när vi kör samma grej för olika publik.

Måste vi välja mellan att vara antingen ensamma eller fria?

– Det tror jag absolut inte. På ett plan är vi alltid ensamma, samtidigt som vi är beroende av andra. Jag tror snarare att vi pendlar mellan rädsla för ensamhet, längtan efter att vara oberoende, och tillbaka till ångest över de fria valen.

Vart tar ni vägen nu?

– Vi uppträder på Högkvarteret, för allmänheten. Det ska bli spännande att se hur den publiken uppför sig. Hittills har vi bara haft föreställningar i slutna sällskap. De har varit något av ett happening och publiken har varit väldigt delaktig. Lite som på ett väckelsemöte.

Jävla ensamhet frihet spelas på Högkvarteret, Närkesgatan 8 den 21 och 28 januari kl 20.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Gör upp med myterna

I dokumentären Generalen och kvinnorna skildrar Maj Wechselmann en bortglömd massaker. Med vittnesmål från den indonesiska kvinnorörelsens politiska fångar tecknar regissören ännu ett stycke nattsvart krigskritik.

Fria Tidningen

Tidsmaskin till orientens klichéer

Bara bröst och mörka, välansade mustascher. Löjliga skurkar och förföriska magdansöser. Utställningen Iranska filmaffischer för betraktaren tillbaka till det romantiska orienten och dess koloniala schabloner.

Stockholms Fria

Coca-Cola vill stoppa kritisk film

En ny dokumentärfilm om Coca-Cola kopplar företaget till mord på fackliga ledare i Colombia. Nu vill företaget förhindra en studentfilmorganisation från att visa filmen.

– Att ge sig på oss, en biograf på gräsrotsnivå, ser vi som ren skrämseltaktik, säger Kyle-Nathan Verboomen på Cinema Politica Stockholm.

Fria Tidningen

Bättre individer eller bättre politik löser klimatkrisen

Höstens bokskörd bjuder på två böcker om klimatkrisen, båda med ett uppfriskande fokus på lösningar. I såväl filosofiprofessor Folke Tersmans Tillsammans som journalisten David Jonstads Vår beskärda del får läsaren veta att det är hon själv som kan göra skillnad.

Fria Tidningen

Israel bannlyser palestinska kulturyttringar

Arrangörer arresteras, utställningar tvingas stänga och konstnärer hotas till tystnad. Lovisa Farrow rapporterar från 2009 års arabiska kulturhuvudstad, Jerusalem, där staten motarbetar alla former av palestinsk kultur.

© 2024 Fria.Nu