Stockholms Fria

Rött kort för Veolia

I dag är det Palestinas nationaldag. Den är inofficiell eftersom Palestina inte finns som nation – men Rättviseakademin vill ändå fira den, genom att uppmuntra tunnelbaneresenärer att bära de röda SL-kortsfickorna fastsatta utanpå på jackan. Kortet ska symbolisera missnöje med att företaget Veolia, som ansvarar för driften av tunnelbanan, är inblandade i ett spårvägsbygge på av Israel ockuperat mark i Palestina.

– Veolia tjänar pengar på Israels ockupation av Palestina. Vi vill inte stödja den, men vi har inget val, vi tvingas indirekt att göra det. Men nu har vi en chans att tala om för SL att vi inte vill ha det här, säger Carla da Costa Bengtsson från Rättviseakademin.

Veolias kontrakt på tunnelbanedriften i Stockholm löper snart ut, och upphandlingen om vem som ska få ta över ska vara färdig i slutet av januari 2009. Den som vinner upphandlingen får i första hand ett kontrakt som gäller i åtta år, men det kan förlängas med sex år till innan tjänsten ska upphandlas igen. Kontraktet börjar antagligen gälla i slutet av nästa år och Veolia transport har goda chanser att vinna upphandlingen.

Något som Lars Dahlberg (s), andre vice ordförande i SL:s styrelse starkt motsätter sig. Han kräver att Veolia ska avbryta sitt samarbete med israeliska staten kring spårvägen i Jerusalem för att få delta i upphandlingen.

– Det finns gränser för hur ett företag kan bete sig. Det tycker jag att man måste visa för Veolia, säger han.

I september skrev SL på FN:s initiativ Global compact, ett dokument där man som företag bland annat säger att man ska stödja och respektera internationella mänskliga rättigheter inom sfären för företagets inflytande.

Bland annat med stöd av det dokumentet hävdar Lars Dahlberg att SL ska utesluta Veolia ur upphandlingen. Men han har inte med sig den borgerliga majoriteten i styrelsen i frågan, som lutar sig på juridiska regler, förklarar SL:s presschef, Björn Holmgren.

– Våra leverantörer ska ta hänsyn till reglerna som finns i Global compact. Men den som är upphandlande person i det här fallet är inte samma juridiska person som bygger på Västbanken. Det handlar om två olika juridiska personer. Då kan vi inte formellt stoppa anbud från dem, säger han.

Veolia transport Sverige AB är, liksom Veolia i Israel som är inblandade i spårbygget i Jerusalem, ett dotterbolag till franska Veolia transport worldwide.

– Det är ett konsortium bestående av tre olika bolag som står för spårvägen i Jerusalem. En israelisk bank står för byggandet av spårvägen, Ahlstom leverar vagnar och Veolia i Israel ska från 2010, när spårvägen är färdigbyggd, driva och underhålla verksamheten. Vi har bara fem procent av konsortiet, säger Gunhild Sällvin, informationschef på Veolia transport Sverige.

Hon ser inga direkta problem med att företaget bygger på ockuperat område, vilket enligt FN strider mot folkrätten, samtidigt som även Veolia skrivit på Global compact.

– Det är en fråga för vårt israeliska systerföretag. Utgångspunkten för att man ska bygga den här järnvägen är Osloöverenskommelsen. Man förband sig att förbättra infrastrukturen, för att människor från båda kulturer skulle kunna umgås på bättre sätt. Målet är att man ska betjäna alla människor som bor i området.

Det resonemanget avfärdas av Joakim Wohlfeil, policyhandläggare för konflikt och rättvisa på Diakonia.

– Vem har Veolia skrivit kontrakt med? De har ju skrivit på med israeliska myndigheterna om områden som de inte har kontroll över. De har vetat att det inte var ok, de har inte varit tvingade till det, de har inte tagit några som helst initiativ för att kolla något med de palestinska myndigheterna, de har inte rådgjort med befolkningen. Man går utöver vad en ockupationsmakt har rätt att göra, säger han.

Veolia å sin sida menar, enligt Gunhild Sällvin, att om spårvägen skulle visa sig missgynna palestinier när den tas i drift kommer de att dra sig ur avtalet. Ett uttalande som Joakim Wohlfeil är kritisk till. Han menar att Veolia gör någonting olagligt samtidigt som de väntar och ser om det ska bli lagligt.

– Veolias logga står just nu för ett företag som motarbetar den politik som samtliga riksdagspartier står bakom.

Att SL säger att de är tvungna att acceptera bud från Veolia menar Joakim Wohlfeil inte är något som är bevisat juridiskt hållbart.

– Jag tycker inte att SL har rätt rent juridiskt när de säger så. Det har inte prövats än. Det här kan bli ett utmärkt tillfälle att få fram en prejudicerande dom.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ung Vänster ordnar digitalt självförsvar

På torsdag anordnar Ung Vänster självförsvarskurser över hela landet. Men det handlar inte om fysiskt självförsvar, utan ett digitalt försvar mot Datalagringsdirektivet, DLD, som antogs av riksdagen i onsdags.

Fria Tidningen

Tvångssteriliseringar olagliga enligt ny dom

Kravet på tvångssterilisering vid ett juridiskt könsbyte strider mot de grundläggande mänskliga rättigheterna i Europakonventionen och är därför olagligt, enligt en dom från förvaltningsrätten. Samtidigt föreslår regeringen en lagändring nästa år.

Fria Tidningen

”Alla tjänar på allianser”

Sissela Nordling Blanco är ett av Feministiskt Initiativs, Fi:s, tre språkrör. Hon arbetar för att införa en jämställdhetsfond för att minska lönediskrimineringen av kvinnor.

Fria Tidningen

”Hoten och våldet växer”

Lönerna är viktigast för feminismen, men det som oroar nu är hätskheten som blommat upp, säger journalisten Anna-Klara Bratt.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu