• Dyrare resor för de unga under 26 år som inte är studenter väntar efter nyår.
Göteborgs Fria

Redan utsatta unga drabbas av rabattändring

Som ung under 26 år betalar du i dag 435 kronor för ett månadskort inom Göteborg. Redan om knappt en månad kommer samma kort istället kosta 600 kronor i månaden för den som inte studerar. Ett slag mot de svagaste grupperna, enligt oppositionen.

Den blågröna majoriteten i Västra Götalandsregionen har bestämt att rabatterna i kollektivtrafiken ska vara mer enhetliga. I praktiken innebär det att de periodkort med ungdomsrabatt som du i dag kan köpa fram tills att du fyller 26 år, efter årsskiftet endast är till för dem under 20 år.

– Det har att göra med att vi ska förenkla vårt biljettsystem. Nu när vi ska förändra biljettmaskiner och bygga appar behöver vi ha enhetliga åldersgränser för hela vårt sortiment, säger Ulrika Frick (MP), som är ordförande i kollektivtrafiknämnden i regionen.

Dessutom har man tittat på hur det ser ut i andra städer, och Ulrika Frick säger att 20 år är en vanlig åldersgräns för ungdomsrabatt. Så ser det ut i till exempel Stockholm. Därför kommer det också att bli enklare om gemensamma system ska byggas längre fram.

Istället kommer en student-rabatt att införas, som gäller alla studenter oavsett ålder. Oppositionen i regionen, bestående av Vänsterpartiet och Socialdemokraterna, är positiva till studentrabatten – men anser att den sänkta åldern för ungdomsrabatt slår hårt mot några av de ekonomiskt svagaste grupperna i samhället.

– I praktiken handlar det om sjuka och arbetslösa unga, ungefär 3 000 personer, som kommer att få det väldigt mycket sämre, säger Helen Engholm (V), som också sitter i kollektivtrafiknämnden, och fortsätter:

– Det jag tycker nästan är mest provocerande är att det här är inte en ekonomisk besparing. Västtrafik tjänar pengar på det, men det finns redan pengar avsatta. Det handlar om tekniken.

Både S och V reserverade sig mot beslutet och kom med egna yrkanden. Det är ungdomsrabatten som är skiljelinjen – studentrabatten och de riktade rabatter som ska införas är partierna positiva till. Det innebär att Västtrafik har fått i uppdrag att arbeta fram sätt så att även långtidssjukskrivna och arbetslösa ska få rätt till rabatt oavsett ålder. Genom att visa intyg från Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, ska också de betala lika mycket som studenter.

– Vi har resonerat så här i majoriteten: Att de människorna har vi i alla åldersgrupper, det gäller inte bara unga, säger Ulrika Frick.

Men riktigt när det nya systemet kommer att tas i bruk är inte klart och inom oppositionen är man orolig att det kommer att dröja.

– Vi har gett Västtrafik i uppdrag att genomföra det under 2016, säger Ulrika Frick.

Helen Engholm säger dessutom att hon är kritisk mot att förvaltningen menar att intygen från Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen skulle vara lätta att förfalska, och att det skulle vara ett argument från att avstå.

– Det blir kollektiv bestraffning. Jag tycker att det är absurt man förutsätter att bara för att det går att fuska kommer det att göras.

Fakta: 
ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ny app gör att fler anmäler hinder

Höga trottoarkanter eller trappsteg och brist på skyltning är exempel på de enkelt avhjälpta hinder som försvårar mångas vardag. I våras lanserade Göteborgs stad en ny app för att anmäla hindren. Det har gett resultat.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu