Uttrycksfull uppsättning om pubertetsproblem | Fria.Nu

Recension


Teater
Stoneface/Duckface
Teater De Vill
Regi: Robert Jelinek
Scenografi: Caroline Romare
Manus: Emma Broström
I rollerna: Alexander Lindman och Maria Grudemo El Hayek

  • Alexander Lindman och Maria Grudemo El Hayek.
Stockholms Fria

Uttrycksfull uppsättning om pubertetsproblem

Teater De Vills föreställning Stoneface/Duckface, som spelas på scenen Pipersgatan 4, vänder sig till ungdomar, skolor och föräldrar. Den handlar om utanförskap, identitet och att ”passa in”. Pjäsen visar med förhållandevis enkla men uttrycksfulla medel upp svårigheter med att befinna sig puberteten, i glappet mellan barn och vuxenvärld, där man söker sin identitet.

Berättelsen kretsar kring ungdomar som möts nästan varje dag, men inte känner varandra. Stoneface, de coola som syns utåt, och Duckface, de tysta, osäkra. Maria Grudemo El Hayek spelar tjejen som inte vill bli kvinna och avskyr sina bröst, som gömmer sig i sin egen värld. Motsatsen är den tuffe killen, spelad av Alexander Lindman, som av grupptrycket gör och säger saker som han egentligen inte vill.

Robert Jelinek som har regisserat har lyckats ta fram det innersta hos karaktärerna, vilket gör att situationerna blir verklighetstrogna. På ett mycket uttrycksfullt sätt åskådliggörs de problemen som upplevs under puberteten.

De flesta unga människor känner nog igen sig i den här föreställningen. Förhoppningsvis ger den insikt om att de inte är ensamma med sina våndor. Teater De Vill har av tradition vänt sig till ungdomar med uppsättningar som ofta haft identitet som tema. I Stoneface/Duckface har de skapat en pedagogisk föreställning som samtidigt är intensiv och tempofylld, med lagom inslag av musik och koreografi. Trots budskapets allvar är pjäsen lätt att ta till sig och väl anpassad för en ungdomlig publik.

Annons

Rekommenderade artiklar

© 2017 Fria.Nu