Här lär sig barnen bli goda arbetare | Fria.Nu

Fördjupning


Kalle Brolin
Fria Tidningen

Här lär sig barnen bli goda arbetare

På nöjesparken Kidzania i Lissabon lär sig barnen att arbeta i en simulerad vuxenvärld och tjäna pengar i en egen valuta. Varje minatyrarbetsplats är sponsrad och delvis formgiven av ett känt varumärke. Kalle Brolin har varit där.

Strax utanför Lissabon finns Iberiska halvöns största köpcenter, Dolce Vita. Här ligger Kidzania, barnens egen stad, en nöjespark som erbjuder yrkesträning för barn mellan 5 och 15 år.

Entrén är utformad som en flygplatsterminal. Här märks barnen med elektroniska armband så att de ska kunna spåras. Därefter släpps de på egen hand in i en 6 500 kvadratmeter stor modell av en stad.

I staden finns lägenheter, affärer, fabriker och en busslinje. Barnen börjar med en check på 50 Kidzos i handen, växlar in den i banken och spenderar snabbt pengarna. Därefter måste de skaffa sig ett arbete och tjäna in nya Kidzos.

Några av de jobb som erbjuds är att lägga ihop hamburgare på McDonald's, leverera Coca-Cola till affären och utföra endoskopi på Johnson & Johnsons sjukhus. Varumärkena ska skänka realism åt aktiviteterna.


Barnen levererar Coca-Colas produkter till affärerna på Kidzania. FOTO: PATRICIO MIGUEL

Idén till Kidzania kom från Xavier López Ancona, som öppnade det första stället i Mexico City 1999. Därefter har lekparken själv blivit en global franchise och nya ställen har öppnats i bland annat Tokyo, Seoul, Dubai och Kuala Lumpur. Kidzania i Portugal är det första i Europa, här sedan 2009.

Marta Amorim Candeiras är pressansvarig, anställd vid Ministeriet för kommunikation på Kidzania. Hon har arbetat här sedan starten. Vi möter henne i entrén och får en guidad rundtur på tre timmar. Marta är mycket entusiastisk, hon älskar sitt jobb.

– Barnen får leka att de är vuxna och de tar det mycket allvarligt, berättar hon. Vi kallar dem mr och mrs, inte bara förnamnet. Barnen rättar oss om vi säger fel.

Jag blir ombedd att inte prata med barnen medan vi är inne på Kidzania, det skulle förstöra deras illusion av att vara i en stad utan vuxna. Men Marta kallar det inte illusion, hon säger realism.

Hur ser hon på det pedagogiska uppdraget, vad tycker hon att de lär barnen som kommer hit?

– Lärandet är omedvetet, svarar Marta. De tror att de leker! Alla jobb ger samma lön, 8 Kidzos. Om barnen går en kurs på universitetet i ett ämne som relaterar till jobbet så tjänar de 10 Kidzos. De kan läsa biologi och sedan jobba på sjukhuset. När de tjänat in 75 Kidzos kan de öppna ett bankkonto och får ett bankomatkort. Pengarna finns kvar på kontot vid återbesöken.

Föräldrarna tycker om att barnen lär sig hantera pengar ansvarsfullt, enligt Marta.

– Om de vill handla i vår shop så kan de bara betala med Kidzos som de själva har tjänat in. En poliskeps kostar 150 Kidzos. "Det är för dyrt!" klagar barnet. "Gå och jobba mer då!" säger vi.

Och brandingen, alla varumärken, advertainment har det kallats, hur ser hon på det?

– Våra brands är inte bara sponsorer. De hjälper till att utforma pedagogiken för de olika jobben, de lär barnen hur det går till på deras företag.

Kidzania har sin egen tidszon, det är alltid kväll. Brevbärare cirkulerar med post, journalister cirkulerar i jakt på en story till tidningen. På arbetsförmedlingen, modellerad efter och sponsrad av Randstadt, kan barnen genomgå ett psykologiskt test som ger en ledtråd till vilka olika jobb som kan vara lämpliga för dem – som fönsterputsare, apotekare eller att arbeta i glassfabriken.

– Modellskolan är populär, hos både pojkar och flickor. Ja, alla aktiviteter är för båda könen, berättar Marta.


På energibolaget EDP (efter privatiseringen ägt av Kina) lär man sig laga ledningar. FOTO: PATRICIO MIGUEL

På energiverket lär sig barnen hur elektricitet distribueras och de får rycka ut och laga ledningar när någon ringer in ett avbrott.

– Här jobbar vi med märket EDP. Det var tidigare Portugals nationella elbolag. Nu ägs det av Kina. Men det känns fortfarande portugisiskt!

Vilka samhällsklasser är det som kommer hit?

– Vi har satt inträdespriset högt, 19 euro. Det är ett medvetet val. Föräldrar till barn i rikare familjer vill att deras barn ska lära sig saker i leken, föräldrar i fattigare familjer vill bara att barn ska ha underhållning.

Skolklasser kommer också på besök, även om det har blivit färre sedan den ekonomiska krisen slog till mot Portugal. Skolorna brukar göra en aktivitet om året och då hårdnar konkurrensen om att få ta emot dem. Företag och institutioner erbjuder rabatter och events för att locka skolklasserna. Tidigare i år bjöds en busslast med fattigare barn till en dag på Kidzania. En resa som möjliggjordes genom andra barns arbete.

– Före jul ställde vi en sparbössa på torget där barnen kunde donera sina Kidzos. Det var deras välgörenhet som betalade för besöken från de fattigare skolorna.

Det finns fabriker för frukostflingor, juicer och glass. Barnen arbetar med labbanalyser och paketering, de får lära sig rutiner för renlighet. När arbetet i fabriken är slut får de behålla den produkt de har arbetat med. Ett signerat paket som de kan ta med sig hem och visa upp med stolthet: denna har gjorts av mig!

På varje stopp vi gör berättar Marta om den särskilda pedagogiken för just den arbetsplatsen. Barnen gör pizzor på Pizza Hut och sorterar sopor på ett recyclingcenter. Det finns radiostation, två tidningar, en tv-station. Domstolen är mycket intressant för barnen, berättar Marta.

– De lär sig acceptera någon annans domslut än sitt eget, säger hon.

Det finns 60 olika jobb för barnen. Ingen fackförening?

– Det här är en perfekt stad, säger Marta. Fasta priser, ingen politik, inga sociala problem.

Efter att ha tillbringat tre timmar på nöjesparken stiger vi ut i verkligheten, Dolce Vitas köpcenter. Butikerna framstår nu som kulisser för simulerad verksamhet, lika mycket på låtsas som i Kidzania.

Fakta: 

Kidzania

• En nöjespark som erbjuder yrkesträning för 5-15-åringar. Kidzania är ett franchisekoncept som har spridits till bl a Dubai, Mexico City, Seoul och Tokyo.

• Kidzania i Lissabon öppnade 1 juni 2009. De har haft en halv miljon besökare de första två åren. Sedan dess har antalet besökare minskat något på grund av den ekonomiska krisen.

• Nöjesparken omfattar 50 byggnader på sammanlagt 6 500 kvadratmeter. Det kostar 19 euro att gå in och i genomsnitt tillbringar en besökare 4-5 timmar på Kidzania.

• Officiell hemsida: www.kidzania.pt.

Annons

Rekommenderade artiklar

Polska konstnärer skriver om historien

Då: platsen för den strejk som blev början på slutet för öststatssocialismen. Nu: ett centrum för dagens kritiska konstnärer. Kalle Brolin besöker Leninvarvet i Gdansk, där bilden av Solidaritetrörelsen skrivs om och alternativ till nyliberalismen skisseras.

Fria Tidningen

Konsten överbrygger klyftorna i Rumänien

Sedan 20 år tillbaka finns en djup avgrund mellan arbetare och intellektuella i Rumänien. Men i en romsk förort i Bukarest har man lyckats överbrygga motsättningarna. Deltagardemokratisk konst är nyckeln.

Fria Tidningen

Involverande konst på kommunens bekostnad

Offentlig konst kan vara mer än rena utsmyckningar. Kalle Brolin har träffat konstnärer som involverar omgivningen i de konstnärliga processerna för att skapa förståelse för vad konst kan vara. På äldreboendet Silverkronan får de boende välja vilka verk som ska sitta uppe och på Hammerstaskolan fick barnen medverka i en fotoserie.

Fria Tidningen

Med konsten som reformverktyg

Hur ser förhållandet mellan aktivism och samtidskonst ut? Får eller bör man använda konst i agitatoriska syften? Kalle Brolin har besökt den elfte konstbiennalen i Istanbul – som diskuterar politisk konst och vars huvudsponsor är vapenhandlare.

Fria Tidningen

De är galna i radio

I en park utanför det psykiatriska sjukhuset José Borda i Buenos Aires samlas varje vecka patienter och psykoterapeuter för att tillsammans göra radio. Det har man gjort i snart 18 år, och succén är given. Patienterna får egenmakt och respekt och lyssnarna berörs av öppenheten.

© 2017 Fria.Nu