Recension


Stockholms Fria

Expressionistisk samtidsdiagnos som svänger

Thomas Håkanson har sett Teater Galeasens nya föreställning Trust.

Vi lever i ett sönderfallande system byggt på fiktiva värden. Pengar är bara papperslappar, man trycker nya vid behov för att de rika ska få något att leka med. Misslyckas de rika med sina affärer finns alltid fallskärmar som finansieras med nytryckta pengar. Miljoner investeras i meningslösheter som till exempel lyxlägenheter som ingen får bo i för att de inte ska drabbas av värdeminskning. Och inte bara det ekonomiska systemet håller på att implodera. Även de mänskliga relationerna slits sönder, de sköts genom Facebook och dejtingsajter och människor blir utbytbara, sex klaras av snabbt så man kan fortsätta syssla med det viktigaste av allt, nämligen att tjäna pengar.

Denna något skruvade, men i grunden rätt igenkänneliga samtidsdiagnos får vi oss till livs i Teater Galeasens nya föreställning Trust, av den tyske dramatikern Falk Richter. Det är en text och en uppsättning som verkligen motsvarar en schablonbild av tysk expressionistisk teater. Över den smala, kala scenen ligger ett skarpt, obarmhärtigt ljus. De tre kvinnorna rör sig över scenen i abstrakta mönster och uttalar sina långa retoriska monologer med konstlade röster.

Och varför inte, när det görs på ett så bra och övertygande sätt som här? Skådespelarna skapar inga tydliga rollfigurer och det är heller inte poängen. Skådespelaren är här snarare en maskin som mal text och spottar ut den i andra änden. Det är spännande att lyssna till, emellanåt riktigt roligt (en svart och dyster humor, måste medges), och det händer hela tiden något nytt, antingen på scenen eller i texten. Det svänger, helt enkelt! Det är verkligen en konst att inte tråka ut åskådaren, att få det att svänga, när pjästexten i princip består av en föreläsning om världens eländiga tillstånd. Jag kan inte låta bli att jämföra med en annan aktuell, politiskt engagerad föreställning, Jonas Hassen Khemiris Apatiska för nybörjare. Där blev den troskyldiga predikotonen för stark, trots det minst sagt upprörande ämnet. Den fällan undviker Falk Richter och Galeasens ensemble att trampa i.

Fakta: 

Teater

Trust

Av: Falk Richter

Var: Teater Galeasen

Regi: Annika Silkeberg

Skådespelare: Anna-Lena Hemström, Aleksa Lundberg, Alexandra Drotz Ruhn

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Realityteater om folklig revolution

Recension

Tänk dig att en folkrörelse uppstod i Sverige och Europa efter klimatmötet i Doha hösten 2012. Tänk dig massdemonstrationer som paralyserar storstäderna, sabotage mot oljeanläggningar i hamnarna, solidaritetsaktioner från hamnarbetarna, hot om generalstrejk...

Stockholms Fria

Konsten som en barometer

Recension

Supermarket på Kulturhuset i Stockholm är inte bara scen och träffpunkt för konstnärsdrivna gallerier. Supermarket är också en barometer på tillståndet i världen.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu