Stockholms Fria

Tranströmers briljans tappas bort

Det är en händelse som ser ut som en tanke att Strindbergs intima teater förlade premiären av Den halvfärdiga himlen, baserad på texter av Tomas Tranströmer, till dagen efter tillkännagivandet av Nobelpriset i litteratur. En chansning som gick hem. När jag besöker teatern några dagar efter premiären är det naturligtvis fullsatt.

Scenrummet består av ett kyligt, antiseptiskt kontor med pärmar, skrivbord och arkivskåp. Tanken är inte dum, Tranströmers poesi utspelar sig ju ofta i en grå vardag som plötsligt bryts av drömmar, insikter eller uppenbarelser gestaltade i hisnande oväntade metaforer. På detta kontor finns fyra människor, kallade Författaren, Översättaren, Den okände och Den unga. De plockar med pärmar eller datorer ibland, men framför allt talar de i Tranströmers ord och meningar, alltså kortare bitar ur hans dikter, brev eller självbiografiska texter som har klippts och satts ihop till nya sammanhang.

Regissören och manusförfattaren Mia Winge har inte direkt försökt skapa någon handling och Tranströmerreplikerna blir monologer mer än dialoger. Det tycks inte finnas någon koppling mellan vad som sägs och den sceniska handlingen, det handlar om två parallella spår. Ett sådant grepp kan fungera om det istället uppstår en intressant spänning mellan ord och handling, men så blir det sällan här. Då och då får figurerna vredesutbrott, eller faller ihop, eller tittar i taket, eller gör något annat, utan att det tycks ha något samband med vare sig texten eller den sceniska handlingen. Man får en aning av kontorsarbetare som längtar bort, men känsloutbrotten känns mer som tomt effektsökeri. Några gånger blir det spännande, som när Den okände (Ulf Eklund) säger ett par kärleksdikter i lågmäld direktkontakt med publiken. Plötsligt faller allt på plats och vi förstår vad Tranströmer (och skådespelarna) vill ha sagt.

Dramaturgiskt var detta alltså inget lyckat grepp. Då hjälps det inte att skådespelarna gör vad de ska och att Tranströmers ord är lika fantastiska som vanligt. Det går säkert att göra riktigt bra scenversioner av Tranströmers texter. Men tills det lyckas går jag hellre på en vanlig hederlig poesiuppläsning istället.

Fakta: 

Teater

Den halvfärdiga himlen VAR: Strindbergs intima teater (i samarbete med Stadsteatern) REGI: Mia Winge MANUS: Mia Winge efter Tomas Tranströmer

SCENOGRAFI & KOSTYM: Sven Haraldsson

I ROLLERNA: Samuel Fröler, Iwa Boman, Therese Svensson, Ulf Eklund SPELAS: T o m 2 februari

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vackert stiliserad performanceteater

Teater Giljotin är en teater med Janus-ansikten. Det ena ansiktet vetter mot intensiv, psykologisk-realistisk dramatik av författare som Jon Fosse och Lars Norén eller Eugene O’Neill. Det andra ansiktet riktar blicken mot något radikalt annorlunda, mot performance och en scenkonst på gränsen mellan teater och dans.

Stockholms Fria

Underhållande debattinlägg vid rätt tidpunkt

Ibland undrar man över konstens profetiska förmåga. Således hade Tranströmerföreställningen Den halvfärdiga himlen premiär på Strindbergs intima teater bara någon vecka efter Nobelpristillkännagivandet. Och nu, veckan efter det stora avslöjandet om en hemlig svensk vapenfabrik i Saudiarabien, har Teater Tribunalen premiär för En föreställning om svensk vapenexport.

Stockholms Fria

Kolonialism kring middagsbordet

Det är vitt, rent och stiligt på Teater Galeasen. Och klaustrofobiskt. Sofforna är vita, kläderna är vita, människorna är ljusa och glada. Åtminstone skenbart.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu