Stockholms Fria

Dårar gestaltade med ömhet

Teater Giljotin har förvandlas till ett kreativt dårhus där publiken under 48 timmar får delta i teaterns hittills största projekt. Arabisk poesi, dårar och övernattningsmöjligheter är några av punkterna som utlovas när Bli en dåre sätts upp.

– Vad är religion, vad är mystik och vad är fundamentalism är tre frågor som drev mig när tanken på teaterprojektet började gro i mig för ett och ett halvt år sedan. Jag hade läst om översättaren Eric Hermelin, som blev tvångsintagen på mentalsjukhus, och som under sin vistelse hann översätta 27 000 av den sufiska poeten Jalal al-Din Rumis verser. I våras bestämde jag mig för att nu gör jag det här, säger Teater Giljotins konstnärliga ledare Kia Berglund, som står bakom pjäsens dramatik och regi.

Var gränsen mellan normalitet, galenskap och kreativitet går i vårt samhälle är också en fråga som stått till grund för arbetet. I utformandet av pjäsen har diskussioner förts om vad som är ett stört beteende, vad som är normalt och vem som vågar avgöra det.

Kia Berglund menar att människans vansinne har hjälpt oss att forma vårt samhälle. Genom litteratur, konst, matematik eller vansinnigt ledarskap har människors mentala ohälsa bidragit till att förändra världen.

– Det kreativa och galna ligger nära varandra. Båda går rent vetenskapligt utanför boxen, men konstnären besitter förmågan att hitta tillbaka till ramarna. Är man sjuk har man inte alltid kraft att komma tillbaka till ordningen. Ändå när konstnären och dåren samma rörelse och öppnar samma spjäll, säger hon.

Föreställningen kommer att pågå parallellt på flera ställen i huset och publiken kan under två hela dygn vistas i teaterlokalen. Publiken får en tilldelad roll där inte alla har samma perspektiv och skådespelarna kommer att leva sig i sina roller under dessa dygn. Både rummet och tiden kommer att vara upplösta.

– Jag tror att människor är trötta på stressen och därför ville vi tänja på gränserna och låta föreställningen pågå både på natten och dagen. Det ger också en större förståelse för hur det är att bli intagen. Nuet och närvaron är viktig. Har man varit på en föreställning kan man gå på en annan och få en helt annorlunda upplevelse, berättar Kia Berglund.

Kia Berglund beskriver pjäsen som ett konstverk där publikens roll är viktig och där föreställningen under resans gång kan komma att förändras och växa som ett kalejdoskop. Gästskådespelare kommer att medverka och tillsammans med improviserade partier och samtidiga händelser runt om i huset kommer publiken att få en multierfarenhet.

Arbetet med att jobba fram rätt karaktärer har varit en process. Sammanlagt kommer 15 skådespelare och 20 statister att medverka. Research på Ulleråkers sjukhus har ökat förståelsen för hur man blir bemött som mentalpatient och hur det är att vara inskriven på mentalsjukhus. Karaktärerna har spelat roller där allting som händer får vara rätt. Samtidigt har det varit viktigt för karaktärerna att hålla sig till sin roll eftersom det är utmattande att under så lång tid improvisera.

– När jag letat efter rätt roller har min research kring Eric Hermelin och även mitt jobb inom vården som yngre inspirerat mig mycket. Ända sedan dess har jag känt en ömhet för de här människorna, säger Kia Berglund.

Bli en dåre hade premiär den 28 januari och visas på Teater Giljotin till och med den 1 maj.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ett rollspel med fiktioner

Skådespelarensemblen i Sex roller söker en författare är välbekant. Senast vi såg några av dem var i Alexander Mørk-Eidems regi av Anton Tjechovs Tre systrar. Nu kastas publiken in i de pågående repetitionerna på Klarascenen, som gestaltas inom ramarna för Luigi Pirandellos pjäs. Ramar som bär suddiga konturer med idéer som känns dammiga och med skådespelare som inte tycks finna någon gnista till inspiration.

Stockholms Fria

Gengångare i äktenskapets ruiner

Gengångare Dramatiker: Henrik Ibsen Regissör: Sofia Jupither Skådespelare: Helena Bergström, Kalle Malmberg m fl Var: Stockholms stadsteater

Stockholms Fria

Äktenskapet ingen dans på rosor

Dödsdansen Dramatiker: August Strindberg Regissör: Mia Winge Skådespelare: Niklas Falk, Marika Lindström, Ulf Eklund Var: Strindbergs intima teater

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu