Stadium oetiskt trots skogåvor
Stadium samlar just nu in fotbollsskor och skickar till barn i Sydafrika. Men en rapport visar att företaget har långt kvar när det gäller sociala och etiska frågor i produktionen.
Insamlingen är en del av ett samarbete med organisationen Star for life, vars vision är att inspirera unga människor i Sydafrika att tro på sig själva, ge dem stöd i kampen mot hiv/aids och uppmuntra dem att nå sina drömmar.
Fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Brommapojkarna i Stockholm har hakat på initiativet och uppmuntrar sina klubbmedlemmar och supportrar att skänka fotbollsskor.
Så långt allt väl. Men Rena kläder och Fair trade centers rapport från 2008 visar att totalt sett har Stadium långt kvar när det gäller att förbättra sitt arbete med etiska, sociala och miljöfrågor i tillverkningsländer.
Trots påtryckningar under flera år från enskilda och fackliga organisationer både lokalt och internationellt finns det fortfarande stora problem gällande mänskliga rättigheter i arbetslivet vid tillverkningen av sportartiklar.
I rapporten rekommenderas Stadium att vidareutveckla sitt påbörjade CSR-arbete genom att komplettera sina egna kontroller med oberoende kontroll.
Företaget behöver dessutom vara mer öppet mot konsumenterna och rapportera vad och hur mycket företaget åstadkommer totalt sett och inte bara en liten del, som detta projekt.
Varken Rena kläder eller Fair trade center har haft möjligheten att följa upp rapporten, men för två år sedan fanns mycket som behövde förbättras.
– Vi hade runda-bords-samtal med Stadium ett tag efter rapporten släppts och lyfte bland annat fram att vi tycker att de ska samarbeta med lokala fackföreningar för att komma vidare i frågan om förbättrade arbetsvillkor, säger Malin Eriksson, koordinatör på Rena kläder.
En annan sak organisationerna lyfte fram då var att det är sårbart att ha enbart en person som ansvarar för CSR-frågor. Det är att föredra att ha en mer strukturell syn inom hela företaget.
Fenomenet är inte begränsat till enbart Stadium, utan ses inom många större företag.
– Ibland kan det vara projekt som är bra, men det är vanligt att det är mycket greenwashing i den här typen av projekt. Det är viktigare att de granskar de egna leverentörsleden än att fokus är på välgörenhet, säger Christopher Riddselius, på Fair trade center.
Han tror generellt att företagen lägger mer marknadsföring på välgörenhetsprojekt än det systematiska arbets-miljöarbetet. Det gör att den delen av verksamheten syns mest.
Stadium ser välgörenhetsprojektet och CSR-arbetet som två helt skilda saker.
– Det är egentligen väldigt enkelt. Vi fick en förfrågan från Star for life att vara med i projektet och vi ser det som en möjlighet att hjälpa till att göra fritiden lite enklare och roligare för barn i Sydafrika. CSR-arbete är en annan sak, det finns en egen avdelning som jobbar med de frågorna, säger Per Malmros, som håller i projektet för Stadiums del.
– Vi hoppas kunna dra nytta av projektet kommersiellt genom att sälja ytterligare några skor.
Totalt har Stadium gått ut med en förfrågan till 50–60 klubbar och uppmanat dem att gå ut med information till medlemmar att tömma garderoberna på fotbollsskor.
Fakta:
Sweatwash kallas det när företag ökända för företeelser som barnarbete och utnyttjande av arbetskraft i så kallade sweatshops försöker avleda uppmärksamheten från detta genom olika kampanjer. Nikes skolprogram för återvinning av sportskor och Reebooks Human rights awards är exempel på detta.
Källa: Miljöförbundet jordens vänner