Recension


Göteborgs Fria

Forskning som kan missbrukas

Jag känner en dubbel kluvenhet inför denna bok. Å ena sidan har jag och etnologiprofessor Åke Daun nyss givit ut boken ”Snällare än du tror. Människan –social av naturen”, där vi betonar människans goda osjälviska natur. Fast även vi skriver om ”ondskan” och dess biologiska rötter – ur det gruppinstinktiva vi-dom-tänkandet där främlingsfientlighet och rasism finner sin grogrund.

Å andra sidan var min paroll i Åkes och min bok att ”Sök sanningen, och om den så för dig till helvetets port så knacka på”. Då borde jag inte se något problematiskt i att Gunnar Adler-Karlsson skriver om forskning kring rasers (olika) intelligens. Men är mänskligheten verkligen mogen nog att hantera eventuella otrevliga forskningsrön i den frågan? Historien förskräcker vad gäller ”forskning” om ”raser”.

Vi säger visserligen att alla människor är lika värda, även om intelligensen varierar mellan individer. Så vad är skillnaden om intelligensen skulle råka variera mellan etniska och rasgrupper? Gruppskillnader är dessutom alltid mindre än individskillnader – typ att det alltid är större variation mellan individer än mellan grupperna män och kvinnor.

Men raser finns ju inte, invänder vän av ordning. Nja, senaste rönen visar på mycket små skillnader mellan människor världen över, men att det går att urskilja tre genetiska grupperingar: subsahariska afrikaner, euroasiater-nordafrikaner samt östasiater-indianer. Alltså den gamla vanliga uppdelningen i svarta, vita och gula subarten (eller ”rasen”, men detta ord har ju blivit för infekterat för att användas).

Rimligtvis kan man då anta och hoppas att eventuella intelligensskillnader världen över också de är mycket små. Jag förblir kluven – ska man verkligen rota i detta perifera men superkänsliga ämne? Jag kan inte annat än se att det kommer att missbrukas i ont syfte av rasister av alla de schatteringar.

De kommer också att missbruka Gunnar Adler-Karlssons obehagliga resonemang om judar. Inget är uppenbart fel, men tillsammans sammanfaller tankarna med de värsta nazistiska och islamfascistoida antisemitiska konspirationsteorierna. Hur rimligt är det att till exempel peka ut Lenin som en av judarna bakom ryska revolutionen. Att han har judar bakåt i släkten gör ju inte honom till jude i någon rimlig mening, och inte heller har hans politiska gärning något ”judiskt” över sig. Enbart hjärndöda nazister borde i detta fall göra en koppling mellan judendom och kommunism.

Fakta: 

Litteratur

Ondskans biologiska ursprung Författare Gunnar Adler-Karlsson Förlag The Capri Institute

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Nationen som brobyggare

Recension

Statsvetaren vid Göteborgs universitet, Andreas Johansson Heinö, sticker ut hakan rejält när han

Göteborgs Fria

Våra gener – Snällare än du tror

Recension

Hans Norebrink har recenserat Frans de Waals bok "Empatins tidsålder - Hur naturen lär oss skapa ett humanare samhälle". En bok som berör människans dubbelnatur, å ena sidan individualistisk och egoistiskt å andra sidan kollektivist och samarbetande. Hur vi formar vårt samhälle beror alltså delvis på vår natur. Vilken sida vi väljer att bejaka menar artikelförfattaren.

Uppsala Fria

© 2024 Fria.Nu