• Njutafilms fortsätter att glädja skräckfilmsälskarna med bland annat Dreams in the Witch-House.
Stockholms Fria

Skräck på dvd blir bättre till hösten

För ett par veckor sedan fortsatte Njutafilms att sprida glädje i skräckfilmsälskarnas hjärtan genom att släppa nya delar i den efterlängtade Masters of Horror-sviten. Men de riktiga mästarna låter vänta på sig.

Bäst av de nya inslagen är Stuart Gordons rysare Dreams in the Witch-House, baserad på en historia av den moderna skräckgenrens förgrundsgestalt H.P. Lovecraft. Gordon är den filmskapare som överfört Lovecrafts visioner till filmduken flest gånger och därtill med bäst resultat.
Filmer som Re-Animator, From Beyond, Castle Freak och Dagon lyckas fånga de mörka och näst intill obeskrivliga berättelserna från mästerförfattaren. Men till skillnad från John Carpenter som tog ett kliv mot den mörkare sidan med sin Cigarette Burns känns det som om Gordon här gått åt andra hållet. Om man ska jämföra denna timslånga del med Gordons tidigare verk i skräckgenren så framstår Dreams in the Witch-House som något menlös. Samtidigt är den så snyggt genomförd att man gärna sitter kvar. Handlingen kretsar kring en stressad student som under sina studier av Einsteins strängteori börjar få märkliga mardrömmar om en ondsint häxa och misstänker att det kan finnas en port till en annan universell dimension bakom hans sovrumsvägg.

Lucky McKees Sick Girl känns mer humoristiskt lagd - något som dessvärre undergräver själva skräckmomentet i berättelsen. Idén som sådan känns som en skruvad blandning av Flugan och Bound - en lesbisk insektsforskare får tag på en märklig insekt som börjar angripa folk i hennes närhet, till sist också forskarens flickvän. Huvuddelen av filmen är alltför dialogburen och egentligen är det bara finalen som skulle kunna tillskrivas skräckgenren. När finalen väl infinner sig, underpresterar denna insektsskräckis än en gång - främst på grund av till synes oväntat låg budget och Amanda McGowans arbete med maskerna som inte riktigt håller den klass som den borde göra.
Sammantaget är det frågan om den hittills svagaste delen i Masters of Horror som får en att ställa sig frågan varför en så obetydlig filmskapare som Lucky McKee förärades en plats i det skräckfilmens finrum som projektet i övrigt utgör.
Återstående sju delar släpps mot slutet av sommaren - bland regissörerna finns då Tobe Hooper, John Landis och inte minst Takashi Miike, vars bidrag var för otäckt för att visas i amerikansk tv, men som i augusti släpps
oklippt på dvd.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Historien alltid ett eko i Berlin

Det enorma filmfestivalutbudet i Berlin rymmer som vanligt både toppar och dalar och spänner tematiska bågar mellan allt man kan tänka sig. Emellertid finns det en närhet som slår en alldeles särskilt när man vistas i en stad som Berlin - närheten till 1900-talshistorien - och denna närhet aktualiseras på Berlinalen i form av nya perspektiv och infallsvinklar.

Stockholms Fria

Festivalhimmel över Berlin

Potsdamer Platz i Berlin utgör ett på många sätt magiskt stadsrum som rest sig ur askan efter andra världskriget och med det nya millenniets intåg blivit ett centrum för nya världar, drömmar och fantasier. Det märks särskilt under filmårets kanske mest betydande evenemang, Berlins internationella filmfestival eller Berlinalen, som den populärt kallas.

Stockholms Fria

Den dokumentära sanningen ifrågasätts i Göteborg

Filmkonsten har alltid haft en grundläggande förankring i det dokumentära. Trots att alla innerst inne är medvetna om bilders inte sällan manipulativa tillkomstsätt är det vanligt att förknippas bilder med stora ord som verklighet och sanning. Det här är en relation som allt fler i vår tid börjat rikta kritik mot, också på årets jubilerande filmfestival i Göteborg.

Göteborgs filmfestival en glad trettioåring

Göteborgs internationella filmfestival är Nordens största och firar i år sitt trettioårsjubileum. Som vanligt bjuds det på ett fullmatat elvadagarsprogram, i år kryddat med extra stora namn från den internationella filmarenan.

Guldpalmen till Ken Loach

Det blev varken Almodovars Volver eller González Iñárritus Babel. Tvärtemot vad alla trodde var det istället britten Ken Loach, tidigare känd för filmer som Land och frihet och McLibel, som med The Wind That Shakes the Barley kammade hem Guldpalmen i Cannes.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu