Lennart Fernström

Inledare


Lennart Fernström
Fria.Nu

Stoppa Bromma flygplats nu!

Flygresan driver oss mot katastrofen, oavsett om vi har köpt utsläppsrättigheter eller ej. Istället för kosmetiska åtgärder behöver vi ett stopp för det livsfientliga flyget nu, skriver Lennart Fernström.

Har du köpt utsläppsrättigheter för att kompensera utsläppen för dina flygresor? frågar Sveriges radios reporter i ett inslag om folks miljömedvetenhet i tisdagens sändning. Samma dag sade EU-parlamentet ja till att allt flyg ska omfattas av handeln med utsläppsrätter från 2011.
'Ryanairs resenärer belastar miljön minst' och 'British Airways och Lufthansa förorenar mest per person' informerar rubrikerna oss om dagen efter i Svenska Dagbladet. Läste vi diagrammen fick vi dessutom veta hur ytterligare elva andra flygbolag placerade sig i denna rankning. SAS är tredje sämst och My Travel i stort lika 'bra' som Ryanair.

Det råder en miljöfeber utan dess like. Sida upp och sida ner tas frågan upp i varenda tidning. I stort sett varenda nyhetsprogram behandlar den. Det är bra att miljöfrågan äntligen tar den plats som den förtjänar. Det blir nu allt tydligare för allt fler att miljörörelsen haft rätt när den i årtionden varnat för att vår livsstil är ett hot mot vår framtid.
Men tyvärr är ovanstående två exempel från den gångna veckan typiska för hur mediebevakningen ser ut, och för den offentliga diskussion som förs. 'Alla' vet numera att vi måste agera, men få är beredda att på allvar diskutera vad som krävs.
Samma dag som Sveriges radio rapporterar om möjligheten att köpa utsläppsrättigheter när man flyger gör Klimax ytterligare en aktion mot flyget. Ett 20-tal aktivister spärrar av 'miljöbrottsplatsen Stadshuset'. Anledningen är att den politiska majoriteten planerar att förlänga tillståndet för Bromma flygplats till 2038.

Under 2006 ökade antalet passagerare som flög till eller från Bromma med 22 procent, mest av alla flygplatser i landet. Ingen annan källa till växthusgaser ökar så snabbt i världen som just flygindustrin. I Sverige står flyget för en tiondel av alla utsläpp. Samtidigt som nästan alla är överens om att vi är på väg in i en global katastrof så planerar alltså majoriteten i Stadshuset för fortsatt ökat flygande.
Inrikesflyget är det som är lättast att ersätta och framför allt det inrikesflyg som utgår till och från Bromma. Till de orter som det flygs mest till från Bromma finns det X2000-tåg som går nästan lika snabbt, men som bidrar till en bråkdel av flygets utsläpp.
Allt det här vet vi, men istället för att lyssna på Klimax och den miljörörelse som efter över 30 år har visat sig få rätt diskuterar politiker och massmedia hur vi ska kunna fortsätta att flyga.

Utsläppsrättigheter eller flygbolag som släpper ut något mindre än andra flygbolag kan aldrig rädda oss från att den riktigt stora katastrofen ska bli ett faktum. De är lika lite lösningen på flygets problem som så kallade miljöbilar är det på bilismens.
De minskade utsläppen som går att uppnå med effektivare flygresor äts med råge upp av det ökade flygandet. Och flygresan driver oss mot katastrofen, oavsett om vi har köpt utsläppsrättigheter eller ej. Utsläppsrättigheterna är, åtminstone som de är utformade i dag, bara ett försök att legitimera något som inte går att legitimera.

Istället för kosmetiska åtgärder behöver vi ett stopp för det livsfientliga flyget nu. Förbjud åtminstone det internordiska flyget helt och hållet, lägg ner Bromma flygplats och hårdbeskatta långdistansflyget.

ANNONSER

© 2024 Fria.Nu