• Den azerbadjanska textilskulptören Faig Ahmed är en av de textilkonstnärer vars verk visas i anslutning till textilfestivalen Crossover i Borås, som pågår just nu och fram till september.
Fria Tidningen

Festival hyllar textil konst

I år är det Sverige och Borås som står värdar för European textile networks stora konferens. I anslutning till konferensen, då textilkonstnärer från hela Europa deltar, ställer bland andra Textilmuseet i Borås till med stor festival för textil konst.

Vartannat år håller European textile network en konferens i en europeisk stad och i år stod Borås på tur. Som en historisk textilstad med ett eget textilmuseum är valet självklart och Borås ställer till med stor fest som smygöppnade redan i maj, trots att konferensen hålls i september.

– Det blir stort! Textilmuseet är huvudarrangör för festivalen Crossover som pågår mellan den 12 och 19 september och värd för konferensen. Första utställningen öppnade den 6 maj, nästa öppnar den 10 juni och sedan fortsätter det över sommaren. I september öppnar vi igen med nytt. Vi klarar helt enkelt inte av att öppna allting på en gång eftersom det är så mycket. Så det blir en försmak nu och sedan fortsätter vi med festivalen i september, säger Textilmuseets intendent och festivalens projektledare Medeia Ekner.

Festivalen och konferensen lockar allmänheten med både kända och mindre kända namn inom textil konst. Den första utställningen stoltserar med den azerbadjanska textilskulptören Faig Ahmed.

– Han utgår ifrån den traditionella orientaliska mattan som tillverkas i Baku-regionen i Azerbadjan och tittar främst på de traditioner och ritualer som de mönster som finns i orientaliska mattor berättar om. Han är intresserad av att bryta traditioner, därför gör han om dessa mattor och skapar någonting helt nytt av dem.

Medeia Ekner fortsätter.

– Även Li Edelkoort kommer och håller en föreläsning på konferensen men som är öppen för allmänheten. Hon är en av de stora trendsättarna internationellt inom mode och design och många reser långt för att lyssna på henne.

Vad som i sig räknas som textil konst är en bred fråga som Textilmuseet vill bredda ännu mer enligt Medeia Ekner. Hon menar att det finns gemensamma nämnare kring vad som kallas för textil konst, men att verken ändå kan skilja sig avsevärt åt.

– Textil konst är inte bara broderier och virkningar utan det är allting som kommer ifrån naturen, kan man säga. Om man bara ser till material kan till exempel fiber vara textil. Det kan även vara någonting som liknar textil till tekniken, som exempelvis är vävt. Eller så kanske det inte alls är textil, men ser ut som textil. Begreppet är brett, det kan vara alltifrån ett plagg till någonting som tar upp ett utrymme på hundratals kvadratmeter.

Textil har fått inta baksätet i konstvärlden till förmån för måleri och skulptur, som åtnjuter högre status. Någonting som hör ihop med att textil traditionellt sett förknippats med kvinnor i hemmet.

– Det har varit en del av hushållsarbetet och därmed värderats på ett annat sätt än ”hårda” saker. När det handlar om industri är det dock inte längre kvinnodominerat. Det är märkligt att material är så viktigt att vi kategoriserar konst utefter det.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”Det finns en omedvetenhet kring hedersvåld”

För 20 år sedan skrev Christina Wahldén den omvälvande boken Kort kjol, där en ung kvinna tampades med sviterna av att ha blivit våldtagen. Nu är författaren tillbaka med Falafelflickorna, en deckare om hedersproblematik riktad till barn.

Fria Tidningen

Cinemafrica firar 20 år

Filmfestivalen Cinemafrica har efter 20 år etablerat sin status som tongivande inom det svenska kulturlandskapet.

Fria Tidningen

Den svenska abortens historia

Abort i Sverige har inte alltid skett på kvinnans villkor. I sin nya bok Kvinnotrubbel kartlägger Lena Lennerhed den svenska abortens historia.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu