Unik mötesplats för konst och samtal | Fria.Nu
  • House of Words är en tillfällig paviljong ritad av arkitekten Santiago Cirugeda. Med hänvisning till en traditionell mötesplats, vanlig i vissa afrikanska samhällen, kommer House of Words att fungera som en social plattform för erfarenhetsutbyte och berättande.
  • Michelle Boynton.
Göteborgs Fria

Unik mötesplats för konst och samtal

En stor blå container med byggmaterial har just anlänt. Det är tredje gången materialet ska användas och byggas ihop till något nytt. Men det är första gången det sker utanför Spanien som arkitekten och aktivisten Santiago Cirugeda, som leder det processbaserade konstprojektet, kommer ifrån.

– Varje gång det har byggts ihop har det ett nytt syfte. Nu är det en paviljong kallad House of Words. Det är en referens till en mötesplats inom vissa afrikanska kulturer dit människor i ett samhälle kan gå för att berätta historier och prata om till exempel politik eller problem i samhället, säger Michelle Boynton som är koordinator för projektet.

House of Words är ett samarbete mellan Göteborgs Internationella Konstbiennal, GIBCA, som sedan 2001 arrangeras i Göteborg vartannat år, och Statens konstråd.

Vid ena kortsidan av Röda Stens konsthall står flera containrar uppställda. Ett kök har redan börjat växa fram, och på de än så länge omålade väggarna inne i containern sitter bitar av frystejp uppmärkta med vad som sedan ska vara där; kyl, diskbänk och fönster. En del av materialet återanvänds från Santiago Cirugedas tidigare projekt,  det mesta andra inhandlas second hand i Göteborg.

Tillsammans med Santiago Cirugeda jobbar runt 80 volontärer på att få bygget klart tills biennalen öppnar i september. Runt 15 personer per dag deltar, vissa på förmiddagspasset, vissa på eftermiddagspasset och andra hela dagen – eller flera dagar. Och intresset har varit stort, enligt Michelle Boynton.

– En kvinna som kom första dagen bestämde sig för att komma tillbaka i flera dagar. Och senast i dag gick två personer förbi och frågade om de fick komma och vara med någon dag. Egentligen har vi fyllt passen, men jag vill inte säga nej när folk kommer och erbjuder sin tid till ett ideellt projekt.

Vattenkannorna fylls på, det är varmt att jobba i solen, men de är alla glada att det inte regnar. Det hade gjort byggandet svårt, särskilt i det här tidiga skedet. Volontärerna kommer från olika håll, så väl geografiskt som erfarenhetsmässigt.

– Det är allt från människor som aldrig har byggt innan, men som är intresserade av konst,  till till exempel arkitektstudenter som lockas hit av att Santiago är med, säger Michelle Boynton.

Den färdiga paviljongen kommer förutom köket att bestå av ett stort rum, och en slags lounge halvt utomhus med plats för soffor och häng. Men vill man inte bygga finns det annat att göra.

– Vi gör en fantastisk lunch varje dag, så vi frågar vilka volontärer som kan tänka sig att laga mat. I dag var det till exempel en tjej som är kock i London.

När byggnaden är klar startar del två av processen. Då är det konstnären Loulou Cherinets tur att inta House of Words. Till exempel berättar Michelle Boynton om ett slags runda bordetsamtal kring utanförskap, där personer med olika erfarneheter delar sina historier som också filmas.

Steg tre är ett deltagarprogram, av GIBCAs curator Elvira Dyangani Ose i samarbete med Loulou Cherinet. Ämnen runt biennalens tema, som handlar om historieskrivning och konstens och institutioners roll i historieskrivningen, kommer att diskuteras av olika personer och vara öppet för allmänheten.

Dessutom kommer de inspelningar som gjordes i ett tidigare skede finnas att titta på. Till och med konstbiennalens slut i slutet av november kommer House of Words finnas kvar, sedan packas materialet återigen ner för att förhoppningsvis byggas ihop till något nytt, någon annanstans. Men innan dess hoppas Michelle Boynton att alla som deltagit fått med sig något från skapandet.

– Jag hoppas att alla har kul, träffar nya människor och känner stolthet – att kunna titta på paviljongen och vara glad för det man har varit med och gjort.

Fakta: 

A story within a story...

Åttonde upplagan av Göteborg International Biennial for Contemporary Art, GIBCA. Med titeln A story within a story... kommer GIBCA undersöka historiens betydelse och hur den skapas. Bienallen cureras av Elvira Dyangani Ose.

När: 12 sep–22 nov.

Var: Utställningar och program på fyra platser: Röda Sten konsthall, Hasselblad center, Göteborgs konsthall och 3:e våningen, tillsammans med ett stort offentlig program på arenorna och i House of Words.

Annons

Rekommenderade artiklar

© 2017 Fria.Nu