Billiga bussar fick norrbottningar att ställa bilen
Norrbottningar är vana att köra långt och mycket, men ett årslångt försök med nästan avgiftsfri kollektivtrafik fick invånarna i Jokkmokks kommun att ställa bilen. Nu förlängs försöket, som dessutom kan utökas till att gälla hela länet.
För ett år sedan införde Jokkmokk kraftigt rabatterad kollektivtrafik. För den i sammanhanget facila summan av 100 kronor fick invånarna under tolv månader tillgång till samtliga tio busslinjer som trafikerar kommunen.
Målet var att minska utsläppen från privatbilismen och öka tillgängligheten. Och satsningen fick avsedd effekt. Men smakar det så kostar det.
– Det där blev skitdyrt för kommunen, skrattar kommunstyrelsens ordförande Anna Hövenmark (v), när Fria Tidningar ringer upp. Vi hade budgeterat för en halv miljon kronor, men hamnade på 1,6 miljoner. Fast då ökade vi resandet ofantligt. Vi trodde inte att norrbottningen var så ivrig att byta bilen mot buss, men det var man.
Enligt siffror från Länstrafiken Norrbotten fördubblades antalet bussresor inom kommunen, från 1 500 till 3 000 i månaden.
– Man har ju märkt att det har varit väldigt fördelaktigt. Det har mer eller mindre blivit en succé för Jokkmokk, säger Lars Hedalm, trafikplanerare på Länstrafiken.
Nu förlängs försöket, och samtidigt justeras priserna uppåt. Resenärer i åldrarna 20–64 år kommer att få betala 1 400 kr för perioden 1 september 2008 till 31 december 2009. Därmed räknar Jokkmokk med att den kommunala utgiften kommer att stanna på budgeterade 500 000 kronor. Och det är det värt. Trots att det för Jokkmokk, med 5 406 invånare, innebär en extrakostnad av nära 1 000 kronor per boende i kommunen.
– Ja, faktum är att det är det, säger Anna Hövenmark. Man kan tycka att vi som är en liten kommun inte har så mycket att skryta med, men om vi kan göra det så kan andra också följa efter.
En liten kommun är Jokkmokk dock bara i befolkningsmässigt avseende. Geografiskt är den lika stor som landskapen Skåne, Blekinge och Halland tillsammans.
Och kanske kommer Jokkmokks initiativ att sprida sig. Åtminstone i länet. Älvsbyns kommun ska genomföra ett motsvarande försök, och Länstrafiken har beslutat att utreda om taxorna kan sänkas på motsvarande vis i resten av Norrbotten.