• D Muttant Deus ex machina Maya Hald.
Stockholms Fria

Så mysigt att man inte vill att det ska ta slut

Det kanske mest slående med D Muttants kabaré är hur svältfödd man är på någon som talar öppet och ärligt om kvinnlig sexualitet. Detta kan låta underligt i en värld full av'frigjorda' Big Brother-brudar. Men faktum är att 99,9 procent av all den sexexponering vi påtvingas är gjord av och/eller för mannens ögon.

D Muttant talar, sjunger och rappar från djupet av sin mutta och kräver tillbaka sin sexualitet. Det är härligt befriande. Kvinnans könsorgan har många namn, men samtliga är laddade med betydelser. En del av namnen har blivit skällsord (fitta) medan andra rimmar på dygd (blygd). Trots att halva världens befolkning bär runt på denna kroppsdel, möts den än idag av dubbeltydiga budskap. Den ska å ena sidan alltid vara tillgänglig för mannen, men den får å andra sidan inte vara för våt - då blir han avtänd.

Visst är det lätt att bli - inte chockerad kanske, men en smula överraskad över hur brutalt ärliga och grova i munnen D Muttant och hennes sidekick Y Puss är. Men tänker man bara efter en extra gång och jämför med alla låtars texter, litterära texter, filmer et

cetera, som under alla år har skildrat manlig sexualitet, så förstår man snart att det chockerande enbart beror på att man inte är van vid ett så genuint kvinnligt perspektiv. D Muttant och Y Puss är alldeles oslagbara när de spelar hiphop ihop, texterna är rakt igenom skarpa och dessutom rappar de bra och tydligt så att budskapet inte undgår någon. Det är kul att de är så bra - inte minst med tanke på D Muttants (alias Maya Halds) berättelse om alla gånger hon har hängt utanför sceningångar och på konserter och förälskat sig i snubbar som brann för musiken. 'Och jag, jag brann för att titta på', konstaterar hon. Tills den dag då hon fick nog och själv började brinna. Mellan numren talar D Muttant kamratligt med publiken. Scenen är avdelad med ett glittrande draperi, bakom vilket hon har sin loge där hon byter om inför publikens ögon. En sinnrik svart kroppstrumpa, designad av Sus Soddu/Tönt, gör det lätt för henne att snabbt byta skepnad: från Bitch till Naturlig kvinna, från hermafroditen Gunnar till Blondie. Publiken får med hjälp av små papperstallrikar i olika färger välja vilken del av showen vi vill se härnäst. Stämningen blir snabbt intim och lättsam. Det är faktiskt så mysigt att man inte vill att det ska ta slut.

Fakta: 

PERFORMANCE
D Muttant Mission - en mutterad kabaré

Medverkande: Maya Hald, Åse Fougner och

diverse gästartister

Scen: Kilen, Kulturhuset

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Fransk ghettoroman av ung debutant

Snacka om tajming. Faïza Guènes (född 1985) debutbok kom ut strax före kravallerna i Paris och blev en stor succé i Frankrike. Nu är det svenskarnas tur att läsa om 15-åriga Doria som lever med sin mor i en ghettoliknande förort utanför Paris. Jag har bara sett dessa bostadsområden på tv, men såvitt jag vet får de våra svenska motsvarigheter att likna Djursholm.

Stockholms Fria

Can ger perspektiv på livet

Mustafa Can är en ovanlig skribent i Sverige. Inte bara för att han är född utanför Sveriges gränser, utan också för att han inte är det minsta ironisk. Ofta är han en hårsmån från att trilla rakt ner i klichéträsket, men inte en enda gång faller han över kanten. Kanske beror det på att han skriver direkt från hjärtat, utlämnande och personligt, men samtidigt allmängiltigt.

Sorglig och hisnande på samma gång

Cecilia Davidsson har etablerat sig som kritikerälskad novellist. Med sin ordknappa, Raymond Carver-inspirerade stil blev hon en av 1990-talets mest uppmärksammade debutanter. Det sista Cecilia Davidsson gör är att skriva någon på näsan.

Stockholms Fria

En bladvändare, men ingen bra roman

Peter föds i England i början av 1960-talet och får först vid 16 års ålder veta att hans biologiske far är östtysk. Hans mor vet varken vad fadern heter eller om han lever, och järnridån står mellan dem.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu