Datorspel på scen vill få oss att prata om det svåraste
Kan den okomplicerade relation vi har till döden i datorspel göra det lättare att prata om barn som blir allvarligt sjuka? Det undersöker Banditsagor i sin nya föreställning Gameover, som både handlar om och är ett dataspel.
Nioåriga Lisa mår inte bra. Något är väldigt fel i hennes kropp, men det är först bara hon som förstår det. När hon får åka till sjukhuset och läkaren säger att det handlar om att hon ska få en så bra sista tid som möjligt vill hennes pappa inte ta in det. Men så börjar han ta fram ett datorspel tillsammans med Lisa som handlar om hennes kamp mot sjukdomen, och det för dem närmare varandra.
–Vi har utgått ifrån det faktum att det ofta är lätt att prata om döden när det gäller datorspel, men väldigt svårt att prata om när det kommer till verkligheten. Det borde gå att använda datorspel för att närma sig döden på samma sätt som Astrid Lindgrens sagor används för att göra det, säger John Hasne som är regissör på Banditsagor.
Gameover är skapad utifrån en specialskriven berättelse av serietecknaren Henrik Bromander. Förra året satte gruppen upp en vuxenföreställning baserad på hans album Robins bok. Den handlade om hur ett föräldrapar hanterade sitt barns dödliga sjukdom. Nu är tanken att ta sig ann samma ämne men ur ett barns perspektiv.
– Vi vill erbjuda ett tryggt rum där man kan umgås med tanken på döden. Det finns sällan sådana rum i vårt samhälle, varken för barn eller vuxna. Samtidigt kan vi inte undvika att komma i kontakt med döden, den är en del av våra liv, säger John Hasne.
Föreställningen handlar om ett datorpel, men den är också ett spel i sig. Alla karaktärer utom Lisa och pappan spelas av animerade figurer som för tankarna till de tidiga datorpelen som kom på 1980-talet. Rekvisitan finns också endast på en skärm, i form av animerade byggnader, möbler och fordon.
– Hela skärmen blir en motspelare, men det har tagit lång tid för oss att lära oss hur det hänger ihop. Om tajmingen med de animerade figurerna blir fel märks det ju tydligt för publiken, säger Sanne Ahlqvist som spelar Lisa.
– Vi får vara noga med att hålla avstånd så att vi inte hamnar inne i figurerna, säger Oskar Stenström som spelar pappan.
Animationerna är skapade av konstnären Raquel Meyers som sedan länge arbetat med videos i retro datorpelsteknik.
– Det är väldigt enkel teknik men det är komplicerat att få det att kännas realistiskt. Det är lite som att sticka eller något annat pyssligt att få till det på rätt sätt, säger hon.
I samband med premiären kommer det även att lanseras en verklig version av det spel som pappan och Lisa tar fram, skapat av en spelstudio i Karlshamn. Det kommer finnas att ladda ner gratis till datorer och surfplattor, och även gå att spela efter föreställningarna.
Även om föreställningen handlar om ett tungt och svårt ämne har gruppen försökt ta fasta på det lekfulla. I leken eller spelet kan döden bli något okomplicerat för barn, och utifrån det borde det bli lättare att prata om den även i verkligheten, menar Oskar Stenström.
– Jag tror att det ger oss mycket att umgås med döden, och inte bara gå omkring och vara rädda för den. Vi är ju rädda mycket för att det är något som är så svårt att prata om.
Gameover
Premiär 1 oktober, kl 10, på Rosengårdsbiblioteket i Malmö.
Spelar därefter på bibliotek runt om i Skåne till och med 17 oktober.
Från 6 år.