Ulrika Mebius, presschef på Skånetrafiken.

”Lånecyklar inte vår grej”

Publicerad:   •  Uppdaterad:

Samtidigt som Köpenhamn lanserar cyklar i kollektivtrafiken, säger Skånetrafiken nej till att administrera samma system. Skåne är inte redo, är förklaringen. Inte än i alla fall.

Inrikes

Varför vill inte Skånetrafiken integrera cyklar i kollektivtrafiken?

– Vi är jättepositiva till att det finns ett system, men inte till att administrera det. Det är inte vår grej, säger Ulrika Mebius, presschef på Skånetrafiken.

Det skulle bli för krångligt för Skånetrafiken, menar hon. Den integreringen med kollektivtrafiken som snart startar i Köpenhamn är inte Sverige redo för.

– Vi har inte kommit så långt här, säger hon.

Så att Köpenhamn kan integrera cyklar med buss och tåg är inte ett argument för att det skulle kunna genomföras i Sverige. Inte än i alla fall.

För enligt Ulrika Mebius följer ändå Skånetrafiken utvecklingen på andra sidan sundet, även om de medger att de inte ligger i framkant när det kommer till cyklar som kollektivt färdmedel.

– När det gäller cykelintegrering är Köpenhamn och Nederländerna i framkant. Om man till exempel ser på Stockholm så är de ännu mer efter oss.

Så är det en möjlighet att det blir av i framtiden?

– Absolut. Det finns ett samarbete och idéer kring det här systemet. Men vi är inte riktigt där än, säger hon.

Fakta: 

Go Bike i Köpenhamn

DSB som sköter tågtrafiken i Danmark upphandlade systemet Go Bike, vilket startar i höst.

Till en början kommer det att finnas cirka 1 300 cyklar på 60 stationer runt om i staden med anknytning till tåg och buss.

Cyklarna är utrustade med GPS och skärm på cykelramen.

Genom att ange en resa från startpunkt till slutpunkt får du förslag på färdväg med cykel, buss och tåg.

Cyklarna är integrerade i kollektivtrafikens befintliga biljettsystem.

Skånes Fria