Nystart för elever från Rosengård

Publicerad:   •  Uppdaterad:

Deras skola havererade. Lärare slutade och i klassrummen var det ”kaos”. I veckan gick två nervösa Rosengårdselever till Slottsstadens skola i Malmö.

– Det är bra här, säger Mustafa Ibrahim.

Inrikes

Det var i början av våren som de första signalerna kom om att politikerna började ge upp om Rosengårdsskolan i Malmö. Endast 30 procent av eleverna visade sig vara behöriga till gymnasiet och skolan tappade i snabb takt elever som valde bort den mot någon annan. Mustafa Ibrahim och Osama Khalid beskriver en vardag full av bråk och stök. Bra lärare som gav upp och flyttade och nya som aldrig lyckades få kontroll över klassrummen.

– För varje ny lärare som kom, desto värre blev det. Det var kalabalik, det kastades och retades hela tiden, ingen tog det på allvar, säger Osama Khalid.

– Folk slogs och skojade hela tiden, säger Mustafa Ibrahim.

När de fick höra att skolan skulle stängas blev de glada, säger de båda med en mun. De kunde önska tre kompisar och de båda vännerna hamnade i samma skola men deras kompisgäng splittrades. Slottsstadens skola hade de aldrig hört talas om tidigare och när de kom till uppropet var de nervösa för att det skulle vara en dålig skola.

– Jag blev chockad – första dagen fick vi nya vänner och alla är snälla. Inget kaos i klassen. Jag trodde aldrig man skulle få så bra arbetsro, säger Osama Khalid.

– Det kändes bra, lägger Mustafa Ibrahim till.

Clifford Rindom och Cajsa Ferne är två elever som går i nian, ett år över Mustafa Ibrahim och Osama Khalid. De har tillbringat hela högstadiet på Slottsstadens skola. Att det kommer elever från fler delar av Malmö tycker de är bra.

– Jag gick på Kryddgårdens skola innan jag flyttade till det här området. När jag skulle börja förstod jag ingenting av vad alla sa, det var bra för min svenska, säger Clifford Rindom.

– Jag tycker det är bra att det kommer hit elever från andra områden för att man träffar nya kompisar, säger Cajsa Ferne.

Slottsstadens skola är svår säger de och lärarna ställer höga krav. Men det går. Mycket tack vara vännerna i klassrummet.

– Har man roligt i skolan vill man komma hit, säger Clifford Rindom.

– Om någon har fattat något kan den personen hjälpa till för att läraren kanske beskrivit det för svårt, säger Cajsa Ferne.

Magnus Enocsen är rektor på skolan. Många av eleverna i skolan har välutbildade föräldrar och höga förväntningar på sig hemifrån. Något han tror bidrar till att nästan alla blir behöriga till de nationella programmen i gymnasiet. Att det kommer elever från andra områden i Malmö ser han som något positivt.

– Blandas man med den skolkultur som är här så dras man med av det, även om man inte har det stödet hemifrån.

Av Rosengårdsskolans tidigare 130 elever har 6 stycken placerats på Slottsstadens skola.

Fakta: 

Betyg höjdes med blandad skola

• Hösten 2007 stängde delar av Krockbäcksskolan i Hyllie och eleverna fick istället börja på Linneskolan i Limhamn.

• I juni i år gick den sista årskullen av eleverna ut. Av de elever som gått på Krocksbäcksskolan hade cirka 50 procent fått behörighet till gymnasieskolans nationella program.

• Av de Krokbäckselever som gick ut från Linnéskolan hade cirka 80 procent behörighet.

• Inte heller Limhamnselevernas resultat hade sjunkit.

• Sammanlagt rörde det sig om 130 Krocksbäckselever.

Källa: Linnéskolans rektor Johan Revemark

Läs även:

Kompistryck avgörande för betyget [1]

”Vi måste göra skolor som väljs bort attraktiva” [2]

Skånes Fria